Motorsåg och handhållet

Hjälp att välja topphandsåg

20 inlägg 12505 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att välja topphandsåg

Porslinsblomma  
#342671 Hej forum

Mitt första inlägg här. Behöver hjälp att välja topphandsåg. Arbetsuppgiften är att röja enbuskar i skärgården i bohuslän, det är områden som är helt igenväxta av en som trasslar sig och ligger i kaos.
Med en topphandsåg skulle det gå efektivare och enligt min mening också vara säkrare då jag kan reda ut och dra med en hand och såga med den andra. Skulle också lättare unvika stensågning.
Det som gör det svårt att välja är om jag skulle vara förtjänt av lättast möjliga såg då dimensionerna inte är stora, eller om en kraftigare såg skulle funka bättre...
Vet att en del skulle förkasta arbetssättet men verkligheten kräver det!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

JensSkoog  
#342677 Jag skulle vald en batterisåg, Husqvarna eller Stihl, och skaffat mig en krok eller liknande till å dra undan med, så du inte kommer i kedjan med vänsterhanden. Stihl har en bra liten sak, en draghake som ligger gott i handen och gör jobbet.
Det som är bra med batterisåg i det jobbet är att det nog blir många vänder där en ordinarie såg står och går på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Porslinsblomma  
#342684 Jo, en batterisåg hadde varit super! Men tyvärr har jag ingen möjlighet att ladda när jag är ute. Det skulle behövas många batterier och då blir det ju ofantligt dyrt. Så om man inte ser till ekonomi är idén bäst!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Porslinsblomma  
#342685 Detta med tomgång har du rätt i!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

JensSkoog  
#342716 Skulle nog kollat pris på extra batteri och hur länge dom holler, och jamförd med pris på en topphandsåg. Vet att Stihl MS193T(bensin) kostar ung. 5K här i Norge och en MS201T ung. 7,5K. Vad batterisågar med topphandtag kostar vet jag inte. Kan ju fråga @Tretoppen hur länge hans batterisåg holler innan laddning. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342739 Batterisågar är mycket trevliga till den sortens arbete. Gör en del liknande jobb nu när jag siktröjer fastigetens gränser. Alternerar mellan batterisåg, handsåg och grensax, beroende på grovleken på det som ska bort.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Porslinsblomma  
#342764 Niking; Hur länge håller dina batterier?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342769 Beror på. Röjer jag i bestånd, snackar vi ca ett 3 Ah-batteri i timman. Gränsröjning kanske 1-2 timmar per batteri, beroende på hur det ser ut. Skulle jag köpa nytt idag, skulle det bli 4,2 Ah-batterier. Har Husqvarna 536 LiXP med 3 st. 3,0 Ah-batterier och 3 st snabbladdare. (Sedan har jag även Husqvarnas batteri-trimrar, batteri-häcksax och batteri-lövblås).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

tunklime  
#342818 Hej.
Jag har prövat både Stihl, Husqvarna men allra bäst är Hitachi. De har två modeller med olika styrka och vikt, men jag skulle gå för den lättare då om du ska hålla på längre perioder. Kan bli tungt att jobba med en hand om man ska gå en heldag..
Jobbar själv i Canada med liknande projekt i skärgården runt New Foundland. Där använder de snöfräsar som är vässade för att röja bort mindre enbestånd - klenare Newfoundland-en, visserligen och stenfritt..

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342845 Tunklime! På vilket sätt skulle Hitachi vara bättre än Stihl och Husqvarna?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

tunklime  
#342910 Ang. Hitachi så kanske det inte är en bättre såg, det tar jag tillbaka, men i ett sammanhang där man går och röjer en eller annan krypande växtlighet så är lilla Hitachi väldigt lätt och har stort utrymme för händer + handskar vintertid. Vikten är helt avgörande i ett sådant arbete.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Tretoppen  
#342979
JensSkoog skrev:Skulle nog kollat pris på extra batteri och hur länge dom holler, och jamförd med pris på en topphandsåg. Vet att Stihl MS193T(bensin) kostar ung. 5K här i Norge och en MS201T ung. 7,5K. Vad batterisågar med topphandtag kostar vet jag inte. Kan ju fråga Tretoppen hur länge hans batterisåg holler innan laddning. :wink:


Jeg har en Husqarna T536LiXP som jeg bruker til seksjonsfelling. Har to stk. 3 Ah-batterier og til mitt bruk er dette tilstrekkelig. Jeg har nesten alltid anledning til å lade hvis det skulle være nødvendig.
I forhold til hvor lenge et batteri varer, kan du se på denne videoen

Her bruker jeg ett batteri på hvert tre. Når toppene går er det ca 1/3 igjen av batteriet. Kapp av stammen (her ca 20-30 cm dia) bruker mye batteri, så jeg tar etterhvert opp en større bensinsag.

Når det er sagt, vil jeg tro at en bensinsag vil være det beste for deg, og da vil jeg nok anbefale en Stihl MS193T siden den er liten og lett.
Hadde du hatt anledning til å lade batterier mens du var ute, vil jeg si at en batterisag hadde vært det beste. Det blir fort dyrt om du skal ha 4-5 batterier... Alternativet er en "batteri-sekk" som gir deg strøm en hel dag. Ulempen er den ekstra vekten du må bære på, samt at den koster endel...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

JensSkoog  
#343005 Tror nog att Tretoppen har bästa rådet här :grin:
Jag använder MS 192 i småarbetet och det är en grym såg, så lätt å bära med sig att jeg kan ha den i handen hela dan, och 193 T är likadan. Men jag skulle nog setta på 1,3 mm kedja, eftersom du ska såga i krat och skit, och 1,1 är mycket känsligt i sådan arbete som du ska göra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

Porslinsblomma  
#343008 Tack för tipsen! En vässad snöslunga låter underbart!
Jag beställde den stora Husqvarna T540 XP. Den är ju tung så det är möjligt att jag kommer att ångra mig! Batteri gick bort pga av kostnaden att köpa batterier, om några år är det kanske det självklara valet. Hitachin skulle jag velat se på innan jag beställde men hittade den inte.

Kanske är en Husqvarna T540 XP till salu snart och jag har en sliten handled :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja topphandsåg

JensSkoog  
#343013 Det är en mycket bra såg, och 3,9 kg går bra om du är ung och tuff :lol: :lol:
Du får dela med dig när du körd den några dar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).