Traktorer och processorer

Traktorer får 50km/h gräns 2016

13 inlägg 25071 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorer får 50km/h gräns 2016

Fredrik Reuter  
#345322 TT gick ut i eftermiddag med en kort nyhet om att Regeringen föreslår att traktorer som tidigare haft en begränsning på 30km/h från och med årsskiftet 15/16 ska få framföras i max 50km/h.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 1549013.ab

Letade snabbt upp vad jag tror är proportionen från Regeringen. Det är en stor PDF fil, men för den som vill läsa så är den här:

http://www.regeringen.se/contentassets/ ... -av-fordon

Tolkar jag det rätt att kravet kommer vara att man måste ha B-körkort om man ska kunna köra traktor i max 50 kilometer i timmen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Fredrik Reuter  
#345325 Det verkar handla om en helt ny traktortyp kallad "Traktor B" som införs. Det är denna som ska kunna framföras i max 50 mk/h med bilkörkort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#345400 Det är europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 om godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon som drivit fram den här lagrådsremissen. Den är inklistrad i den här PDF:en (man ser att sidbredden är annorlunda) men jag har inte orkat läsa vad som står där.
Det är ju inte en färdig och antagen lag så inget är väl skrivit i sten än.

Lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så delas Traktor upp i Traktor A och Traktor B. A får vara konstruerad för max 40 km/h och B får vara konstruerad för hastigheter över 40 km/h. Jag letar efter var det någon annanstans står att det skulle vara max 50 km/h för B, men i andra delar av remissen nämns just det ofta (under kap. 8 Överväganden och förslag och kap. 10 Konsekvenser
Förbud mot traktorer på motorväg och motortrafikled kvarstår. Det verkar bygga på att en traktor inte klassas in som motorfordon och att det bara är motorfordon som får köra på motorväg & motortrafikled.
Men det är väl för mycket att hoppas på att det skulle bli okay att ha Valtra T4:or som är omdrevade likt den för världsrekordet där de nådde 130 km/h ;-)

Traktor klass I och Traktor klass II blir Traktor skatteklass I respektive Traktor skatteklass II för att förtydliga vad det handlar om. Så de har ingen bindning till A eller B.
Vad som idag är "Traktor" kommer vad jag ser överföras till att vara en "Traktor A"

Gällande körkort verkar det bli att det krävs körkort med behörighet B för att få köra Traktor B. Och då menas det verkligen allt. Så vuxna personer utan sådant körkort får inte köra traktorn på åkern ens. Förstår jag det rätt så stämmer det överens med motorredskap klass I (hjullastare osv.?). Traktor A behåller allt som Traktor har idag, dvs. alla körkort ger behörighet samt traktorkort (kom ihåg att det inte är ett körkort). Mellan gårds ägor osv. undantar så där finns det ingen åldersbegränsning eller några kortkrav alls.

Traktorerna registreras in som antingen A eller B så det kommer vara lagrat (antar det görs publikt också). I delen för ekonomiska konsekvenser nämns bl.a. Polismyndighetens kontrollfunktion kompliceras av det här men det kan bli att Transportstyrelsen utnyttjar sin möjlighet att föreskriva om upplysningsskyltar så Traktor A och Traktor B kan särskiljas. Antar det kan bli som i andra länder där en röd ring runt två siffror anger maxhastighet. Eller kanske A och B.

Andra konsekvenser, som jag tycker ser inkonsekventa ut, är t.ex. att det sägs att återförsäljarledet uppskattar att det "inom en nära framtid" kan bli att 200 av de ca. 3000 traktor som säljs per år blir Traktor B. Det låter ju väldigt lite, men på annat ställe läser jag att Traktor B kommer vara ha ca 15% inköpspris. Framgår inte varför då och ska se om det nämns på annat ställe (sökning på 15 % gav bara det).
LRF bedömer att intresset är mycket stort för att uppdatera sin traktor till 50 km/h om det går via omprogrammering (dvs. alla nya dyrare traktorer med elektronisk hastighetsbegränsning) och det är en rimlig kostnad.

Min tanke:
När 40 km/h blev tillåtet, var det inte massombesiktningar av befintliga traktorer? Hörde något sådant, typ att LMM hade dagar där de fick komma in och auktoriserade kontrollanter fick godkänna stort antal (kanske LMM slängde ut spärrarna i växellådorna, sådant som gällde på den tiden, också?). Man får väl hoppas något liknande kan göras för den här övergången.

Jag är inte inläst på Överlastavgifter men det verkar bli så att Traktor B sanktioneras enligt den lagen vid överträdelser.




Jag tycker förslagen verka sunda - inom lant- och skogsbruk får man köra traktor snabbare, med lite högre behörighetskrav (körkort B), dagens "kör utan något alls inom gårds ägor kör vart du vill med körkort för moppe" bör man inte föra upp till ännu snabbare traktorer.
Färdskrivare & vilotider etc. borde väl hålla åkeribranschen någorlunda nöjda. Brukar de dock inte klaga på fordonsskatten? Släp som dras av Traktor skatteklass I (dvs inte bönder) måste vara registrerade, som idag, men jag vet inte om de omfattas av någon fordonsskatt. Kan förstå att det snedvrider en del om en lätt (i sammanhanget) traktor har en låg skatt men sedan kopplar en bromsad vagn "gratis" gentemot lastbilen (som kanske t.o.m. har egen kran som tynger ner ännu mer).

Avatar Fallback

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345405 Tack för genomgången. Man kan inte bygga om en bil till 50-traktor, alltså?

Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#345417 Osäker. Texten nämner bilar som byggs om till motorredskap. Såg en sak om att det inte ska bli någon lägsta tjänstevikt för Traktor B, så på så sätt stängs väl inte det. Det kanske även har inverkan på ATV (för de går väl att traktorregistrera?).

Avatar Fallback

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

rikard_e  
#345420 Inte så som jag kan förstå det. Då gäller bara motorredskap, alltså inte transportfordon.

Kan man bygga om en traktor till 50km/h lagligt?

Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#345427 Det här är ju inte mitt yrke men tycker att jag kan göra en kvalificerad gissning.

En registreringsbesiktning borde kunna lösa för befintliga traktorer men om inget smidigare sätt ordnas så tror jag du själv behöver skaffa intyg från tillverkaren på att traktormodellen klarar 50 km/h. Att klara av en hastighet handlar ju också om att klara att panikbromsa effektivt så t.ex. krav på bromsarna är högre.
Så om du har någon gammal skorv som aldrig fanns i 50 km/h (på andra marknader) och du själv på något sätt bygger om den så får du nog ett större ansvar, kanske inte en registreringsbesiktning räcker. "Enskilt godkännande" verkar väl inte gälla traktorer så återstår då kanske bara typgodkännande men då måste du väl nå samma nivå som nya traktorer (bullerbegränsningar, utsläppskrav etc.).

Det är för tidigt att veta, kan bara spekulera om detta.
ATL skrev om detta igår och de arbetar på längre artikel så vi kanske får mer information snart.

Avatar Fallback

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345442
Aqualize skrev:.....
Förbud mot traktorer på motorväg och motortrafikled kvarstår. Det verkar bygga på att en traktor inte klassas in som motorfordon och att det bara är motorfordon som får köra på motorväg & motortrafikled.


Den korrekta termen är motorredskap klassI som får gå fortare än 30 men inte köras fortare än 50 på väg. Den stora skillnaden mot motorredskap klass II är att de inte behöver vara spärrade som klass II fordonen måste vara.

Detta med motorredskap klass I på motorväg gäller bara mobilkranar inte t.ex. dumprar och grävlastare.


Aqualize skrev:Brukar de dock inte klaga på fordonsskatten? Släp som dras av Traktor skatteklass I (dvs inte bönder) måste vara registrerade, som idag, men jag vet inte om de omfattas av någon fordonsskatt. Kan förstå att det snedvrider en del om en lätt (i sammanhanget) traktor har en låg skatt men sedan kopplar en bromsad vagn "gratis" gentemot lastbilen (som kanske t.o.m. har egen kran som tynger ner ännu mer).


Det är skatt på registrerade släp enligt samma regler som lastbilar.
De enda släp som är skattefria är påhängstrailer för lastbil men då belastas dragbilen med hela släpets skatt istället.

Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#345523
busholle skrev:
Aqualize skrev:.....
Förbud mot traktorer på motorväg och motortrafikled kvarstår. Det verkar bygga på att en traktor inte klassas in som motorfordon och att det bara är motorfordon som får köra på motorväg & motortrafikled.


Den korrekta termen är motorredskap klassI som får gå fortare än 30 men inte köras fortare än 50 på väg. Den stora skillnaden mot motorredskap klass II är att de inte behöver vara spärrade som klass II fordonen måste vara.

Detta med motorredskap klass I på motorväg gäller bara mobilkranar inte t.ex. dumprar och grävlastare.

Tittade igen, nej det står som jag menade, sen om texten är konstig är annat:
"Särskilda regleringar –
ramförordningen nr 167 " \ "6.3.1
Ny fordonskategori " i PDF:en (min fet stil):

Med gällande svenska trafikregler skulle en traktor b komma att få
framföras i den högsta hastighet som gäller för vägen eller i terrängen.
Det gäller även för traktorer med en eller flera släpvagnar tillkopplade.
Traktor b kommer dock inte att få framföras på motorväg eller motor-
trafikled i Sverige, eftersom endast fordon som betecknas som motor-
fordon
i enlighet med lagen om vägtrafikdefinitioner får föras in på dessa
vägar.

(Länk: Vägtrafikdefinitionslagen som den är idag)


busholle skrev:
Aqualize skrev:
Aqualize skrev:Brukar de dock inte klaga på fordonsskatten? Släp som dras av Traktor skatteklass I (dvs inte bönder) måste vara registrerade, som idag, men jag vet inte om de omfattas av någon fordonsskatt. Kan förstå att det snedvrider en del om en lätt (i sammanhanget) traktor har en låg skatt men sedan kopplar en bromsad vagn "gratis" gentemot lastbilen (som kanske t.o.m. har egen kran som tynger ner ännu mer).


Det är skatt på registrerade släp enligt samma regler som lastbilar.
De enda släp som är skattefria är påhängstrailer för lastbil men då belastas dragbilen med hela släpets skatt istället.

Tack för infon och rättelsen. Då känns det mer rättvist.

Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#352637 Och nu var det beslutat
Gick väl igenom princip som det var föreslagit. Det var debatt om överlastsavgifterna men man slapp inte undan dem.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?vote=true

Avatar Fallback

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425599 livar upp tråden lite.

För några år sedan så försökte jag registrera om en Unimog från lastbil till motorredskap av den klassen som får gå 40km/h men som inte behöver någon spärr hastighetsmässigt. Det blev tvärstopp då man var tvungen att han en typgodkänd hytt vilket den inte hade. Några år tidigare så fanns inte det kravet och då var det några som blev omregistrerade. Det blev populärt och sånt gillar ju inte myndigheterna så det satte man stopp för.

Nu är frågan skulle man kunna registrera om den till traktor klass b? Om om man behöver spärra den men som texten är formulerad så verkar det inte vara några krav på det.

Avatar Fallback

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425621 Läste någonstans att traktor B bara gick att registrera som ny med tillverkarintyg. D.v.s. traktor A är fortfarande är fortfarande en A-traktor med 30 begränsning.
Jag förstår att folk är uppretade när det pratas om besiktning på traktor A men fortsatt 30km/h.

Användarvisningsbild

Re: Traktorer får 50km/h gräns 2016

Aqualize  
#425653 Blanda inte ihop "Traktor A" med arbetstraktor (A-Traktor, ombyggda bilar). Traktor A får ha en konstruktiv hastighet på 40 km/h (+- 10% om jag minns rätt, dvs okej under 44). Traktor A kommer vi inte ha besiktning på men specifikt arbetstraktorer talas det om sådant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).