tor 08 okt 2015, 22:08#345400
Det är
europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 om godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon som drivit fram den här lagrådsremissen. Den är inklistrad i den här PDF:en (man ser att sidbredden är annorlunda) men jag har inte orkat läsa vad som står där.
Det är ju inte en färdig och antagen lag så inget är väl skrivit i sten än.
Lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så delas
Traktor upp i
Traktor A och
Traktor B. A får vara konstruerad för max 40 km/h och B får vara konstruerad för hastigheter över 40 km/h. Jag letar efter var det någon annanstans står att det skulle vara max 50 km/h för B, men i andra delar av remissen nämns just det ofta (under kap.
8 Överväganden och förslag och kap.
10 KonsekvenserFörbud mot traktorer på motorväg och motortrafikled kvarstår. Det verkar bygga på att en traktor inte klassas in som motorfordon och att det bara är motorfordon som får köra på motorväg & motortrafikled.
Men det är väl för mycket att hoppas på att det skulle bli okay att ha Valtra T4:or som är omdrevade likt den för världsrekordet där de nådde 130 km/h ;-)
Traktor klass I och
Traktor klass II blir
Traktor skatteklass I respektive
Traktor skatteklass II för att förtydliga vad det handlar om. Så de har ingen bindning till A eller B.
Vad som idag är "Traktor" kommer vad jag ser överföras till att vara en "Traktor A"
Gällande körkort verkar det bli att det krävs körkort med behörighet B för att få köra Traktor B. Och då menas det verkligen allt. Så vuxna personer utan sådant körkort får inte köra traktorn på åkern ens. Förstår jag det rätt så stämmer det överens med motorredskap klass I (hjullastare osv.?). Traktor A behåller allt som Traktor har idag, dvs. alla körkort ger behörighet samt traktorkort (kom ihåg att det inte är ett
körkort). Mellan gårds ägor osv. undantar så där finns det ingen åldersbegränsning eller några kortkrav alls.
Traktorerna registreras in som antingen A eller B så det kommer vara lagrat (antar det görs publikt också). I delen för ekonomiska konsekvenser nämns bl.a. Polismyndighetens kontrollfunktion kompliceras av det här men det kan bli att Transportstyrelsen utnyttjar sin möjlighet att föreskriva om upplysningsskyltar så Traktor A och Traktor B kan särskiljas. Antar det kan bli som i andra länder där en röd ring runt två siffror anger maxhastighet. Eller kanske A och B.
Andra konsekvenser, som jag tycker ser inkonsekventa ut, är t.ex. att det sägs att återförsäljarledet uppskattar att det "inom en nära framtid" kan bli att 200 av de ca. 3000 traktor som säljs per år blir Traktor B. Det låter ju väldigt lite, men på annat ställe läser jag att Traktor B kommer vara ha ca 15% inköpspris. Framgår inte varför då och ska se om det nämns på annat ställe (sökning på 15 % gav bara det).
LRF bedömer att intresset är mycket stort för att uppdatera sin traktor till 50 km/h om det går via omprogrammering (dvs. alla nya dyrare traktorer med elektronisk hastighetsbegränsning) och det är en rimlig kostnad.
Min tanke:
När 40 km/h blev tillåtet, var det inte massombesiktningar av befintliga traktorer? Hörde något sådant, typ att LMM hade dagar där de fick komma in och auktoriserade kontrollanter fick godkänna stort antal (kanske LMM slängde ut spärrarna i växellådorna, sådant som gällde på den tiden, också?). Man får väl hoppas något liknande kan göras för den här övergången.
Jag är inte inläst på Överlastavgifter men det verkar bli så att Traktor B sanktioneras enligt den lagen vid överträdelser.
Jag tycker förslagen verka sunda - inom lant- och skogsbruk får man köra traktor snabbare, med lite högre behörighetskrav (körkort B), dagens "kör utan något alls inom gårds ägor kör vart du vill med körkort för moppe" bör man inte föra upp till ännu snabbare traktorer.
Färdskrivare & vilotider etc. borde väl hålla åkeribranschen någorlunda nöjda. Brukar de dock inte klaga på fordonsskatten? Släp som dras av Traktor skatteklass I (dvs inte bönder) måste vara registrerade, som idag, men jag vet inte om de omfattas av någon fordonsskatt. Kan förstå att det snedvrider en del om en lätt (i sammanhanget) traktor har en låg skatt men sedan kopplar en bromsad vagn "gratis" gentemot lastbilen (som kanske t.o.m. har egen kran som tynger ner ännu mer).
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.