Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dålig komfort komatsu 911.4

11 inlägg 6851 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig komfort komatsu 911.4

kamra  
#344288 Jag köpte en beg 911.4 för snart ett år sedan. Jag har haft många valmetskördare genom åren,men aldrig haft någon med så dålig komfort. Visst,det finns små glapp här och där under hytten,men vilket jäkla skakande i hytten när man hugger,och då såklart grövre skog. Likaså är ju hytten på punktfyran kass när man tvingas backa. Nån mer som har samma erfarenhet?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

Fredrik Reuter  
#344315 Hej,
Ja, glapp kan förstöra komfort ganska effektivt.
Vad är det som skiljer .4 mot andra just när det gäller backning?

Avatar Fallback

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

kamra  
#344362 Att det är "bökigt" att backa med .4an borde fler ha samma erfarenhet av. Vad som skiljer .4 mot tidigare komatsumodeller är ju att hytten är längre och "bulligare" bakåt,det gör ju att det är näst intill omöjligt att se bakhjulen när man backar. Kanske inte yngre förare ser det som ett problem,men när man som jag sutti 30 år i en skördare så har ju nacken tagit mycket stryk,man är helt enkelt inte lika rörlig längre. Andemeningen med detta inlägg är egentligen att tillverkarna borde anstränga sig mer. Komforten ska ju vara så pass hög att man ska kunna arbeta som skördarförare till man är pensionär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

skogsjan695xl  
#344368 Sikten håller jag med om är sämre överlag i dom här .4 hytterna, sitter dagligen i en TX.
Döremot dom nya är det mycket bättre sikt åt alla håll i. Hytten är rundad bakåt så man ser bra tycker jag iaf.

Användarvisningsbild

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344758 .4 hytten är utvecklad för medåkande med rejält varma kängor på sej!!

Gamla 3hytten hade jobbigt fläktljud o låg takhöjd o trång, MEN bra sikt i närområdet och värme på golvet så hytten torkar fort mm.
Även en takruta med vinkel så snön glider av..

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dålig komfort komatsu 911.4

skogsjan695xl  
#344761
kalhygge skrev:.4 hytten är utvecklad för medåkande med rejält varma kängor på sej!!

Gamla 3hytten hade jobbigt fläktljud o låg takhöjd o trång, MEN bra sikt i närområdet och värme på golvet så hytten torkar fort mm.
Även en takruta med vinkel så snön glider av..


Lägga in extra golvmatta i .4 gör gott iaf. Jag kör ju jämt i strumpor men vintern åker sockorna på.
Tackar för senast föresten i rätt metod.

Avatar Fallback

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344925 Den dåliga komforten måste ju bero på glapp eller avsaknad eller ej fungerande krandämpning det gör en jäkla skillnad.

Nej jag håller inte med om att gamla hytten var bättre usch vad trång och trist. Och ett grovt järnrör ovanför framrutan som hamnade mitt framför ögonen om man körde uppför.
Nej gamla hytten har jag då aldrig saknat efter 6 år i den nya

Användarvisningsbild

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

Fredrik Reuter  
#344927 Kör du den allra senaste modellen (.6 eller vad man ska skriva eftersom de har tagit bort siffrorna)?

För den känns det som de spottat upp sig x antal snäpp, åt alla håll!

Avatar Fallback

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344963 Nej kör .5 nu kört 921. 911.3-4-5

Avatar Fallback

Re: Dålig komfort komatsu 911.4

kamra  
#345258 Som jag skrev när jag startade tråden så visst finns det lite glapp, men efter att kört min gamla 911.1 23000 tim så kan jag konstatera att jag hade betydligt större förväntningar på .4an. Det ska bli spännande att granska dom nya 911orna. Har dom inte fått till en bättre hytt på den, med tex bättre isolerat golv,ordentlig ljusramp på taket så vete katten om man inte få börja snegla på annat märke,även om det svider :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Dålig komfort komatsu 911.4

skogsjan695xl  
#345259
kamra skrev:Som jag skrev när jag startade tråden så visst finns det lite glapp, men efter att kört min gamla 911.1 23000 tim så kan jag konstatera att jag hade betydligt större förväntningar på .4an. Det ska bli spännande att granska dom nya 911orna. Har dom inte fått till en bättre hytt på den, med tex bättre isolerat golv,ordentlig ljusramp på taket så vete katten om man inte få börja snegla på annat märke,även om det svider :wink:


Kommer eventuellt en ny 911 till oss i början av nästa år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).