Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68302 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#337449
SkogsGotte skrev:http://www.vk.se/1493376/de-odlar-egen-tobak

Verkar visst fungera även i pengsjöleran ;)


Jaha se på f..n, det trodde jag knappt. Men det verkar ju funka fint. Vet var stället ligger, nån km ner mot Gräsmyrshållet från korsningen.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#337452
Seb macahan skrev:Detta tar ju "hemmagjort" snus till en helt annan nivå än vad mina bekanta håller på med. Själv har nöjt mig med att förbruka än så länge. Totte har du gjort snus förra året? ISf var har du hittat recept etc.
Spännande nuförtiden när många gör sitt eget av det mesta. Min svåger brygger eget öl som överträffar det mesta som finns o köpa på bolaget. Spännande o följa. Är det någon skillnad på tobak som används till snus och till rökning?


Jag bakade en liten sats i höstas på 3 hg tobak som jag fick av Mange. Körde med enklast möjliga recept, tio g salt per hg tobak, vatten till lagom fuktig konsistens och så tre - fyra dygn i 40 grader. Det finns en hel del på nätet om det, sök "odla tobak snus" på Google.

Det går nog att använda samma tobak till rökning och till snus, fast jag misstänker att smaken inte alltid är den bästa för det ena eller andra. Det finns massor av sorter, jag är ärligt talat ren novis vad det gäller.

Det växer bra i alla fall.
1501963185_150724_2.jpg


Och nu har det börjat sätta blomknopp, snart dags att knipsa dom, men dom skall få växa ut några cm. Det är svårt att komma åt så länge dom är så små som här.
1501963185_150724_1.jpg


Det kom 20 mm regn idag så jag slipper vattna på ett tag. Vatten vill dom ha i massor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#338546 Längsta är nu 157 cm. Några cm kortare när bilden togs för några dagar sen.

1501963262_150803_7.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#342918 Skördetider. Sen sist så har plantorna växt en hel del och mognat nu senaste månaden, bladen blir skrynkliga och mörknar först. Nu på slutet har de börja gulna och en del har vissnat lite. Så det verkar vara dags.

1501963312_150921_2.jpg
1501963309_150921_1.jpg

Jag började idag med att ta ena sidan och de lägre bladen upp till sådär 60 cm över mark. Det är lätt att bryta loss bladen, men man behöver använd rätt teknik för att få med allt. Bladen sitter ju på en centralnerv, men växer också ner på stammen. Man måste alltså lossa bladets tunna delar från huvudstammen, vika in flikarna och ta grepp om alltihop.

1501963404_150921_3.jpg

1501963545_150921_4.jpg


Efter skörden behöver bladen tvättas. Särskilt på de nedre bladen är det en hel del jord. Främst på undersidorna sitter det också mycket döda småinsekter som valde fel landningsplats. Dom dog av nikotinförgiftning nämligen.

Skörden utspridd.
1501963402_150921_6.jpg


Tvättar i en plastbalja och hjälper till med slang och munstycke.
1501963402_150921_10.jpg


Så har jag byggt en ställning där de nu får hänga och mogna, uppträdda på ståltrådar. De skall alltså inte torkas nu, utan hållas fuktiga. När de hänger så sker det en jäsningsprocess i bladen, där stärkelse omvandlas till sockerarter. Här skall de hänga tills de är bruna, sen är det dags att få dem under tak för torkning.
1501963401_150921_8.jpg


Hela dagens skörd upphängd.
1501963399_150921_11.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#342943 Ser ju riktigt bra ut, så det här blir spännande :grin: Blir det organiserad provsmakning till års :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#343054 Det är spännande! Du är välkommen på provsmakning när det blir klart, organisera det kan vi väl alltid klara av att göra :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#343140 Andra sidans nedre blad skördade, tvättade och upphängda idag.

1501963629_150923_3.jpg
1501963630_150923_1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

Erre  
#343150 Mumma!! =P~ =P~

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

tallen100  
#343200 Tänk att något som ser ut som "sallad" kan bli så gott :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#343205 Salade nicotine :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#344705 Skördade mer idag, så nu är det inte mycket kvar på plantorna. Men de små övre bladen växer änoch så släpper jag ett tjuvskott i botten på varje planta. Alltid blir det nån dosa till av det.

1501963690_151003_2.jpg
1501963689_151003_1.jpg

Ganska fullhängt på ställningen nu, en knapp tråd kvar. Det som nu har hängt i en och en halv vecka har som synes "säckat ihop" rätt mycket och man ser att klorofyllet är på nedgång. De skall bli helt bruna innan det är dags att torka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Elfving  
#344718 Du måste nog trappa upp snusandet för att hinna med den där mängden inom ett år, Totte! Hur många dosor blir inte det där undrar man ju?

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

Vedproducent  
#344725 Med risk för att verka helt okunnig inom området vilket jag är så frågar jag ändå. Har du någon nytta av att lämna lite av plantan för nästa år eller är den ettårig och förbrukad? Alltså du måste så nytt frö nästa år?

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#344730
Elfving skrev:Du måste nog trappa upp snusandet för att hinna med den där mängden inom ett år, Totte! Hur många dosor blir inte det där undrar man ju?

Om han som jag slafsar i sig 42 gram om dagen, så behövs ungefär 15 kg i året, och det ska några blad till innan man når det :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#344741 Då skall vi se. Först, nej jag slafsar inte i mig 42 g om dagen, en dosa räcker 2 - 3 dagar blir en 5 - 6 kg på ett år. Jag får nog ut ca 30 kg färskt skördat, det blir då ca 3 kg torkad råtobak av vilket det kan bli 7 - 8 kg snus. Jag har 38 plantor, skulle alltså behöva minst 80 st för att försörja Jens. :grin:

Beräkningarna är lite svävande, eftersom de baseras på andras ganska svävande beräkningar. Har inte vägt bladskörden, men när det är torkat och klart skall jag väga den färdiga råtobaken. Det jag har rätt klart är att jag fick 800g snus ut av 320 g råtobak, en omgång som jag fick av Mange, förra hösten. Så man kan räkna med att av 1 kg råtobak blir det 2,5 kg snus. 1 kg tobak, 100 g salt resten är vatten. Många tillsätter natriumkarbonat men det är rätt små mängder,

Plantorna är ettåriga och när skörden är klar så river jag upp altihop. Sen blir det att så nytt och plantera ut nästa säsong.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).