Verkstan

Hur ska man bygga en stockklyv?

54 inlägg 25851 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#343314 Ja jag tänkte konstruera en klyv som klarar att klyva hela stockar, det är för att kunna klyva och flisa övergrova stockar.
Funderar lite på hur den ska se ut och var den ska monteras, ska man bygga om en virkesgrip till timmerbilen eller hjullastaren eller kanske ha nån fristående konstruktion?
Har några idéer och helst skulle jag nog ha en konstruktion till hjullastaren, mest för enkelhetens skull med snabbfäste.

Finns ju klyvskruvar och liknande att köpa men jag hade som sagt tänkt bygga nått eget då det inte rör sig om så fasligt många stockar per år.
Kanske har någon konstruerat en sådan klyv eller så har ni redan en färdig idé om hur den ska se ut.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Bax  
#343322 Sök på Westtech på Blocket så ser du en konstruktion.
Sen finns ju de här konstruktionerna med en vagga som stocken ligger i och sedan kommer det en eller flera klyvkilar in från sidan, drivna hydrauliskt.
De finns på Youtube, men jag hittar ingen film just nu.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Bax  
#343323 Sök på Langholzspalter på Tuben så ser du några konstruktioner.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Fredrik Reuter  
#343324 Hej,
Här har du en lösning där de förklyver övergrovt.
Ganska enkel konstruktion vad det verkar.


Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343368
Kse skrev:Ja jag tänkte konstruera en klyv som klarar att klyva hela stockar, det är för att kunna klyva och flisa övergrova stockar.
Funderar lite på hur den ska se ut och var den ska monteras, ska man bygga om en virkesgrip till timmerbilen eller hjullastaren eller kanske ha nån fristående konstruktion?
Har några idéer och helst skulle jag nog ha en konstruktion till hjullastaren, mest för enkelhetens skull med snabbfäste.

Finns ju klyvskruvar och liknande att köpa men jag hade som sagt tänkt bygga nått eget då det inte rör sig om så fasligt många stockar per år.
Kanske har någon konstruerat en sådan klyv eller så har ni redan en färdig idé om hur den ska se ut.


Någonstans endera här på forumet eller på Youtube har jag sett en filmsnutt med en långvedsklyv där man med en lastmaskin skjuter stocken mot en klyvkniv. Jag hittar den inte nu...Det kan i alla fall vara en form av lösning :ugeek: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Blivande snickare  
#343372 Kan bli en formidabel projektil vid snedbelastning åxå :D
(Om jag fattade rätt vill säga..)

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343375 spänning i tillvaron :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Erre  
#343376 På södra cell utanför mönsterås finns en uppförstorad "vanlig" vedklyv. Dvs en rejäl balk å sen en kolv liggande ovan den. Monterad på en rejäl axel. Sen har dom den kopplad på en grävmaskin med grip.
Så spräcker dom ner övergrovt.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343379 http://www.lidwallsbatar.se/G%20bilder/ ... %20kap.JPG

Det här är en bild på en vedklyv som gjordes i Leksand av lidwalls en flottbåtstillverkare från början. var ämnad att klyva ved till flottbåtarna och jag har i alla fall sett en av de här klyvarna som kan klyva tremeterslängder

en länk till hemsidan

kan vara en variant

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343380
Göt skrev:http://www.lidwallsbatar.se/G%20bilder/verdens%20kap.JPG

Det här är en bild på en vedklyv som gjordes i Leksand av Lidwalls en flottbåtstillverkare från början. var ämnad att klyva ved till flottbåtarna och jag har i alla fall sett en av de här klyvarna som kan klyva tremeterslängder

en länk till hemsidan
http://www.lidwallsbatar.se/lidwalls%20historia.html

kan vara en variant

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

halvproffs  
#343385 Famag har en omgjord gammal skördare med klyv för 3m övergrovt. Har själv kört den en stock. Vilken styrka! Tyvärr är han inte in här längre vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

TheJo  
#343387
Göt skrev:Någonstans endera här på forumet eller på Youtube har jag sett en filmsnutt med en långvedsklyv där man med en lastmaskin skjuter stocken mot en klyvkniv. Jag hittar den inte nu...Det kan i alla fall vara en form av lösning :ugeek: :mrgreen:




Rätt häftig :lol:

Finns diverse info om stora klyver på Maskinisten.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343390
TheJo skrev:
Göt skrev:Någonstans endera här på forumet eller på Youtube har jag sett en filmsnutt med en långvedsklyv där man med en lastmaskin skjuter stocken mot en klyvkniv. Jag hittar den inte nu...Det kan i alla fall vara en form av lösning :ugeek: :mrgreen:




Rätt häftig :lol:

Finns diverse info om stora klyver på Maskinisten.


Det var den jag menade :D
Tack

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#343398
Göt skrev:
Kse skrev:Ja jag tänkte konstruera en klyv som klarar att klyva hela stockar, det är för att kunna klyva och flisa övergrova stockar.
Funderar lite på hur den ska se ut och var den ska monteras, ska man bygga om en virkesgrip till timmerbilen eller hjullastaren eller kanske ha nån fristående konstruktion?
Har några idéer och helst skulle jag nog ha en konstruktion till hjullastaren, mest för enkelhetens skull med snabbfäste.

Finns ju klyvskruvar och liknande att köpa men jag hade som sagt tänkt bygga nått eget då det inte rör sig om så fasligt många stockar per år.
Kanske har någon konstruerat en sådan klyv eller så har ni redan en färdig idé om hur den ska se ut.


Någonstans endera här på forumet eller på Youtube har jag sett en filmsnutt med en långvedsklyv där man med en lastmaskin skjuter stocken mot en klyvkniv. Jag hittar den inte nu...Det kan i alla fall vara en form av lösning :ugeek: :mrgreen:

Nu snackar vi, en jättestor fast klyvkniv och sen bara dundra på med hjullastaren.
Funderade faktiskt på nån mekanisk lösning där man tex använde hjullastarens tyngd för att klyva stocken men tänkte inte på din lösning.
Ja men jag vill nog ha nån typ Hydraulklo lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343441 http://www.ebay.com/bhp/skid-steer-log-splitter

De där amerikanerna har ju såna till försäljning/kopiering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).