Skördare

Oppnår ikke kontakt med aggregat H5

3 inlägg 2672 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oppnår ikke kontakt med aggregat H5

Stigrog  
#344915 Hei.
Jeg har en Ponsse Dual 2014 med H5 aggregat.
Sikringen til aggregatet gikk plutselig,satte inn ny og kjørte 15 minutter. Da gikk den igjen. Satte inn ny sikring igjen men nå er det helt dødt.

Åpner service menyen i dataen å ser at maskinen får ikke kontakt med aggregatet.
Har byttet datakabelen fra hurtigkoblings branketten å fram,ble ikke bedre.
Har plugget aggregatet rett i stikket under hytten,men det hjalp ikke.
Servicetekniker mente det var aggregatmodulen som var røket,byttet den men ingen forskjell.

Noen som har vært borti dette eller har noen tips?

Stig Rognan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Oppnår ikke kontakt med aggregat H5

Fredrik Reuter  
#344921 Hej,
Jag kan inget om Ponsse H5 men delar gärna av mig av liknande problem med Rottne jag haft.
Hade liknande problem och bytte det mesta utan att det hjälpte.
Då prövade jag att lyfta på alla kabelmattor i aggregatet, satte i skruvmejslar för att få annan vinkel osv. Testade sedan och det fungerade. Det hade skavt hål på ett ställe i kabelhärvan och till slut även mot några av kablarna inuti härvan. De blev kortslutning och säkringar rök.

Så mitt tips är att du prövar och rycker och drar i kabelhärvorna om du inte gjort det. Börjar det fungera då så vet du ungefär vart felet är.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Oppnår ikke kontakt med aggregat H5

skogsjan695xl  
#344964
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag kan inget om Ponsse H5 men delar gärna av mig av liknande problem med Rottne jag haft.
Hade liknande problem och bytte det mesta utan att det hjälpte.
Då prövade jag att lyfta på alla kabelmattor i aggregatet, satte i skruvmejslar för att få annan vinkel osv. Testade sedan och det fungerade. Det hade skavt hål på ett ställe i kabelhärvan och till slut även mot några av kablarna inuti härvan. De blev kortslutning och säkringar rök.

Så mitt tips är att du prövar och rycker och drar i kabelhärvorna om du inte gjort det. Börjar det fungera då så vet du ungefär vart felet är.

Lycka till!


Håller med Fredrik här.
Har själv haft liknande problem med Komatsun, jag kopplade loss alla kontakter i aggdatorn utom strömmatningen dit. Kopplade sedan in en kontakt i taget och fick ner felsökandet till några enstaka kablar. Visade sig var kabel till mäthjulet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).