Bilar

Elbil i skogsbruket

14 inlägg 6946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elbil i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344340 Idag firade Hjo Energi 70 år med öppet hus och möjlighet att provköra några olika elbilar från Renault, nämligen Zoe http://www.renault.se/bilar/elbilar/ZOE/ZOE/ och Kangoo http://www.renault.se/bilar/elbilar/kan ... kangoo-ze/

Den modell som skulle passa mig bäst av dessa två var tveklöst Renault Kango http://www.renault.se/bilar/elbilar/kan ... sioner.jsp som enligt uppgift bör räcka ca 10 mil/laddning. Dessa 10 mil bör nog räcka långt till vardags för de flesta. Bilen kändes helt ok att köra kortare sträckor med, t.ex. om man ska iväg och handla eller ska ut i skogen köra några pass med t.ex. motorsåg eller röjsåg.

Batteriet leasar man för ca 800 kr i månaden, givet att man inte kör mer än ca 1200 mil/år (100 mil i månaden). Leasingkostnaden för batteriet blir då ca 8 kr/mil. Nypris ca 200 000 kr ink moms, beroende på utförande (flera olika varianter fanns.

Hjo Energi har några elbils-Kangoo själva och de verkar nöjda med den modellen. För vinterkörningar rekommenderar de en dieselvärmare, för att få upp temperaturen i kupén. Annars tar det för mycket batterikraft.

Det jag skulle önska är en 4WD- variant och ca 10 cm högre markfrigång. Sedan vore det ju inte fel med 40-50 mils räckvidd för batteriet också, men då blir väl priset också ett helt annat...

Så vad tror ni, börjar det bli dags att satsa på en elbil i skogsbruket?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

tallen100  
#344343 Kan den få sladd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elbil i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344345 Jo, det skulle nog ingå en sladd, så att bilen vid behov kan laddas vid en elstolpe...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344350 Idén är inte dum, men 200 kkr för en bil att åka till skogen med? Du kan väl få en lagom sliten bensinare för 20 kkr?

Hur är skatten?

En moppebil kanske?

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

axwell  
#344374
tallen100 skrev:Kan den få sladd :mrgreen:


Det ingår i paketet.
ESP = ElektriskStickPropp

Urkopplingsbar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

Hema  
#344375 Behövs ingen sladd: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=130&t=23902 8)

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

åberg  
#344382
Niking skrev:Batteriet leasar man för ca 800 kr i månaden, givet att man inte kör mer än ca 1200 mil/år (100 mil i månaden). Leasingkostnaden för batteriet blir då ca 8 kr/mil. Nypris ca 200 000 kr ink moms, beroende på utförande (flera olika varianter fanns.


Vad är det för batterikemi?

Vad kostar hyran på batteriet när man går över 1200 mil per år? Antar att det finns nån sorts pristrappa.

8 kr/mil motsvarar i dagsläget bensinförbrukning på sisådär 0,6 liter milen. Min bil är snålare så i nuläget finns inte det ekonomiska argumentet.

Användarvisningsbild

Re: Elbil i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344383 Det är Li-jon batterier.

Nu när jag kollar lite noggrannare, ser jag att leasingpriset är beroende på både leasingtid och årlig körsträcka. Längre leasingtid minskar månadskostnaden en del, t.ex. blir det ca 20% billigare/månad att leasa batteriet i 30 månader eller längre, jämfört med att leasa batteriet i 12 månader.

Kör du längre, blir det också dyrare. Kör du t.ex. 2500 mil/år, så blir det ca 30% dyrare per månad än om du kör 1000 mil/år.

Angående siffran 0,6 liter/mil, så förmodar jag att den gäller vid kallstarter och korta körsträckor? ;-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Elbil i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344384 När jag kollar ännu närmare, så ser jag att de uppgivna priserna för Kangoo är exklusive moms, medan priserna för Zoe är inklusive moms.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

åberg  
#344399
Niking skrev:Angående siffran 0,6 liter/mil, så förmodar jag att den gäller vid kallstarter och korta körsträckor? ;-)


Du har ju en bra poäng där att förbränningsmotorer drar mer innan de är varma. Fast med mitt brukarmönster brukar snittet gå upp till 0,55 l/mil på vintern, ingen motorvärmare. Kallgarage sen några månader, annars har det varit parkering under bar himmel sen 2009 när vi köpte bilen.

Mesta sträckan iofs jobbpendling knappt 4 mil enkel resa. Går det att göra med batteribil så vore det helt ok för min del, frågan är hur mycket mer jag vill betala för det. Det vore enklare att gå över till eldrift om det istället blev billigare. Verkar inte som vi är där än.

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

Hema  
#344443 Min åsikt i ämnet är att en hybrid med 10mil på batteri vore intressant, men så verkar inte utbudet se ut. Kanske tar för stor plats i anspråk.

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

åberg  
#345106
Hema skrev:Min åsikt i ämnet är att en hybrid med 10mil på batteri vore intressant, men så verkar inte utbudet se ut. Kanske tar för stor plats i anspråk.


Det vore himla bra. Sen ska nån lösa ut den till nypris, köra 8-10 tusen mil och sen sälja till mig. :smile:

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

Hema  
#345116
åberg skrev:
Hema skrev:Min åsikt i ämnet är att en hybrid med 10mil på batteri vore intressant, men så verkar inte utbudet se ut. Kanske tar för stor plats i anspråk.


Det vore himla bra. Sen ska nån lösa ut den till nypris, köra 8-10 tusen mil och sen sälja till mig. :smile:

Neee till mig. :P Skämt o sido, men jag antar att hybriderna ofta har den "konstiga" fördelningen batteri/motor, beroende på olika regler, då det i vissa aspekter blir mest fördelsaktigt för skattelägen eller dyligt. Vet att VW har/hade biogasbilar med endast 13L bensintank, just pga. att några regler i Tyskland då gjorde att den hamnade i en mer åtråvärd placering enligt miljöklassning. I Sverige kan det om man har otur bli ett evigt tankande vid långkörning.

Avatar Fallback

Re: Elbil i skogsbruket

åberg  
#345206 Vi var sex grabbar som skulle åka några tiotal mil till en svensexa i nån sorts biogas-Opel (Sunfleet bilpool). Det finns ju inte biogaspumpar i varenda samhälle direkt men vi hade kollat lite översiktligt innan var det fanns, det skulle vara en ganska lång bit i mitten där det var gastorka. När sista chansen att tanka innan denna längre stint närmade sig gjorde föraren lite huvudräkning och kom fram till att det skulle nog fan klara sig ändå, "gastanken är halv och bensintanken är ju nästan full". Så vi susade glatt vidare genom natten. När gasen tog slut kunde man se nålen röra sig oväntat fort över bensinmätarens tavla. Sen gick det sakta och i omvägar för att tanka en liten skvätt på varenda bensinmack. :smile:

Full tank är inte så mycket när den, enligt boken, bara är 12 liter. :lol:

Edit: Det här var ju lite av ett sidospår, men för att ansluta till trådämnet så hade det nog tagit än längre tid att komma fram med en elbil av dagens mått. Rätt verktyg till rätt jobb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).