Verkstan

Justera ny röjsåg

26 inlägg 30881 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332733 Lågen kan du justera så du har ett bra gassvar men högen är lite knepigt på x-torq motorerna eftersom den låter exakt som om den fyrtaktar när den ligger på varvstoppet, så risk finns att man snålställer för mycket och det slutar aldrig bra. Det gör ju ifs inte allt för fet blandning heller.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343486 Var ute idag och röjde lite, den är väldigt slö vid gaspådrag så det är med andra ord L som jag behöver justera tills den svarar bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

jannee  
#343489 Prova då med att skruva UT L något, om det nu går, jag kan i alla fall INTE justera min 555 UTAN specialnyckel - så är det bara.
Själv fick jag byta både membran och nålventilsfjäder innan sågen började gå riktigt bra - felaktigt från fabriken.

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343491 Jodå L,H och T skruvarna kom man lätt åt bakifrån. Bara skruva med en vanlig flatmejsel. Följde dessutom med en sån.
Men inte tyckte jag det blev någon större skillnad, den tvekar innan den accelerar upp. Kanske något bättre, får sen i skogen.
Fast den har fortfarande baa gått en 3 timmar så den kanske måste köras in längre innan den blir rapp från tomgång?

Kanske dags för åf annars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343538 på min 555a så är det nån form av torxskruvar till inställningarna! så det är inte bara att skruva med vilken flatmejsel som helst!

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352747 Nä, har jag köpt en skitröjsåg eller? Har varit ute och röjt i 4 timmar idag, även på slutet så är den fortfarande otroligt slö vi gaspådrag. Har haft den hos ÅF för justering men den är lika förbannat slö,. Visst på högvarv ylar den på men ska väl inte behöva gå och hålla en modern röjsåg på högvarv hela tiden, eller?
Jag hade i och för sig inte stält om luften till vinter men det ska väl inte ha den efekten? Omstält nu.
Fast handtagsvärmen var go i förmiddags då vi hade - 8 :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#352753 Begär att de byter förgasaren på garantin, min nya 545 gick lika illa som din för att till slut inte gå överhuvudtaget. En servicebullentin från HVA ska finnas hos din ÅF, han ser då om din såg har den felande förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#352754 Annars är 545:an inte den " vassaste kniven i lådan," själv bytte jag till mindre klinga då 200 klingan kändes som att dra runt långa trimmertrådar.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#352755
Huggarn skrev:på min 555a så är det nån form av torxskruvar till inställningarna! så det är inte bara att skruva med vilken flatmejsel som helst!

Kan de vara s.k dubbel D som på de större Dolmarsågarna ?

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352892 Hmmm, idag gick den märkbart bättre. Enda skillnaden från igår är att jag satt den i vinterläge??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

totte  
#352909 Kan göra skillnad. Går den för kallt så får du inte full effekt. Kan också vara så att den börjar bli inkörd, nya motorer brukar behöva lite tid på sig för att "komma i form".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).