Verkstan

En mycket konstig vägkantklippare

29 inlägg 22085 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En mycket konstig vägkantklippare

totte  
#34041 Har länge funderat på vad jag skulle göra med min gamla gräsklipparmotor. Klipparn ramlade i stor sett i bitar i fjol, men motorn är i prima skick, 18 år är ingen ålder på en Briggs & Stratton, inte ett spår av slitage i cylindern.

Så jag gick här en dag och tittade på mina oslagna vägkanter, 300 m infartsväg, ganska breda vägrenar, och tänkte på det årliga eländet att gå med röjsågen och slå. Tidigare kunde jag låna en traktor med en liten trepunktshängd slåtterkross och köra kanterna, nu har han bytt till bogserad slåtter och den gamla är skrotad.

Så fick jag idén att bygga en vägkantklippare och hänga på min jordfräsvagn. Uppenbarligen är man inte klok!

"Quick and dirty"-bygge blev det, hade ingen aning om det skulle funka, så jag smällde ihop det raskt och utan större estetisk finess.

Det funkar :shock: :D :!: På två timmars körning gjorde jag vad som brukar ta en hel dag med röjsågen. Och hela apparaten har kostat mig 200 kr, varav 127 för ett stödben till ett släp som blev lyftskruv, också lite bult och brickor, allt annat från brädlappshögen och skrotlådan.

Lite modifieringar har jag gjort sen bilden togs, en bättre glidmed på yttersidan så det inte hugger i tuvor som sticker upp bättre infästning på vagnen och lite småfix. I vinter skall jag plocka isär hela rasket, snygga till konstruktionen och måla den i chica färger. En smidigare motvikt än vattendunken skall också dit och en snabbare justering av lutningen på "aggregatet", samt ytterligare en glidmed på insidan.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34049 Man tager vad man haver :D
Själva har vi en gammal förut hästdragen
slåttermaskin med avkortad klinga.
Har ingen bild på ekipaget men den är klart museal 8)

Avatar Fallback
Lantisen  
#34060 Hör inte den här tråden hemma i Verkstan då det är ett hemmabygge??
Alltid kul att se klurigheter på landet! Bra jobbat!!

Användarvisningsbild
totte  
#34074 Tackar! Jo, kanske borde varit i Verkstan, tänkte aldrig på det :oops: Tyckte nog att det var rätt mycket "efter jobbet". Kanske kan Admin flytta tråden om det är värt besväret.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#34078 När jag ändå håller på: Några bilder sen jag byggde vagnen, hela chassit är av limmat trä, mekaniska skivbromsar och vridmidja med lager av skiktlimmad bok.

Flaket är limmat i tre skikt och därmed "självbärande" utan tvärreglar. Sidolämmarna på flaket är limmade och dessutom är brädorna borrade och genomträdda med 8 mm rundjärn så slapp jag även där några reglar som är i vägen.

Flaket kan tippas genom att man skjuter det bakåt. Jag är int nöjd med det, får för dålig tippningsvinkel. Ett projekt jag skissat på är att montera in diverse detaljer från en garagedomkraft för att göra en "högtipp" där man skjuter tillbaka flaket bara ca 30 cm och sen pumpar upp. Kräver bl a en del förstärkningar i centralbalken för att den inte skall knäckas.

Som ni förstår är jag i första hand en träbyggare. Man använder dom material man har verktyg och kunskap för, har aldrig lyckats bli bra på att svetsa av nån anledning :cry: . Att farsan var snickare kan nog ha sin del i det hela också .
Ramen klar
Bromsdetaljer, järnet på mittbalken är för "tippspaken" som kan skjuta flaket bakåt.
Skivbromsen
Flaket nytillverkat

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#34105 Tack Fredrik för flyttningen!

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34106 Det är bara att buga och hurra för en lyckad konstruktion, även sanslöst prisvärd :)

Användarvisningsbild
totte  
#34108 Tackar! Några små funderingar om konstruktionen av klipparen: Kåpan för kniven skall vara öppen framåt annars pressar man ner långgräs och sly. Men det leder till ett säkerhetsproblem, man kan bli ihjälskjuten av småsten. Så det måste vara en lång skyddsplåt framåt. Och absolut inga i närheten framför maskinen när man kör.

Bakkanten på kåpan lutar 45 grader vilket gör att den "släpper" klippet bättre bakåt. Kniven på min sitter 5 cm ovanför underkanten på kåpan, det är för lite, jag skall skarva på kåpan 3-4 cm i underkant. Nu beror ju höjden på hurdan vegetation man har, jag har ganska tuvigt och rätt mycket videsly.

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34169 Fint bygge, kul med trä!
En fråga uppstår ju direkt; Hur tål Briggs&Stratton lutning?
Eller kör du den alltid vågrätt?
Det vore ju kanon om man kunde luta den inåt och även skjuta ut den
och luta utåt så man kunde ta båda dikessidorna.

Jag köpte en atv-bogserad vertikalklippare från Kellfri nyligt och funderat
om man kunde hänga den i skogskranen så man kan köra diken med den
så allt liknande är intressant.
Vertikalklippare från Kellfri

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34176 Det man inte kan göra med trä, är inte värt att göras!

Användarvisningsbild
totte  
#34196 Mangan: Rätt talat, järnmaffian måste få motstånd! :lol:

Slurfi: En sån där Briggs med vertikal axel tål rätt mycket lutning, kontinuerligt kan du nog luta den 20 - 25 grader om du ser till att ha olja upp till strecket. Viktigt är att den är monterad så du får lutningen i sidled. Vad den absolut inte får göra är att luta så cylindern hamnar neråt, då rinner oljan bakifrån in cylinderloppet när den står stilla. Kortvarigt är det inga problem att luta den åt vilket håll som helst upp till 30-35 grader.

Hur det är med horisontell axel vet jag inte utom att om dom lutas i den ledden så att axeln fortfarande är horisontell så tål dom mycket. Kortvarigt vet jag att det tål att luta rejält åt alla håll, annars hade min jordfräs varit skrot för länge sen.

En vertikalklippare i kranen, ja men det är ju en väldigt kul idé . Kunde man inte sätta på den en liten hydraulmotor och sen kan man luta bäst man vill åt alla håll. 8)

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#34205 Du får bygga en mindre modell av Slagkrafts aggregat, med en gummiduk framåt som stoppar småsten.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34468 hej på alla glada, ..det var riktigt bra snickrat måste jag säga :lol: (jag skulle inte ha tålamod ens vid pension :wink: ..om det nu blir nån? )

det är kul med lite fix och trix , ... jag är tyvärr tvingad att hålla mig till stålkonstrukioner :wink: och senaste objektet är inte ens "lossat" :lol:

Användarvisningsbild
totte  
#34477 Tack! Det var ganska kul att snickra ihop det, det var en vinter när rätt mycket annat i livet var pest och jag behövde verkligen nåt att göra för att avleda tankarna litegrann (allt har löst sig sen :D ). Emellertid så ser jag av din bild att du tydligtvis sysslar med en aning större dimensioner, kanske inte så lämpliga för träkonstruktion 8) . Fast jag ser egentligen inte riktigt vad det är för nåt, men det är säkert väldigt bra :wink: .

   TS
Avatar Fallback
en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34542 hmm

å en annan som bara tänkte nypa klipparen i skogskranen och vifta runt lite på slänten. Men det går ju inte nu längre, inte efter att ha sett det proffsiga bygget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).