Föryngring

Frisera tallplantor

4 inlägg 6013 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frisera tallplantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242115 Funderar på hur och när man ska frisera rådjursbetade tallplantor. En del ser ut som blomkål (se bild)

P1010336.JPG


och en del har redan blivit typ varg. Jag tänkte gå över planteringen som är ca 5 år med en sekatör eller grensax men vet inte om det värt mödan. De flesta försvinner kanske i 1:a-gallringen.

P1010337.JPG




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Frisera tallplantor

Blivande snickare  
#242118 Ja håller på med ett lite liknande bestånd på kvällarna. Det är dock mycket mindre medfaret så ja har bara skurit bort dubbeltopparna å varg kvistar. Har fått lära mig att när dom är så där små så är det inte så noga när det görs bara det blir gjort :smile:
Vass röjkniv är ett ypperligt verktyg för då kan man åxå slå bort det värsta slyet när man ändå är där :geek:

Avatar Fallback

Re: Frisera tallplantor

fax  
#345274 Ifq - hur gick det med dina tallplantor? Jag lade in ett motsvarande ämne "Beskära tallplantor". Det var ju några år sedan du ställde frågan.

Avatar Fallback

Re: Frisera tallplantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345288 Jag gick över en del med grensaxen i fjor vår och tog bort varggrenarna samt en del dubbeltoppar. Jag tog tyvärr inga bilder men när jag senast kollade plantorna så såg det bra ut.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).