Föryngring

Beskära tallplantor

4 inlägg 3805 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beskära tallplantor

fax  
#343259 Har en tre år gammal tallplantering (Kalmarsundskusten), där ett av problemen är örnbräken 😈 med en höjd av upp till 2 m. Detta gör att många plantor växer sakta trots två röjningar varje sommar. En hel del plantor saknar ett bra toppskott och har en krans av sidoskott som är högre än toppskottet. Om det beror på betning (trots Tricobehandling) eller om det beror på örnbräken kan jag inte säga.
Nu till frågan: Hur och när skall man hyfsa till plantan. Skall man nu satsa på en sidogren och hoppas att plantan rätar ut sig eller ska man vänta och se vad som händer med ett eventuellt toppskott eller om ett sidskott kommer att dominera? Om man ska gå på tidigt - vilken tid på året? Sekatör?
Annars allt väl



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Beskära tallplantor

JensSkoog  
#343266 Hur stor är tallplanteringen? Det är ju mycket arbete å röja flera gångar varje sommar, men det och trampning är det enda jag vet som holler örnbräken nere. Men, det blir ju bättre med åren :grin: .
Jag skulle nog vänte lite innan jag tar fram sekatören om det inte finns tydliga betesskador, men det vet andra bättre än jag :?:

Avatar Fallback

Re: Beskära tallplantor

fax  
#343277 Planteringen är 1,8 ha. Själv drar jag upp örnbräken kring varje planta. Denna sommar har jag ägnat kanske 40 timmar åt detta nöje ^:)^ - men man är ju arbetsbefriad med ålderns rätt. Det har ju även följt med ett ganska stort antal björkplantor i ryckandet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskära tallplantor

JensSkoog  
#343286
fax skrev:- men man är ju arbetsbefriad med ålderns rätt. Det har ju även följt med ett ganska stort antal björkplantor i ryckandet.

Då är vi två, men om du har det som jag, så har du mer att göra än när du va i arbete - vi pensionistar (pensionärar är ett tråkigt ord) har alltid hela dan, och den går snabbt.
Berätta gärna hur det går i fortsättningen med den här planteringen. :grin: Det är intressant!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).