Skogsröjning

Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

67 inlägg 41799 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#340770
800efi skrev:Beställde en Stihl KM130R med svärd,karbonförlängare och RTS-bärsystem igår, hoppas jag blir lika nöjd som JensSkoog! :smile:

Grattis :grin: ! Du får berätta hur det går. Körde min i går och i dag i röjning av en och hassel. Tog det granna med röjsåg och Strand Total, och resten medKM130. Bara kom i håg å köra med stram kedja och använd skjutjande så mycket som möjligt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#342162 Tjena @800efi :wink: Har du provat din KM130R nu? Om så skulle det va intressant å höra hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

800efi  
#342166 Hej JensSkoog!

Har nu röjt och stamkvistat i ca 10 tim med KM130R, den är fantastisk att röja de lite grövre björkarna som står tätt ihop med de som ska stå kvar.
Inga kast som skadar kvarvarande stammar!

Vid stamkvistning med karbonförlängaren så bör jag nog flytta fram spännet framför plaströret som sitter framför gasreglaget, blev för mycket framvikt kan jag tycka.

Jag är supernöjd ägare av KM130R, tack för tipset! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#342191 Gott å höra :lol: Alltid spännande om andra gillar något lika bra som en själv gör.
Hade tänkt skriva just det med framvikten när förlängaren används. Jag har köpt ett extra spänn och skruvat på så det går snabbt att byta.
Var det med bröstrem till RTS'n? Det var det inte på min, så jag har gjort mig en frå en gammal ryggsäck som funkar kanon. Jag jobbar bäst när sälen sitter väl stramad på kroppen.
Annars har jag modifierad kåpan lite eftersom det kan sammla sig mycket skit under den, even om jag mestatiden använder skjutande kedja. Skar bort lite, så skiten finner vägen ur kåpan lättare.
1442262219_kedjeroejs._kape_(5).jpg

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#342498 Vad fick du ge för Km 130 R med sele, karbonförlängare och stamkvistare @800efi ?
Har själv funderat på och beställa en. Hade egentligen tänkt köpa en Husqvarna 535 FBx men på grund av att jag har lust att byta återförsäljare tittat på Stihls alternativ.
Kommer nog inte stamkvista så mycket utan det är mest för att ha i mina Hasselbuskage som växer som ogräs här. Hade också tänkt att kvista utmed vägarna de grenar man inte når med motorsågen då lastbilchaufförerna brukar klaga på dem.
Vad säger ni med erfarenhet av dessa sågar, vad tror ni passar bäst för mina ändamål ?

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

800efi  
#342508 6800 +moms
Jag kan varmt rekommendera denna såg.
Har röjt gamla säljträd som står tätt i buketter idag, helt suverän att även ta ner gamla stubbar från tidigare röjning på samma gång.

Men när det gäller slyröjning av mindre dimension väljer jag den traditionella röjsågen.

Har nu ca 20 timmars röjning med KM130R och en sak är säker... Jag vill inta vara utan den!

Om du köper en köp till ett extra fäste för RTS-selen till sågen, vid stamkvistning med förlängaren blir det ganska framtungt om man inte väljer att flytta fästet när man ska stamkvista, vilket i sig är tidskrävande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#342512 Skoj att du är nöjd.

Det var det pris jag fick också.

Ja till normal röjning är jag övertygad av att den vanliga röjsågen är bäst, men alla positiva kommentarer här på forumet om kedjeröjaren gjorde att jag blev intresserad av det till eftersatt, hassel och förröjnig.

Nu kollar jag som sagt på Stihlen som alternativ för att jag funderar på byte av ÅF

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#342516 Tror inte du ska ångra på det köpet! :grin:
Som jag skrivit tidigare i tråden blev jag positivt förvånad när jag köpte
den, till ett pris jag inte kommer i håg nu - ålder vet du :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342548
sundelius skrev:Skoj att du är nöjd.

Det var det pris jag fick också.

Ja till normal röjning är jag övertygad av att den vanliga röjsågen är bäst, men alla positiva kommentarer här på forumet om kedjeröjaren gjorde att jag blev intresserad av det till eftersatt, hassel och förröjnig.

Nu kollar jag som sagt på Stihlen som alternativ för att jag funderar på byte av ÅF


Jag har inte ångra mig en sekund. Har använt den till både hyggligt normal röjning och förröjningsbestånd med extrem underväxt och visst är det så att den passar bättre desto värre det är.
Till och med min sambo som benhårt skulle ha en batterimaskin till trädgården använder den med glädje till både trimning och häckklippning.
Skillnaden mot Husqvarnan som inte nämns så ofta är att Stihlen väger ca hälften av vad ryggsäckslösningen gör vilket i kombination med rts-selen gör att belastningen på ryggen blir bra trots att maskinen hänger på sidan om kroppen.
Den enda invändningen från mig är livslängden och priset på 1,1mm kedjorna, de tar lätt stryk om man råkar köra imot och kräver att man tar ner tänderna rätt mycket var gång. Jens kör väl med 1,3mm kedjor och erfarenheten från min MS200 är att de tål mycket mer så jag kommer nog byta så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#342553 Stämmer. 1,3mm i röjning och 1,1mm i trädgårdsarbete och "finkapning".

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

sundelius  
#342599 Tack busholle, viktiga synpunkter :smile:.

Lutar åt att det blir köp på måndag, kedjeröjarentusiaster motargument? :-H

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#342724
sundelius skrev:Tack busholle, viktiga synpunkter :smile:.

Lutar åt att det blir köp på måndag, kedjeröjarentusiaster motargument? :-H

Då sänkte sig den stora tystnaden :mrgreen: Ser fram emot å få din recension, @Sundelius.
Priset är åtminstone trevlig jamställd med HVAs ryggburne!

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

Erre  
#342727 Köp @sundelius!!!
Du märker snart att en kedjeröjare går inte att vara utan. Så i all glädje yra över köpet så köper du snart en husq med. :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

bgl  
#345342 Nu har min KM130 fått gå några timmar. Provade den i dag i en granplantering på åkermark som ska förstagallras om ca 5 år. Fällde alla klenare granar som inte längre hade kontakt med det täta krontaket. det blev stor belastning, motorn luktade "ny igen" av värmen och efter ett tag började den gå sämre och lät motsvarande en 2-taktare som 4-taktar. Det finns ju skruvar på förgasaren, är det nån som har provat att justera?

Användarvisningsbild

Re: Kombisåg för stamkvistning/(under)röjning

JensSkoog  
#345371
bgl skrev:Nu har min KM130 fått gå några timmar. Provade den i dag i en granplantering på åkermark som ska förstagallras om ca 5 år. Fällde alla klenare granar som inte längre hade kontakt med det täta krontaket. det blev stor belastning, motorn luktade "ny igen" av värmen och efter ett tag började den gå sämre och lät motsvarande en 2-taktare som 4-taktar. Det finns ju skruvar på förgasaren, är det nån som har provat att justera?

Har väl körd min i 150 -200 timmar utan att justera, och utan värmkörning. Om du inte har körd den mera än några få timmar, så verkar det lite skumt :surp: . Står i instruktionsboken hur du justerar, men som sagt har det aldrig varit aktuelt för mig.
Det jag har märkt i tät granröjning när jag stamkvistar mycket för att få ner stammarna, är att kedjekåpan kan fyllas och göra att det går tungt.
Vad typ soppa kör du på. Jag använde uteslutande Stihl Motomix.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).