Skogsmiljö och Trädlära

Stenmurar!

64 inlägg 46485 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Fredrik Reuter  
#322521 Hej,
Måste rätta mig själv först. Odlingsrösen (och stenmurar) behandlas i Miljöbalken. De är varken kulturminne eller fornminne. Skogsvårdslagen skyddar kulturminne och kulturmiljölagen omfattar fornminnen. Fornminnen är de mest värdefulla och oftast de riktigt gamla (en gräns verkar finnas i tid, 1850). Runsten och äldre stengravar är ex på fornminnen. Länsstyrelsen är ansvarig för fornminnen och att lagen efterlevs.

Odlingsrösen är alltså den lägsta klassen. Men efter grönt kort kursen har jag för mig att det var så att de klassas olika. Om det är stenar i storlek som en människa kan bära till röset så klassas det som äldre (jmf stor sten, ex traktor).

Men oavsett klass så har jag för mig att miljöbalken träder in (och skyddet) om röset är äldre än ett år!
Jag kan ha fel här, men vi kanske kan hjälpas åt att reda i detta.
Gör du ett röse själv (minst fem stenar tror jag) så har du ett år på dig om du inte vill att det ska omfattas av Miljöbalken och klassas som odlingsröse...

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Fredrik Reuter  
#322522 Sökte lite och fann en handledning om områdesskydd i Miljöbalken från Naturvårdsverket.
Har inte kollat igenom allt utom bara sökt lite och det var kanske inte så fel det jag skrev i förra inlägget.

Syftet med skyddet verkar vara att lava och mossar får chansen att växa i röset + att ormar och kräldjur trivs i dem. En del av landskapsbilden var också ett argument.

Viktigt också att ett odlingsröse måste komma från tillredning av jordbruksmark (men det behöver inte var jordbruksmark där i nutid). Alla andra rösen för ex vägbygge omfattas ej av Miljöbalken.

Stod också att man KAN lägga till stenar till röset om man vill...men man måste ansöka om dispens för att ta bort stenar, flytta eller ta bort ett röse.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

550  
#322527 Så en hög med sten är alltså inte bara en stenhög, ska man tänka på lav och orm också :sad: Jag tvivlar på att de tycker extra mycket om odlingsrösen, kan väl vara lika trevligt i en stenhög från ett vägbygge. Men det var väl inte smidigt att ha en ettårsgräns på sådana högar... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322578 Det växer ingen mossa på rullande stenar... :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

stektlök  
#322585 Med tanke på att man inte får röra stenen efter nått år som man kanske slängt i ett röse så vill det till att alltid ha nått bygge på g tex väg.
Plocka sten är sjukt tråkit å jobbit men när jag väl gör de så skulle jag aldrig slänga den i en hög.

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322596
Niking skrev:Det växer ingen mossa på rullande stenar... :lol:
/Niklas


Nä, men börjar bli skröpliga. :lol:

Det var en som sa att när man bygger nya stenmurar. Så kan man gnida en fläskasvål, för att mossa och lava skall fästa snabbare. Om det hjälper vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

stektlök  
#322600 Fläskskål..... ska bygga en liten bit runt min trägård å får testa det då :-BD

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322729 Lantbrukare vill ta bort stenmurar http://www.atl.nu/lantbruk/lantbrukare- ... -stenmurar
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#343517 På väg hem från dagens skogsdag stannade jag och tog denna bild mellan Broakulla och Eriksmåla. Fyra - fem meter bred och riktigt fin!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Blivande snickare  
#343518 De e ju en kullerstensgata! :D

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

JensSkoog  
#343541
obantteg skrev:På väg hem från dagens skogsdag stannade jag och tog denna bild mellan Broakulla och Eriksmåla. Fyra - fem meter bred och riktigt fin!

Undrar hur många kubik den där kann vara? Många lass på kärran!

Användarvisningsbild

Re: Stenmurar!

machonisti  
#343543
obantteg skrev:På väg hem från dagens skogsdag stannade jag och tog denna bild mellan Broakulla och Eriksmåla. Fyra - fem meter bred och riktigt fin!

Den var fin. Många har jag sett men den var fin!

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

stektlök  
#343582 Helt sjukt vilket kroppsarbete som ligger bakom sånt här. Undra hur lång tid det tog att lägga en sådan? Flera generationer ?

Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Robertberg  
#343615
JensSkoog skrev:Undrar hur många kubik den där kann vara? Många lass på kärran!


Är den fem meter bred så är det ju minst fem kubik staplad sten per meter över jord, och så är den minst en halvmeter under jord.
Man har ju även flyttat den jord som man grävt ut för att göra stenmuren, och lagt i hålen efter stenen man tagit upp på åkern. Blir några kubik att flytta! :shock:

Här kan man spana in muren närmare, dem är vackrast och bredast vid infarten till gården för att sen långsamt smalna av.

https://goo.gl/maps/frgf28z4V5M2

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenmurar!

Hema  
#343630
Niking skrev:Dispens för att plocka bort stenmurar överklagas http://www.lantbruk.com/lantbruk/dispen ... av-domstol

Orsak? Kanske p.g.a. denna stensnurr :lol: http://www.lantbruk.com/lantbruk/slipp- ... tensnurren
/Niklas

Stensnurran verkar smidig, men jag hade nog velat först köra med stengrep och sedan använda snurran för att sortera/resna de stenhögar som blivit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).