Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74696 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344729 Japp.
Hade varit intressant att få testa om denna rebak fungerar lika bra i större skala.
Man undrar om det måste gå så fort i en rebak?
Vad händer om det får lov att växlas ner lite?
Om man ska ha i lite grövre stockar, så hade man kanske velat mata med kran och då måste man ju hinna släppa taget med gripen...

Trejon
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Blivande snickare  
#344737 Bitarna kommer ju rakt (eller relativt rakt) ut ur "kapen". Kunde man då inte ha ett rör vid "utmatningen" som fortsättningsvis håller klabbarna i linje efter varan å av sin egen velositet matas rakt in i klyven?

Självklart inte 100% driftsäkerhet, räcker ju med en klabb på tvären för att hela kedjan ska stanna men med en rimlig nedväxling som Edner pratar om så skulle det iallafall va intressant å prova :)

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

molnia  
#344738 borde inte bli så svårt att bygga en nödstopps-båge likt vi såg i första rebak- klippet med eldrift men istället ha en "koppling" som släpper driften från traktorns pto-axel och ett fjäderspänt bromsok som i normal drift är "spärrat" i obromsat läge. När skyddsbågen/nödstoppet trycks till så kopplas pto-axel lös, drivningen försvinner och spärren för fjäderspända bromsoket släpper och fjädern trycker då bromsoket mot en bromsskiva och vedmaskinens klippande knivar stannar. självklart ska det ju även vara en matningstratt på MINST 90cm som en normal arm är.

edit; ett alternativ till koppling på skyddsbågen för urkoppling av pto-driften skulle kunna vara att kraftaxeln är av någon belastningsbegaränsad typ. Jag har bara erfarenhet av smatterkoppling men det finns ju ett par alternativ som jag inte känner till hur de funkar.

frihjul, http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med- ... 1000978631
aha, nu har jag läst på , rotorslotter med stor egenvikt på trumman kan den bli ett "svänghjul" och skada traktorn transmission om traktorn stannar med växeln i. "slåttermaskinens "svänghjul" vill då föra över kraften tillbaka till traktorn..
Här läste jag förklaringen; http://www.oie.se/Produkt/frihjul-kraft ... 1000983455

lamellkoppling; http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med- ... 1000978627
brytbult, hur den funkar är ju inte svårt att förstå. http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med- ... 1000978630
Smatterkoppling; http://www.oie.se/Produkter/k-axel-med- ... 1000978629

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#344764 Om det ska huggas grövre stammar i en Rebak, måste väl svänghjul och knivar dimensioneras upp ganska mycket, så mycket att det hela blir för tungt och digert. Skulle hellre satsat på en vedklipp med klyvning.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344788 Hur grovt klipper dom med befintliga rebaks?
12-15 cm?
Om man kopierade en sådan maskin och gjorde allt dubbelt så stort så borde den i teorin isf kunna klippa 24-30 cm.
Man behöver kanske inte ha dubbelt så stora svänghjul om man istället växlar ner den och på så sätt få ut mer vridmoment.
Jag tänker att den då inte är lika beroende av lagrad levande kraft, utan istället orkar igenom med aktiv kraft :wink:
Ska nog börja hålla koll på blocket etc efter lämpligt skrot att bygga en exprimentmaskin av.
Måste få bli av just skrot för att inte låta kostnader skena iväg på något som kanske inte fungerar.
Har dock mycket projekt på lager, så detta ligger långt fram i tiden.
Det bästa hade varit om någon annan galning här hade gjort ett försök :???:

Om en sådan här maskin hade fungerat, så hade den förmodligen varit långt mer effektiv än en vanlig vedklipp.
då hade den fått stå på sin plats och fått vara hur tung den vill :smile:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Blivande snickare  
#344790 Måate man inte fyrdubbla kraften för att komma igenom en dubbelt grövre pinne eller tänker jag helt fel nu?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#344791 Hej,
Ja, detta vore intressant om vi forskade lite i.
Det verkar som att kraften ökar med kvadraten (typ), tänkte då på större flishuggar som oftast har en egen dieselmotor på 1.000 hk.
Och klippet nedan är från flishuggen för barrmav på Gruvöns bruk i Grums, 3.000 hk elmotor driver denna.

Visst, det är skillnad mellan flis och knubbved, men det vore som sagt intressant att dyka djupare i detta.


   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344793 Ganska många som bygger den typen av klyv själv.


Principen är ju väldigt enkel. Om man vill ha lite längre vedbitar så får man öka diametern som skären sitter på.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344807
Anders_S skrev:Ganska många som bygger den typen av klyv själv.


Principen är ju väldigt enkel. Om man vill ha lite längre vedbitar så får man öka diametern som skären sitter på.


Precis.
Om man ökade diametern som skären sitter på så mycket att nästa skär går i stocken innan föregående skär har gått igenom, så skulle man få en fantastiskt stark och stabil frammatning av stocken.
Så länge kraften i drivkällan räcker till så hade man då kunnat ha klyvhjul modell maxklyven direkt efter skären och klyvhjulen hade nog inte behövt någon drivning.
Dom hade kunnat frihjula då det trycker på bakifrån.
Man kanske till och med hade kunnat ha kvistknivar före skären, så att man processa hela träd till ved i ett svep.
Tänk att ha en sådan apparat på skotaren/huggarvagnen och mata med en fällgrip/klipp ute i skogen :smile:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344809
Anders_S skrev:Ganska många som bygger den typen av klyv själv.


Principen är ju väldigt enkel. Om man vill ha lite längre vedbitar så får man öka diametern som skären sitter på.

Eller bara köra med två klippskär, men då kanske man blir tvungen till att ha matning på den också. Ska man gå upp i dimension är det nog minst 4ggr kraften med dubblerad tjocklek och då kanske man även borde ha kugghjul på andra sidan.

Men om man ser problematiken med tjocklek på en sådan här maskin på samma sätt som med en vedmaskin, så borde man kunna förklyva stockarna.

En annan maskin vore att använda den som de gör just för grenar, men att mindre kvistarna efterråt ramlade ned i en komposkvarn eller liknande (typ principen som vattenutkastare som man har på stuprören).
Bild

Hade varit kanon i skogen att snabbt och enkelt kunna städa upp efter sig. Iaf när man är på områden som man vill hålla rena.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344811 "Om man ökade diametern som skären sitter på så mycket att nästa skär går i stocken innan föregående skär har gått igenom, så skulle man få en fantastiskt stark och stabil frammatning av stocken."

Inte säker på hur du menar men det brukar bara finnas ett eller två skär per "hjul". Har du fler så går det något åt mycket kraft.

Kraften som går åt när man ökar diametern ökar nog åtminstone kvadratiskt skulle jag säga utan att fundera så mycket på det.
Kraften ökar både pga att hjulet blir större men också pga att stocken har en större diameter som ska skäras.
Om vi istället tänker oss en 2x2 tum alt en 4x2 tum. Det går att samma storlek på hjulet i båda fallen (om 4x2 tum ligger ned) men kraften blir den dubbla.
Ställer vi 4x2 på högkant så går det åt ett större hjul för att nå igenom och då ökar momentet.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344823 På filmen som visar hur en sådan här maskin är uppbyggd, så består varje vals av tre skär. Samt så måste man inte ha större valshjul, utan det funkar även med större/högre skär, men då blir kugghjulen större.

Angående molias info ang. risken att råka ha sönder PTO.uttaget om man stänger av traktorn tvärt. Borde man inte kunna utforma svänghjulet precis på samma sätt som ett spärrnyckelshuvud? Stannar man PTO:n så "frihjular" svänghjulet bara?

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344824 Ja det skulle krävas stadiga delar för att hantera krafterna som uppstår.
Hjulen måste ha minst 3 skär var enligt mig.
Annars matar det nog dåligt.
Är enig i att krafterna förmodligen minst ökar i kvadrat med diametern på stocken.

Men jag är inte enig i att större diameter på hjulen som håller skären skulle öka krafterna.
Tvärt om tror jag det går lättare eftersom det blir mindre vinkelfel på skäret när det ska pressas igenom stocken med större hjul.
Detta under förutsättning att man kompenserar den ökade diametern på skärhjulen med en lägre utväxling på drivningen så att man behåller samma skärhastighet.
Senast redigerad av Edner sön 04 okt 2015, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344826
Edner skrev:Ja det skulle krävas stadiga delar för att hantera krafterna som uppstår.
Hjulen måste ha minst 3 skär var enligt mig.
Annars matar det nog dåligt.
Är enig i att krafterna förmodligen minst ökar i kvadrat med diametern på stocken.

Men jag är inte enig i att större diameter på hjulen som håller skären skulle öka krafterna.
Tvärt om tror jag det går lättare eftersom det blir mindre vinkelfel på skäret när det ska pressas igenom stocken med större hjul.
Detta under förutsättning att man kompenserar den ökade diametern på skärhjulen med en lägre utväxling på drivningen så att man behåller samma skärhastikhet.

Jag håller med dig, men spelar hastigheten så stor roll? Med ökad hastighet borde kraftbehovet minska. (För att överdriva så är det minst sagt ohållbart att klyva ved med yxan om man inte svingar yxan först) Alternativt behövs en ökad rörelsemängd (svänghjul).

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#344827 Ja det är en intressant tanke huruvida hastigheten ökar eller minskar effekten som krävs för att få en stock bearbetad???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).