Avverkning (slutavverkning)

Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

5 inlägg 3389 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

Fredrik Reuter  
#343022 Vill du bygga miljömedvetet i trä ska du köpa plankorna som är FSC märkta och ursprungsland Tyskland. Alternativt kan du fråga en Svensk bonde om du kan köpa virke av honom, men bara om han plockhuggit det.

Detta enligt en debattartikel i ETC härom dagen.
FSC märkningen i Sverige styr skogsbolagen över. Och genom detta belastar man bara miljön om man väljer att köpa FSC märkt, Svenskt virke, skriver debattörerna.

11% av Sveriges skogar är idag certifierad enl FSC, Forest Stewardship Council.

Här kan du läsa debattartikeln.

http://www.etc.se/debatt/miljomarkninge ... gerar-inte

Vad tycker du?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343026 Tre av fyra undertecknare tjänar pengar på att propagera för hyggesfritt skogsbruk. Jag ser det mer som ett reklaminlägg.

Varför skulle FSC-märkt virke från Tyskland vara bättre? Det är sällan man ser någon seriös utredning om hur skogsbruket bedrivs i Tyskland, och om det skulle vara bättre.

Användarvisningsbild

Re: Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

Göt  
#343031 visst är det bra med miljötänk men det tar lång tid att vända en skuta....var ute en gång på 80 talet med en gubbe från skogsvårdsstyrelsen och han var mäkta uppretad på min far då vi kom till ett skifte, en slutavverkning där det hade huggits timmer förut. Världen förändras rejält på några år. Nu bär det ur åt andra hållet istället...personligen är jag rätt glad åt att skogen är certifierad, att man lämnar lite till miljön. men att återgå till att hugga sönder skogen nej tack :???:

Användarvisningsbild

Re: Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

JörgenO  
#343036 Ett fult men effektivt sätt att debattera är att "kasta skit" på motståndaren.
Med det sagt, läs gärna ett stycke utmärkt grävande journalistik om vänstertomten o bidragsmjölkaren bakom ETC"
http://www.uvell.se/2015/08/14/bidragse ... c-27958064
:lol:

Användarvisningsbild

Re: Miljömedveten? Välj då inte trä från Svenska skogar!

Fredrik Reuter  
#343085 Ja, där sjönk förtroendet för ETC och debattartikeln, tack JörgenO!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).