Virkesmätning och Matrisfub

Kamera istället för mätribba

6 inlägg 7560 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kamera istället för mätribba

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Kamera istället för mätribba

Fredrik Reuter  
#343529 Spännande nyhet detta, undrar varför det inte fått mer genomslag?

Kameror och lasrar på mätbryggorna istället för virkesmätare, alltid kontroversiellt när människor ersätts med teknik, men det är ju inte första gången...
Sedan en central där varje timmerbil med massaved bedöms utifrån bilder och/eller laserdata.
En stor fördel att virkesbilen kan åka in direkt efter att bilderna tagits, korta tider till avlastning när saker kan göra asynkront så att säga.

Men vad händer med vraket tror ni? Och kollektivprocenten?
Mätningsvägran kanske försvinner? För om det ska gå fort så är det ju svårt med sådana snabba beslut.

Användarvisningsbild

Re: Kamera istället för mätribba

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343706 Ny teknik ger halverad väntetid för virkesbilarna http://www.lantbruk.com/skog/ny-teknik- ... kesbilarna
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kamera istället för mätribba

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343729 Hoppas man kan begära ut bilden i efterhand, och att det inte kostar så mycket. Gärna ett mail från SDC.

Användarvisningsbild

Re: Kamera istället för mätribba

Fredrik Reuter  
#343737 Tummen upp på den Mangan, det är ju en klockren idé som skulle öka kundnöjdheten rejält tror jag. Ett ytterligare steg i kvalitetssäkringen också, speciellt om man skulle få bilder tillsammans med mätningsrapport och kan utläsa på bilden att vältlappen kommer från din skog.

Hur gör vi för att få till stånd ett sådant system?

Avatar Fallback

Re: Kamera istället för mätribba

conronka  
#366039 Att det skulle gå fortare är nog sanning med modifikaton då man antagligen får andra dröjsmål på köpet,För övrigt är jag positiv till utveckling dock inte om det drabbar leverantörerna negativt, vilket jag tror detta gör då bruttovolymen säkert går att uppskatta skapligt men hur går det med nettovolymen ? Sedan är ju inte mätningen i realtid vilket omöjligjör en uppföljning om leverantör eller transportör är missnöjda med mätresultatet (fotografier är inte sanningsägande i alla lägen) Nej med risk för att bli tjatig så anser jag att skördarmätning vore bäst eftersom kameran enligt min åsikt bara är en hittepålösning för köparnas omåttliga behov av vrak som går direkt till processen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).