Bioenergi

uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

40 inlägg 19184 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

jannee  
#343459 Orsaken till att Vedproducent säljer så pass bra har säkert sina speciella orsaker.
RÄTT pris för bra ved eller?
Dessutom är det fler och fler som slutat med att upparbeta veden själv - i stället köper de färdigbearbetad (kluven och torr) ved.
Har själv tidigare sålt lite massaved till några privatare, idag vill de att jag först ska köra det igenom min vedmaskin. Tyvärr så hinner jag inte vilket gör att de få köpa av någon annan.

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Camwood  
#343467
Vedproducent skrev:Statistiken visar ju att braskaminerna ökar varje år. Vedpannorna har minskat marginellt. Jag kan då rakt inte hålla med om det som skrivits. Jag levererar ved i stora delar av Västsverige och försäljningen de tre första kvartalen är högre varje kvartal under året hittills än tidigare år. Sen behöver det i sig inte visa totala vedförbrukningen. Jag vet också att det är många som har svårt att sälja sin ved men mycket beror nog på milda vintrar och veden dom säljer. Totala antalet eldstäder ökar varje år visar statistiken även om vedpannorna minskar något. De som säljer ved har nog aldrig sålt så mycket pannved. De ordnar oftast veden själva. Men konstigt nog har jag aldrig haft så många som vill ha pannved som i år.

Jag har haft en känsla att efterfrågan av ved har minskat år för år men det kan ju bero på att vi har haft väldigt milda vintrar.
Vi säljer bara 40 lit säckar nu i väldigt liten omfattning och jag har försökt sälja långved nu i två år nu med dystra resultat som följd.
Det du beskriver är ju väldigt glädjande!! Om det stämmer!!! Men om någon så borde du ha koll på just DET!!
Bra att höra att det finns en efterfrågan av ved det stärker självförtroendet för oss små vedproducenter :grin:

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Vedproducent  
#343471 Det stämmer för mig men det är ju i ett geografiskt område som långt ifrån beskriver hur det är i hela landet. Sen beror det ju på vad andra håller på med också. Jag tror väl inte heller att själva vedförbrukningen ökat men tror nog mer på att det beror på lite milda vintrar i kombination med låga elpriser. Men att vedeldandet är på utdöende känns då som en stor överdrift.

Säljer ved i Norge också och där kunde jag bättre hålla med. Där verkar det faktiskt som vedmarknaden mer eller mindre kollapsat.

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Gösta Hedlund  
#343474 Att använda ved är i högsta grad modernt.
Skogsenergin är största energitillförselområdet i sverige.
Bergvärmens snabba utveckling beror mest på att elpriserna och räntorna bottnar just nu och de kommer säkerligen att öka långsiktigt eftersom till och med en del ägare av vattenkraft nu låter stänga ner turbinerna stundtals på grund av att det inte lönar sig. När de fyra kärnkraftreaktorerna är tagna ur bruk och elkablarna som nu byggs över östersjön kommer i bruk så torde elen stiga till betydligt högre nivå. Huruvida räntorna stiger är väl mer osäkert men kan säkert ske fort om tendensen vänder.

Antalet vedeldstäder i villor har faktiskt ökat, enligt örebrosotaren så har de aldrig haft så många objekt att sota som nu. detta beror på alla braskaminer som villaägarna sätter in pga att deras bergvärmeanläggningar inte ger tillräcklig effekt eller att de vill ha en kamin för trivseleldning.

Observera att siffrorna nedan avser 2010, sedan dess har andelen bioenergi ökat ytterligare.
Citat från Bioenergiportalen:
Biobränslen vår största energikälla

Biobränslena har blivit Sveriges största energikälla. Av den energi vi använder kommer 32 procent från biobränslen, en större andel än den som kommer från olja (30 procent), vattenkraft (15 procent) och kärnkraft (12 procent).

Huvuddelen av den bioenergi vi använder i Sverige kommer från skogen. Av de cirka 131 TWh bioenergi som används i Sverige (2010) kommer nästan 85 procent från skog och skogsindustri. Jordbruket bidrar med cirka 1,5 TWh.

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

stegmaster  
#343475
jannee skrev:Dessutom är det fler och fler som slutat med att upparbeta veden själv - i stället köper de färdigbearbetad (kluven och torr) ved.

Ja just det problemet er inte så stort här Väst i Norge, då terränget oftast er så jä.... at det inte er mange som orkar jobba med veden själv.
Dessutan krävs det en del utrustning, förutom traktor, vinch/skogsvagn, så behovs oftast en grävmaskin, får annars er det bara helicopter som duger. :smile:
Virket er oftast krökigt och funkar dårlig i vedmaskiner.
Så vi som driver med ved här måste ha ganska höga priser ut til kund för att kunna ta ut en vinst.

Fördelen med detta er at skogsägare inte er så redda om om sin skog, så ofta får man hugga nästan gratis om man sköter sig.
Flere gillar dessutan at dom får en traktorväg gratis, som blir kvar efter avverkning.

Tidligare har jag köpt något av virke från et skogsbolag, men senaste åren har kvaliteten vore för dårlig, så numera huggs alt själv. (dom har kommit med björk som legat för lenge efter avverking, så kvaliten blir inte så bra som jag vil ha den) 😡

Jag har ju inte så stora volumer, så kvaliten ska vara 100% vid leverans, och priset ska vara rett. 8)

Annars så har forsäjlningen vore samma så langt i år som vanligt, ligger inne med ca 100m3 just nu, men gissar at det som vanligt forsvinner i löpet av hösten/vintaren. :grin:

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

v-g  
#343709 Värmepumpar i all ära men tänk också på att på kontinenten betalar de 1-2kr/kWh och med MP vid rodret kan el aldrig bli billigare även om det just nu är extremt förmånligt.

Kör själv flis och vore man inte så lat/upptagen att man hämtade virke mm i tid samt byggde ett förråd skulle det egentligen inte vara mer jobb än det är att rensa dikeskanterna (som ändå måste göras).
Flis är ju fiffigt på det sättet att det (för mig) kvittar helt om det är al, björk, tall, gran eller tryckimpregnerat som är flisat det brinner ändå, skillnaden är mest hur länge det räcker i förrådet som står vid husknuten.

Nackdelen med flis är ett stort maskinbehov, fast det kan man ju se som en fördel också! 8)

Funktionsmässigt är det som bulkpellets.

Har även ved, vedspis(x2), bakugn som backup, och kapar ryssen strömmen så finns även brunn med självtryck och självcirkulation :mrgreen:

Och som yrkesman (rörkrökare) installerar jag med glädje ved även om värmepump också förekommer. Skillnaden nu mot förr är att det är så enkelt med ved lite automatik som hjälp och vem som helst kan elda!

Något som brinner krävs för att det ska vara ett riktigt hus!

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Hema  
#343710 Tryckimpregnerat bör inte eldas, då det ger otrevliga/miljöovänliga gaser vid förbränning.

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

stektlök  
#343711 1-2 kr per kwh på kontinenten.... inkl skatt å nätavgifter ger vi rätt bra också även om strömmen ä billig.
Intressant att följa detta nu med MP vid rodret !

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Vedproducent  
#343724 2 kr och 82 öre kWh inkl allt hade jag på senaste fakturan. Veden inkl allt cirka en 5:e del av det.

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Bosse1  
#343730 Och ca 2000 kWh per 1 m3f massaved,värme förstås..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).