Bioenergi

Klyva halvtorr ved.

10 inlägg 8187 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyva halvtorr ved.

r93  
#344678 För att göra en lång historia kort, svågern har köpt en maskingrupp ochivrig att köra lite, så han var hemma för ett par helger sedan och gjorde en uppsnyggning på fastigheten hemma, runt åkrar m.m.

Detta har resulterat i att jag har en del ved att ta hand om, det är endast ek, ask, & lite björk.

Jag har varken lust eller tid att klyva den i höst/vinter utan har tänkt att göra det i vår, på sin höjd kapar jag det i enmetersbitar, då klyven är gjord för det.

Nu till min fråga, blir det besvärligt att klyva den efter ett halvår?

Det är ganska grovt, från 20cm och uppåt, endast raka stammar dock, ingen kvist.

Har upplevt ek väldigt lättkluven, iaf färsk, ask har jag aldrig klyvt innan.

Så vad säger ni vedproffs? Blir jag tvungen att dra fram klyven? Eller kan man ägna sig åt älgjakt i höst?



   TS
Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

Stensebygaard  
#344690 Ask och Ek går bra at låmna kvar - Björk gör inte. Oklyven Björk ruttnar väldig snabbt.

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

r93  
#344692 Härligt!!
Det blir inte många bitar björk, ek och ask blir nog runt 30 meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva halvtorr ved.

Göt  
#344697 Randbarka björken då klarar den sig...man kan göra det med motorsågen

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

r93  
#344698 Då den har gått genom ett skördaragg, ser den mer än randad ut tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyva halvtorr ved.

Göt  
#344700
r93 skrev:Då den har gått genom ett skördaragg, ser den mer än randad ut tycker jag.


då är det ingen större fara utan det går bra till våren :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

jannee  
#344752 Täck veden luftigt = den kommer att frystorka något under vintern. Är den maskinavverkad är den nästan lika "illa" behandlad som den blir när den är klyvd, m.a.o. den kommer att torka på sikt.

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

TheJo  
#344766 Har inte varit något problem för oss.
Brukar alltid ha ett lager med brännved som ska klyvas på lager.
Så det kan dröja några år innan den blir upparbetad.

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

Gusten  
#344843 r93 du har PM.

Avatar Fallback

Re: Klyva halvtorr ved.

opekka  
#344861 Björk är rent förskräckligt dålig på att torka okluven, även om skördaren skavt av stora partier med näver. Och även om man sågat spår med motorsåg.

Vi hanterar ved till bastu o brasor på en båtklubb. Metersved som legat okluven i två år är väser ännu av fuktkokning när den eldas. Planen är att köpa in en klyv för metersved som ska få torka i kluvet skick.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).