Små skogsmaskiner och övriga maskiner

DRABANT styrkopplingar.

22 inlägg 13380 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

bjorngf  
#344195 Slik går det med et lite tastatur. Ble ikke ferdig med forrige melding. Justeringsskruen benyttes for å stramme båndet/beltet slik at det ikke henger, den skal sitte på boggien, like bak vinsjen. Og så benyttes det antall ledd som må til for at beltet er tilstrekkelig stramt.

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#344275 Hej!

Försökt göra ett urklipp från Delekatalogen.
Hoppas det fungerar.

DRABANT BAKVAGGA MED JUSTERSKRV FÖR BANDSPÄNNING.docx

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#344527 Justerskruven är inskruvad max men det ser ut att fattas en länk för att få ihop det. De band som jag köpte satt på en drabant med Hatz motor, troligen årsmodell 60-65. Den Drabant jag har är nog nyare och den har en MAG motor. Däckdimension och hjulbas är densamma på bägge maskinerna.
Har fått tips om ett par halvband som är till salu, jag ska åka och kolla på dom innan jag börjar tillverka nya länkar till Drabant banden.

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#344633 Hoppas delarna i halvbanden ser ut lika som de Du redan har! Eller att de åtminstone går att montera tillsammans!
Lycka till!

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#344647 Det blev halvbanden som jag monterade. Inte exakt samma profil men det funkade under provkörningen.
1443894023_drab.jpg

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#344901 Bra! Är det länkarna från halvbanden som har "snö-skovlar" på?
Ser ju ut att vara samma bredd samt att "bindekrokene" och "bindelöckene" passar.

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#344987 Det är bara halvband som är monterade. Dom var långa nog och det blev en länk över. Bredden är densamma men profilen är annorlunda.(se bilder) Provkörde en tur på gräsmattan hemma och det funkade. Jag var glad men inte frun, hon sa någon ting om uppriven gräsmatta. :mrgreen: Jag ska till skogen senare i höst och ta rätt på grov björk, får se om banden sitter kvar då.
Jag får tack för all hjälp med det här. Det är svårt att hitta instruktionsbok till denna och jag har inte någonting förutom det som lagts in på den har sidan. Tack igen.
1444068988_20151005_191623_resized.jpg
1444068869_20151005_191220_resized.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).