Sågverk (mindre)

Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

30 inlägg 18356 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

bjed0001  
#343890 Jag slutade med rapsolja efter kedjebrott på en relativt ny kedja.
Ren rapsolja har fungerat bra för mig vid vanlig huggning men då ren rapsolja smörjer sämre och belastningen på svärd och kedja är mycket högre vid sågning tror jag på bättre kval. sågolja till solosågen

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

axwell  
#343904
bjed0001 skrev: då ren rapsolja smörjer sämre och belastningen på svärd och kedja är mycket högre vid sågning tror jag på bättre kval. sågolja till solosågen


Tvivlar starkt på att rapsoljan (98%) som ingår i "bioolja" håller någon högre kvalitet än den från livsmedelsbutiken.

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Sundvik  
#343942 När jag köpte min M7 begagnad fick jag med 2 dunkar med vegetabilisk kedjeolja och jag fick bara känslan av att virket fick mögelprickar alldeles för enkelt pga den oljan. Nu kör jag bara med vanlig kedjeolja, den klibbar ju inte fast dessutom.

Kedjebrott har jag haft på flera nya kedjor men aldrig på de gamla som följde med sågen.

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#343986 Fanns lite erfarenheter på rapsoljan iaf så de tar jag till mig. Får kanske köpa mig en skvätt och testa och se hur det går. Funderingen uppstod då spånet eventuellt skall gå till en kompis hästar och vet inte hur de reagerar på oljan i spånet? Det är ju minimalt med olja som följer med i spånet om man ser till mängden spån.. Kanske nån som har erfarenhet av det?

Åter till projektet med sågverket.

Pratade under dagen med Nenos på Logosol. Mycket hjälpsam kille och duktig på matningen och dess innehåll men som jag beskrev i tidigare inlägg så fungerar ju sågen på ena styrdonet och inte den andra och det tyckte även han var mycket märkligt så vi kom inte fram till någon direkt lösning mer än att han var säker på att matningen fungerade i styrdonet han fixade fram. Så slutsatsen blev att jag skulle testa och bygga ihop den gamla och den "nya" då vissa funktioner ju var bra med de olika. Så först flyttades enbart spolen utan resultat. Bytte glassäkringen för säkerhetsskull utan resultat. Demonterade dosorna helt och inspekterade deras innehåll och tog beslutet att klippa de två röda kablarna från vredet för att kunna byta plats på den "svarta lådan" med alla elanslutningar som klarade av att starta sågen till dosan med fungerande vred och spole. Så klippte och skarvade och vips så fungerade det :-BD Vad felet som gjorde att sågen inte startade med den ena dosan är ju fortfarande ett mysterium men problemet är ju iaf borta och satt med all säkerhet i den svarta lådan för anslutningen av alla kablar. Får jag tid över någon dag så skall jag montera ned lådan och se om man kan finna något fel och laga upp en så man kan ha den i reserv. Dessa grejer till E90 matningen finns ju inte som reservdel längre men detta borde väl inte vara några komponenter som borde vara allt för svåra att skrapa fram via någon elfirma i min mening då det ju borde finnas fler maskiner som har liknande styrsystem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

sundelius  
#343998 Har inte tid att såga på min solosåg längre tyvärr :sad:
När det begav sig så var det då slagsmål om spånet från mina hästägande grannar, ingen som var orolig för oljerester

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#344164 Tråkigt när tiden inte räcker till.. Här fick man se till å få upp lampor så det går att såga på kvällstid annars blir de nog samma här.

Borde ju inte vara nån fara då :) Blir ju en hel del spån har jag åtminstone konstaterat på dom 6 stockar som gått igenom..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

sundelius  
#344168 Mycket spån blir det med kedja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

blev  
#344227 Jag hade problem en gång också med oljan, jag rengjorde allt satte tillbaka svärdet utan kedja och fyllde med diesel och körde efter en stund var det rent och funka

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#344296
sundelius skrev:Mycket spån blir det med kedja :mrgreen:


Ja något fruktansvärt 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Skogsmästarn  
#355839
blev skrev:Jag hade problem en gång också med oljan, jag rengjorde allt satte tillbaka svärdet utan kedja och fyllde med diesel och körde efter en stund var det rent och funka


Nu har jag fått problem med smörjningen :sad: , tror jag ska prova ditt tips. När jag drar runt kedjan för hand så knakar det från plastkugghjulet tror jag, ska det gå ljudlöst?

Ska det vara helt tätt vid locket på oljebehållaren? på mitt lock finns det ett hemmagjort hål så luft ska komma ner i behållaren

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Rolfnilsson400  
#355843 Kontrollera om kugghjulet på oljepumpen går att rotera med fingrarna
När du har tagit bort svärdet kontrollera också att plastgängan på drivaxeln ser hel ut.
Det ska inte låta....

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Skogsmästarn  
#355867
Rolfnilsson400 skrev:Kontrollera om kugghjulet på oljepumpen går att rotera med fingrarna
När du har tagit bort svärdet kontrollera också att plastgängan på drivaxeln ser hel ut.
Det ska inte låta....

Ja, dom två saker iverdu skrhar jag kollat idag.

Har nyligen bytt plastdrevet, ska kolla imorgon så jag inte dragit övre muttern för hårt. Annars har jag missat montera någon bricka på drivaxeln så plastdrevet kommer på fel höjd.
Låter som plastdrevet kuggar över när jag drar för hand på kedjan, tror det är därför det "knakar" :roll:

Användarvisningsbild

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

herjman  
#355869
sundelius skrev:Mycket spån blir det med kedja :mrgreen:


säljer ni spånet och isåfall vad går det att ta betalt?

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355874 Jag satsar på en egen motionsslinga, nu är den redan 50 meter :grin:

Användarvisningsbild

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

sundelius  
#355916
lfq skrev:Jag satsar på en egen motionsslinga, nu är den redan 50 meter :grin:


:grin: Lagom motionstur efter en dag i skogen :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).