Servicebyggnader

Gårdsfix

165 inlägg 92522 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gårdsfix

JensSkoog  
#345341 Klibbal i trädgård.
1444322254_klibbal_kr_(2).jpg

tog en sväng med hunden och fotade :wink:

Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#345346 Tackar så mycket för alla tips :)
Alla större träd ska bort kring byggnaderna.

Får se hur mycket vi behöver plantera.
Är redan på gång med en hel del träd, bl.a. linden som kommer riktigt fint.

Klibbalen såg fin ut. Kanske man skulle ha på baksidan av ladan.


Bild


Precis bakom denna "vägg" går det en gammal kyrkstig som används som promenadstig.
Så kommer nog bli riktigt ljust och fint längs med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#345838 Börjat lite på "baksidan" under helgen.

Före:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#345839 Nu kan man ju t.o.m. få sig en glimt av huset :roll:
Resten kommer att tas ner under vintern, så man inte kör sönder så mycket.

Efter:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#350789 Pga semester och flytt så har det inte hänt så mycket.
Men dessa två kartonger har stått mitt i vägen alldeles för länge...

1447271573_verktyg.jpg


Här ska det få plats lite verktyg :)

1447271577_paket.jpg


Röda strecken är försök till att illustrera mina planer på en avlastningshylla som jag tror skulle vara skönt att ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#360775
TheJo skrev:Ladugården - Här finns det mycket att göra. Gamla inredningar för grisar och får som man skulle riva ut bl.a.

24.jpg

Här skulle jag vilja öppna upp, och sätta in en port. Så man kan få in en bil iaf.


Funderingar och åter funderingar...
Ett par veckors sängliggande och klippen från ATL om ombyggda ladugårdar har inte direkt gjort att man tänkt mindre på vad man ska hitta på med den gamla ladugården.

Så har börjat rita lite i SketchUp. Kan ju vara en början iaf.

1451340839_ladugarden.jpg


Mörkgråa upphöjningen - foderbord.
Röda rutan - där vill jag öppna upp och sätta in en garageport.
Stående stolpar (8st) - 150x150
Liggande (3st) - 200x150
Liggande (1st) - 150x150 - Det är alltså inte 1st av denna, men gjorde så för att bilden inte skulle bli så grötig.

Det som behöver göras för att det ska bli användbart är att ta bort foderbordet och fixa till golvet lite. Men det är inte så svårt hoppas jag.

Men sen kommer vi till problemet som finns i mer eller mindre alla äldre ladugårdar, massa stolpar som står på fel ställe.
Skulle vilja göra något liknande som i bilderna nedan:

Bild


Bild


Hade blivit nöjd om jag fick bort de 5st gröna stolparna i SketchUp-bilden.
Är detta möjligt med den varianten? Vad ska man ha för dim på det nya man sätter dit?

Tack på förhand!
Och ursäkta dåliga foton :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

Lindianerna  
#366288 Hej!
Blev inspirerad av dina projekt så jag satte igång jag med...
Ladugården har enorma renoveringsbehov så HELA förra semestern gick åt för att rensa ur och elda skit!
Nu ska 2a-våning höjas så jag kommer in med traktor och huggarvagn längsmed ladugården.
Halva jobbet är ju egentligen att bara sätta igång :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gårdsfix

JensSkoog  
#366392
Lindianerna skrev:Halva jobbet är ju egentligen att bara sätta igång :grin:

Det där kan jag skriva under på - och isär om det är jobb där jag måste tveka mig fram till vad som går och inte går. :lol:
Blir spännande att se hur du gör det, @Lindianerna :wink:

Senn undrar jag hur det går med dina planer @TheJo ? Har du fått lite hjälp med att räkna på hur du kan få fixat det? Är väl inte dumt att ta dit en byggmästare eller erfaren snickare som har koll på beräkning av vad som behovs av bäring och dimentionar. Det är mycket väl använda pängar :grin:

Jättebra att Ni båda jobbar med att använda det som finns på gården i en ny tid :-BD

Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

TheJo  
#366641
Lindianerna skrev:Hej!
Blev inspirerad av dina projekt så jag satte igång jag med...
Ladugården har enorma renoveringsbehov så HELA förra semestern gick åt för att rensa ur och elda skit!
Nu ska 2a-våning höjas så jag kommer in med traktor och huggarvagn längsmed ladugården.
Halva jobbet är ju egentligen att bara sätta igång :grin:


Roligt att folk blir inspirerade :)
Ett riktigt ordentligt jobb du har påbörjat.
Förstår inte hur man kan ha så mycket saker.

JensSkoog skrev:Senn undrar jag hur det går med dina planer TheJo ? Har du fått lite hjälp med att räkna på hur du kan få fixat det? Är väl inte dumt att ta dit en byggmästare eller erfaren snickare som har koll på beräkning av vad som behovs av bäring och dimentionar. Det är mycket väl använda pängar :grin:

Jättebra att Ni båda jobbar med att använda det som finns på gården i en ny tid :-BD


Tyvärr så ligger det mesta på is hos mig. Och kommer nog göra så ett tag.
Har lite för mycket annat att göra. Bl.a. ny lägenhet på G.
Men lite smått kommer jag nog att pilla med ändå. Börja sälja av lite saker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

Lindianerna  
#376050 Sakta men säkert går projektet framåt.
Rätade i helgen hela ladan. Tidigare va den C-formad med 12 cm från högsta till lägsta punkt. Nu blev den riktigt rak o fin. Lite rombisk, men inom acceptabel tolerans.
Gick förvånansvärt lätt. Hade dock kapacitet nog... 15 ton :P

Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

Amatörhuggare 62  
#376925
TheJo skrev:Fint arbete Amatörhuggare 62 :)
Överglänser ju mig :wink:

Hade också velat att det var gjuten platta i alla utrymmen. Istället för som det är nu, söndersprucken platta och sand...

Vad får man räkna i kostnad per kvm, för material och betongbil?


Håller på att sammanställa bokföring, och skriva ut alla datalistor, till Revisorn på fredag.
Och här kommer nu svaret, bättre sent än aldrig ??
281 ,50 Kvm + eget arbete.

Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376944
Lindianerna skrev:Sakta men säkert går projektet framåt.
Rätade i helgen hela ladan. Tidigare va den C-formad med 12 cm från högsta till lägsta punkt. Nu blev den riktigt rak o fin. Lite rombisk, men inom acceptabel tolerans.
Gick förvånansvärt lätt. Hade dock kapacitet nog... 15 ton :P


Lite mer bilder på rätningen? Lyfte du med domkraft?

Avatar Fallback

Re: Gårdsfix

550  
#377093 Kanske låter lite negativ, men är det inte ofta lättare att riva och bygga nytt från grunden? Själva rivningen är ju inte så dyr, och så kan man få bättre anpassade mått till behoven.

Avatar Fallback

Re: Sv: Gårdsfix

Blivande snickare  
#377095
550 skrev:Kanske låter lite negativ, men är det inte ofta lättare att riva och bygga nytt från grunden? Själva rivningen är ju inte så dyr, och så kan man få bättre anpassade mått till behoven.

Jo helt klart. Men det finns ju ofta ett enormt känslovärde i gamla byggnader. Speciellt gårdsbyggnader. Ett som för många gör det omöjligt att köra in skopan genom väggen!

Användarvisningsbild

Re: Gårdsfix

halvproffs  
#377098
Mangan skrev:
Lindianerna skrev:Sakta men säkert går projektet framåt.
Rätade i helgen hela ladan. Tidigare va den C-formad med 12 cm från högsta till lägsta punkt. Nu blev den riktigt rak o fin. Lite rombisk, men inom acceptabel tolerans.
Gick förvånansvärt lätt. Hade dock kapacitet nog... 15 ton :P


Lite mer bilder på rätningen? Lyfte du med domkraft?


Har lyft och rättat till många lador innan vi lagt på ny takplåt. Vi använde vevdomkrafter (samma som SJ och försvaret har (hade) med påsvetsade större plattor så järnet inte gick in i träet bara. Likaså hade vi järnplattor som vi la under domkraften så den inte sjönk. Räckte det inte till så pallade vi under takstolarna så det blev skapligt, resten riktade vi ovanpå takstolarna med reglar och pallklossar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).