Skogshistoria

Ragnar - Gubben i stugan

26 inlägg 30621 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ragnar - Gubben i stugan

Peteflamingstar  
#342594 1996 gjordes en dokumentär om Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som bodde i sin lilla stuga utanför Grängesberg. En väldigt vacker och finstämd film som visats flera gånger i SVT sedan dess. Vet att den fanns att köpa via SVT:s webshop förut, men för inte så länge sedan lade en vänlig själ upp filmen på tuben, länk här under. Har ni inte sett den än så är det hög tid! :smile:





   TS
Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

isteskog  
#342596 Den har man sett! :smile:
En finstämd dokumentär.

Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

bgl  
#342597 https://sv.wikipedia.org/wiki/Kestina
Länk till Wikipediaartikel. Mycket välskriven!

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

Peteflamingstar  
#342606 Anser utan förbehåll att filmen borde ingå som obligatoriskt inslag i dagens skolundervisning. Kunde med lätthet ersätta dravel som värdegrunder, religionsundervisning etc...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

Sture Andersson  
#342632 Nu har jag och frun sett filmen ,verkligen sevärd .Var ju bara skit på Tv i kväll så den passa perfeckt .
Ta för tippset.

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

totte  
#342645 Den är riktigt fin! Finns även på SVT öppet arkiv: http://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

tallen100  
#342651 ja den har man sett, mycket sevärd!
gick många bra dokumentärer förr om åren, men nu för tiden är det tydligen bara Amerikansk sörja som gäller! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

totte  
#342655 Satte mig och såg om hela filmen. Så skönt att nån gång få slippa en förnumstig kommentator, en massa effekter och malande bakgrundsmusik. Yttras inte ett ord, annat än en gång när han svarar i telefon, och så radion som pladdrar ibland, men alla ljud vi hör finns i det vi ser, inga pålägg och inga hysteriskt blippande klipp. Vilsamt och äkta, en och en halv timme som går fort, ingen dramatik, bara ett lugnt och stilla liv under ett år. Konst på högsta nivå.

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

Fredrik Reuter  
#342663 Riktigt bra film, tack Pete!
Såg inte hela men börjar reflektera till mig själv, det är lugnt och skönt och ensamt, men hur länge klarar man ensamheten?
Jag skulle inte klara det värst länge kan ärligt säga, hur är det med er?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ragnar - Gubben i stugan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342670 Vadå ensam? Man har ju alltid skogsforum! ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

Fredrik Reuter  
#342674 Att jag inte tänkte på det! :-BD

Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

tallen100  
#342693
Fredrik Reuter skrev:Att jag inte tänkte på det! :-BD

Det är snudd på tjänstefel.. :wink: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

herjman  
#342722 Samlar på såna filmer så jag har även detta mästerverk, som kuriosa kan nämnas att han är släkt med Dan Andersson och att även han tillbringat barndom i det huset.

Avatar Fallback

Re: Ragnar - Gubben i stugan

Valmet 941  
#343443 http://www.dt.se/slakt-o-vanner/minnnes ... driksson-2 Där har ni lite mer om Ragnar Fredriksson

Användarvisningsbild

Re: Ragnar - Gubben i stugan

herjman  
#343456 Oj, det var en nekrolog av rang!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).