Uppvärmning

Solenergi

26 inlägg 16278 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Solenergi

halvproffs  
#62975 Såg igår på tv att dom ska satsa 4tusen miljarder kronor (enorm summa) på solenergipaneler i Sahara och via kabel försörja en del av Europa med ström. I Gävle Strand ska dom nu bygga ett hyreshus med solfångare och solpaneler så att huset blir till en del självförsörjande på energi. Regeringen satsar 100 miljoner kronor om året i 3år på solenergibidrag till anläggningar av olika slag.Pengarna tog slut i ett nafs. Jag tror att i längden är detta det enda hållbara systemet för el och värmeproduktion. Kan detta vara ett hot mot Zalmans förhoppning av fördubbling av massapriset?



   TS
Avatar Fallback

Re: Solenergi

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62984 Kanske har du rätt. Men det dröjer, och vad blir kostnaden?

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63046 Mina solfångare har betalt sig själva och ger nu plus, så kostnaden är nog att anse som en investering.

Avatar Fallback

Re: Solenergi

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63086 Tanken är god.
Men när det blir mörkt, tar man då fram den laddbara ficklampan.
Eller blir det till att ha ett u-båts batteri i källaren.

Avatar Fallback

Re: Solenergi

BjornL  
#63154 Slurfi: Menar du solfångare för värme eller solceller?

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63159
BjornL skrev:Slurfi: Menar du solfångare för värme eller solceller?

Värme, det är nog det som gäller än så länge.

Avatar Fallback

Re: Solenergi

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63163
Slurfi skrev:
BjornL skrev:Slurfi: Menar du solfångare för värme eller solceller?

Värme, det är nog det som gäller än så länge.


Solpanel = värme
Solcell = ström

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63165
kisaved skrev:
Slurfi skrev:
BjornL skrev:Slurfi: Menar du solfångare för värme eller solceller?

Värme, det är nog det som gäller än så länge.


Solpanel = värme
Solcell = ström

Jepp, men för Average Joe så gäller nog värme än.

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337001 Lyfter tråden lite med att det år tydligen stora problem i Tyskland med solcellsstölder http://www.lantbruk.com/lantbruk/solcel ... ontinenten

Undra när det kommer till Sverige? 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343704 Solenergi är en outnyttjad resurs, som får nya bidrag http://www.atl.nu/teknik/solenergi-outnyttjad-resurs
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394268 Expert tvivlar på solenergi i Sverige http://www.atl.nu/teknik/expert-tvivlar ... -i-sverige
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

PJan  
#399982 Lönsamheten beror på vilken hatt man har på sig.

Har man på sig hatten mikroproducen är det idag mycket lönsamt i Sverige med återbetalningstider under 10 år. Har man dock på sig hatten hela Sveriges rike och alla elnätsägare så blir säkert svaret ett annat. Nyfiken på hur mycket man kan producera på ditt tak? Kolla in www.solkollen.nu
Gratis test som ger svar på hur mycket och vad det är värt i pengar.

Avatar Fallback

Re: Solenergi

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400014 Som mikropoducent känns 10 års avbetalning inte som någon jättebra lönsamhet? Väger man bara in ekonomiska aspekter så finns det mycket bättre alternativ än solel.

Tycker kalkyler för solel oftat är överdrivet positiva och att följande två saker oftas saknas:
- Fel elpris för besparing. Tittar man på elräkningen är oftast en stor del fast avgift som är kopplad till abonnerad effekt.(vilket inte ändras vid installation av solel. Min bedömning är även att den fasta avgiften kommer att öka då vi minskar energianvändningen. Pengar för infrastrukuren kommer alltid att behövas.)
- vem har ägt något i över 10 år utan att något gått sönder? (Har svårt att tro att växelinverteran skulle fungera felfritt i 10år.)

Men jag tror att solel har framtiden framför sig och att utvecklingen inom kort kommer att medför både ökad verkningsgrad och minskat priset på installation.

Min kalkyl är:
Om 10 år är verkningsgraden så mycket bättre att en investeringen i solel betalar sig på 5 år. Samtidigt har de pengar som jag valde att inte investera på solel för 10 år sedan genererat så mycket att mer än hälften av solinstallationen är betald.:-)

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

PJan  
#400033 Tror också de fasta kostnaderna kommer gå upp för att kompensera elnätsbolagen för inkomsttappet av sänkt förbrukning pga olika engeribesparingar samt egen elproduktion. Om du inte gör något...kommer du bli arg varje gång du får elräkningen. Nu kan man faktiskt ge igen och fakturera elbolagen. Om du tycker solkollen har fel elpris i excel kalkylen så är det ju bara att ändra det. Hela poängen med att vi levererar i excel man kan göra sin egen kalkyl inte köpa andras siffror. Du kan få återbetalning på 5 år redan nu men då måste du köpa dina kWp riktigt billigt och helst bo i lund så du kan sälja till kraftringen som betalar 1,40 per kWh du säljer till dem.

Användarvisningsbild

Re: Solenergi

Chemgineer  
#400039 Life grann som jag känner det. Ska man satsa på solenergi idag är det inte för ekonomi utan för att man tycker det *känns* rätt. När jag räknar på det går man ungefär plus minus noll. Inte för att det därigenom behöver vara en dålig idé, men man behöver veta varför man gör det.

Jag skulle vilja, men tills det finns en tydlig ekonomisk uppsida lägger jag de pengarna på andra områden. Eftersom de trots allt är en bristvara, pengar, tyvärr. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).