Jakt och Fiske

Moms på jaktpylar, vapen etc.

18 inlägg 19741 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moms på jaktpylar, vapen etc.

Lucke  
#344798 Hej!

Jag har varit skogsägare i snart 10 år men har inte ägnat mig åt jakt. Jag har haft jakten utarrenderad. Nu har jag sagt upp jaktarrendet och har precis tagit jägarexamen.
Jag sitter just och kollar på vilken studsare jag skall köpa och fick i samband med detta en fundering ang. om jaktprylar t.ex. vapen, ammunition och kläder etc. är avdragsgillt. Får jag lägga in sådana verifikationer i bokföringen och dra av momsen etc.?
Vi har hästar på gården och det som behöver köpas till dessa tar vi av privata pengar, som jag har förstått det så är allting som har med hästar att göra en hobby enligt Skattemyndigheten men frågan är alltså hur det är med jakt. Är jakt och viltvård en del av näringsverksamheten på en skogsfastighet eller är det en privat hobby??

Mvh Lucke



   TS
Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344821 Hobby!

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Vardon  
#344850 Kan du köpa så mycket skyddskläder som möjligt, tex kan du ju gott ha ett par peltor kåpor med radio till skogen, som kanske du kan ha på jakten när ingen tittar. Men vapen, ammunition etc får nog gå på nöjeskontot.

Men det är ju i sig inte olagligt att yrka avdrag, tex kan du ju sälja kött (kanske förädla det som rökt ) och det värsta som kan hända är ju att de inte godkänner det och så får du betala momsen ialla fall.

Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344866 Då får du uttagsbeskattning av allt kött du äter själv... ;)

Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

svahn_kb  
#344871 Jag arbetar med skatt och deklaration för skogsägare och mindre lantbruksfastigheter etc. Grovt sagt så kan man säga att för att du ska kunna göra avdrag ska du kunna visa att dina inköp behövs för din versamhets drift (på gården tex) och att du inte använder det du köper privat. Jaktutrustning köps i nästan alla fall med huvudsaklig användning privat och är alltså inte avdragsgill. I princip så är det bara yrkesjägare som skulle kunna dra av jaktutrustning. Ett undantag är tex en vildsvinsfälla om du är bonde och upplever mycket skador på grödan. Sen är det fritt att yrka precis som det sagts tidigare men straffskatten är 40% extra om du blir granskad och det vill sig illa . Mitt råd som yrkesverksam: låt bli just jakturustning det finns så mkt annat istället...

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Lucke  
#344873 Tack! Nu vet jag vad som gäller!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344878 Fast det är ju ändå lite märkligt att viltbekämpning medelst t.ex. trico är avdragsgillt, medan viltbekämpning med bly inte är det...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344880
Niking skrev:Fast det är ju ändå lite märkligt att viltbekämpning medelst t.ex. trico är avdragsgillt, medan viltbekämpning med bly inte är det...
/Niklas


Det är väl för att blyvarianten har ett visst nöjesinslag...

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344885
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:Fast det är ju ändå lite märkligt att viltbekämpning medelst t.ex. trico är avdragsgillt, medan viltbekämpning med bly inte är det...
/Niklas


Det är väl för att blyvarianten har ett visst nöjesinslag...


Att se obetade plantor som frodas är väl nöje nog.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344893
Niking skrev:
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:Fast det är ju ändå lite märkligt att viltbekämpning medelst t.ex. trico är avdragsgillt, medan viltbekämpning med bly inte är det...
/Niklas


Det är väl för att blyvarianten har ett visst nöjesinslag...


Att se obetade plantor som frodas är väl nöje nog.
/Niklas


Jo du har en poäng. :grin:

Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344920 Menar Niking att skogsvård är ett nöje, och inte borde vara avdragsgill? :)

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344933 Snarare tvärt om, Mangan. Klövviltsjakt är sakligt sett en viktig del i skogsvården och borde därför vara lika avdragsgill som t.ex. en trico-behandling.
/Niklas (ej jägare)

Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

haggloader  
#345002 Grejen är att för en skogsägare är jakt, bössa och ammunition mm avdragsgillt, men då måste man också göra uttagsbeskattning när man själv äter köttet och redovisa inkomst i näring när man säljer köttet.
Alltså tar man inte upp jaktavdragen och inte heller redovisar intäkt, det blir en s.k. tyst kvittning med skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

Lucke  
#345008 Kan man inte bjuda hem en affärskontakt (Skogsinspektorn t.ex) och bjuda på köttet som representationsmiddag, då får man ju äta av det själv också skattefritt! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Moms på jaktpylar, vapen etc.

haggloader  
#345009 Ja, om du håller dig inom representationsreglerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).