Skogsvagn (Huggarvagnar)

Huggarvagn ca 9 ton

103 inlägg 52083 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#343806 Vi får se hur intresset är.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#343814 Då har man provkört vagnen och ja måste påstå att de funkar bra. Den hydrauliska lösningen funkar och skjuter på bra. Testade med att lasta ett lass och ställa in rätt tryck i hydrauliken. Är lite imponerad av kraften i driven. Har även lagt ut vagnen på blocket. Alltid intressant å få komentarer osv . Satte ett pris på 230000+m , vi får se vad som händer. Kan tänka mig att ha kvar vagnen då den är lite anpassad just för mindre körskador plus bra framkomlighet.
Som sagt titta på bilderna å säg vad ni tycker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

fidde66  
#343948 Fint jobb. Men jag tror att den blir svårsåld till det priset. Både Keslas 9Hd med 203T kran och Farmas 9T 4wd med kran ligger väll under 200tkr + moms ? Iofs utan pump och vinch. Rätta mig om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#343961 Priset är diskutabelt. Då du tittar på de andra vagnarna så finns inte pump ,tank ,ventil, frambackbrytare slangar å elkablar med. och sen montaget osv.
Har du kollat vad Mohedas minsta vagn kostar? Jag hörde med försäljare och han erbjöd en demovagn komplett för 310000 . Har svårt att se varför de ska ha de priset det är ju bättre att köpa en skotare för dom pengarna.
Har man en nyare traktor så är hydpumpen större och funkar ihop med drivkärra. (hjälpligt)

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

kenneth karlsson  
#356314 Ja de va ett tag sen ja va här inne. Följande har hänt , jag kör med kärran efter Valtran och jag är riktigt nöjd med min kombination av Farma å Kesla. Drivningen funkar perfekt och är riktigt stark . Keslan är styvare i ramen än Farma kärran vilket ja upptäckte när ja körde .Keslan har ju dubbla styrcylindrar vilket ja tror är ett måste , du får samma styrka och hastighet åt båda hållen vid sväng och kör du med drivning behövs styrkan att vrida. Har kört en liten slutaverkning dör jag kör upp med fullt lass i slänt till annan väg . Blev förvånad över vad drivningen gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356333 Just att ta sig fram med lass gör drift på vagnen mer nytta än 4wd på traktorn :-BD
De var ett jättelyft för mej när jag köpte min drivna o hade den efter en 650

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Fredrik N  
#356385 Ser riktigt bra ut.
Lite sugen blir man ju...... :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

aakej  
#361618 Ja, det verkar märkligt
Kranlängd är gissar jag mäts med karanen vågrätt rakt ut, så brukar det se ut på alla skisser
Praktisk räckvidd borde väl räknas vid marknivå
Och i så fall borde det vara tvärtom!!
Mvh
Åke

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#379523 Lite på sidan av ämnet, men såg någon på annat forum påstod att KTS och Moheda er samma kraner, och att det er Kts som gör Mohedas kraner.
Er detta riktig Morgan, eller nån annan som vet??
Eksemplet som drogs fram var Kts 6,7m kran er precis samma som moheda M50.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Ingoberra  
#379624 Nog för att dom ser rätt lika ut men kts tillverkas väl i baltikum å moheda görs väl i sverige?

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379757 Stegmaster och Ingoberra: Undrar varför folk sprider påståenden som inte är sanna? Axplock från denna sajt är "Weimers vinsch är väl standard på alla kranar i dag" (OBS, jag säger inget om Weimers vinsch ev förträfflighet utan bara reagerar på den sortens påståenden) eller att KTS är ett EMV-företag. Nej vi gör inte kranar åt FTG och jag är rätt säker på att de i huvudsak tillverkas i Bäckefors. Var väl en film från en fabriksrundvandring uppe här för inte så länge sedan som man kan dra en del slutsatser av ;-).

MVH
Morgan Nordin K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Huggarvagn ca 9 ton

stegmaster  
#379794 Var ju själv rett säker på att detta var som du säger, men man blir lite osäker när någon drar fram sånna påstand utan förbehåll, och har en sådan kran(kts 6,7m).
Spelar ju egentligen ingen större roll, men jag er av typen som likar veta, just för att veta, inte för att det spelar nån större roll.
Men tack endå Morgan, för bekreftelse på det man redan var rett säker på. :grin:

Vet inte om ni tittar inn på maskinisten.net, men det var där detta dök upp.
Inlägg 53 i denna tråden.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 6#p3600856

Nei, Weimer vinchar sitter det inte på alla kraner, för farma har åtminstone sina egne(har en själv på min Farmi kran), sen har Igland egna vinchar, och det finns säkert fler märken skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Huggarvagn ca 9 ton

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379799 Stegmaster: tack för länken!
Morgan

EDIT 10/3. Nu är saken utredd på maskinisten.net också.
Nog OT nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).