Små skogsmaskiner och övriga maskiner

DRABANT styrkopplingar.

22 inlägg 13367 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#338048 I tråden "agria tändpapper" skrev "beronius": Viiagria.no är stängd tyvärr. Det är svårt att hitta information om dom agrior som byggdes om i Norge. Jag skulle behöva justera styrbromsen, men jag vet inte hur man ska gå tillväga.

Stor saknad efter "viiagria.no". Där fanns kunskap bl a om reparation och justering av DRABANT-ens styrbromsar, eller styrkopplingar, som de oftast kallas.
Lyckligtvis hade jag sparat ner de instruktioner som fanns där. När nu sajten är nedlagd vågar jag presentera dem här.

Börjar med utdrag ur RD-kat.
Originalen är på ca 2700 kb, tyvärr rätt otydliga. För att kunna ladda in dem här har jag komprimerat. Det blir de ju inte tydligare av.

HJULKOBLINGER RDKAT 1A.jpg


HJULKOBLINGER RDKAT 2A.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#338052 Fortsätter med en beskrivning och instruktioner för styrkopplingarna.
Klippt och klistrat ur de instruktioner som fanns på "viiagria.no".
Har tagit mig friheten att "rätta" och komplettera. Oftast röd text när jag varit osäker.

KOPPLING FUNKTION.pdf


KOBLINGER REPARASJONSVEILEDNING.pdf


KOBLINGER MONTERING.pdf


KOBLINGER FINJUSTERING PÅ MASKIN.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#338057 Hmm! Gick o-bra! Provat med en i taget. Lyckas ändå inte. :???:
Måste läsa på! Återkommer. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#338063 Aha! Nu har jag läst instruktionen för nedladdning (igen). Tyckte nog att jag följt den... :shock:
Ser nu att filerna finns i inlägget. :o

Hoppas Du blir hjälpt Beronius!
Inget komplicerat jobb. Men det är svårt att få bra resultat.
Har satt ihop mina kopplingar många gånger. Men resultatet blir inte bra. Lagt åt sidan tills vidare,
Lycka till!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#338093 Tackar tackar. Jag ska ladda ner och skriva ut dom ikväll.
Jag köpte min drabant förra året och har skruvat ihop den i vintras. I våras använde jag den en heldel och drog ut grov ved till basväg. Det kan vara svårt att ta sig fram när det inte är band på maskinen.

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#342817 Körde in Drabanten i verkstaden i helgen för att fixa styrbromsen. Momentkopplingen så ok ut så jag rev vidare och hittade olja på bromsbanden. Läckande packbox vid drivaxeln. Tog ur drivaxeln och hittade slipskada på ytan där packboxen sitter. Axeln har gått av någon gång och svetsats ihop igen därav slipskadan.
1442772153_20150919_094520.jpg

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#343457 Svetsade på material där det var skadat och jämnade till det. Kunde inte se att radialtätningen var skadad så jag återmonterade den gamla.

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

bjorngf  
#343643 Hei
Som det allerede er sagt: synd at viiagria.no ikke lengre fungerer. Men når det gjelder vedlikehold av momentkoblinger/styrekoblinger har jeg hatt mine til justering hos Cato Langdal Hansen som har overtatt testoppsettet Reinhardt i Kristiansand hadde. Det er riktignok 3-4 år siden. Telefonnummeret jeg har er +47 977 64 265, jeg har ikke prøvd å ringe ham nå så jeg er ikke sikker på om dette er korrekt, og jeg finner ham ikke på nettet. Siste formann i Viiagria var (er?) Lars Vegheim, tlf +47 916 54 839. Mulig han kan hjelpe.
Et tips hvis koblingene sendes til reparasjon; jeg byttet bremsebelegg der det var nødvendig og sendte koblingene til Hansen for kun justering. Det kan bli litt rimeligere. 🧠

Gustav Fiskum

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#343654 Nu har jag satt ihop den och kört lite. Den svänger åt bägge håll men behöver justeras lite till.
Jag var till Norge och köpte band till den. Tyvärr får jag inte dit dom. Det är 36 järn som går över däcken, ska det vara 37 eller har jag satt ihop fel?

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#343684 Starkt att Du kom så pass nära med injusteringen. :grin:
Jag har tillfälligt gett upp, men inte för gott! :oops:

Jag brukar öppna banden när jag monterar dem.
Justera först bakaxeln max framåt.
Lägg banden rakt framför maskin.
Kör upp maskinen på banden.
Vik upp fria ändarna av banden över fram- resp bakhjul.
Nu kommer det roliga: att kroka i "bindekrokene" i "bindelöcke". Hittills har jag klarat mig med spännband. Men det finns ett verktyg som jag tänkt plagiera:
http://www.eco-tracks.se/produkter/verk ... dspaennare

Har inte maskinen hos mig just nu. Skall räkna länkarna så fort jag kommer till Dalarna.
Men kommer banden från en Drabant borde de gå att montera.
Både "bindekrokene" och "bindelöckene" slits så jag har fått tagit bort en länk på var sida för länge sedan.
"Bindelöcker" har jag tillverkat nya när de gamla blivit så slitna att de börjat gå av.

Lycka till!

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

ulfgustav  
#343717 För att spänna banden så räcker det väl med två kättingar, det brukar jag använda då jag lägger på banden på vagnen på min mini skotare.

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

beronius  
#343790 Var i skogen och drog fram några stora björkar.
Får klura på hur jag ska få på banden.
1443463091_msgatt1.jpg

Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#343807 Imponerad av att Du tar Dig fram utan band. :o
Jag har provat på väg en gång. Det räcker! :roll:
Glad att det fortfarande finns åtminstone en Drabant i drift. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

JOLOF  
#343956 Att jag inte kom på det tidigare... Jag kan ju räkna länkar på ett foto!!! :oops:

Fick det till 40 st länkar!
Gammal bild. Så bandet var kanske inte så slitet då. Men jag har inte tagit av mer än en länk per sida sedan dess.
Jag har 8,00 x 16 däck fram och 5,70 x 8 bak.

Räknade på några fler bilder: 40 länk!

RD-kat säger 76 länk, alltså 36 per sida.

Vet Du vilken variant/årsmodell av DRABANT Dina band suttit på?

   TS
Avatar Fallback

Re: DRABANT styrkopplingar.

bjorngf  
#344193 Antall ledd er vel ikke det som er viktig. På drabanten skal det være en justeringsskrue

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).