Skogsmiljö och Trädlära

Elaka jordgetingar

71 inlägg 36960 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elaka jordgetingar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34208 Råkade röja över ett jordgetingbo och jävlar vilket liv det blev :shock:
Fick av mig hjälmen och häktade av sågen snabbare än jag trodde var möjligt, sen blev det språngmarsch över röjt område!
Hann bli stucken ett tiotal gånger i nacken och öronen men som tur var hade jag regnkläder på mig och inte en fladdrig skjorta, annars hade de väl hittat in under den...
De är inte bara aggressiva utan även långsinta, sågen fick stå och puttra på tomgång bra länge innan jag kunde ta mig ända fram till den.

Det var första gången jag blivit attackerad av jordgetingar på jobbet och vill nog inte vara med om det igen.



   TS
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34228 har faktiskt inte varit med om några elaka jordgetingar iår, trots att man trampat brevid och på en hel del bon!? dom verkar vara helt passiva :S
dom kommer bara ut å surrar runt en, tror ingen av mina anställda plantörer fått något stick i år heller.

såg idag den största getingen jag någonsin sett, skulle nästan tippa på att den var över 4 cm lång

men då de som röjt ner några getingbon har fått sig några stick...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34263 satt i maskin å fikade. När jag lutade mig avigt mot ryggstödet så bet en jäkel mig på ryggen.
Jäkla getingar å då var det endast en....Uscha

Avatar Fallback
Jimmy_Nilsson  
#34277 Min hund sprang i ett jordgetingbo i skogen för nån vecka sen. Var ganska mycket getingar där men som tur var så fick han bara 1 stick. Väldigt mycket getingar i sommar och nu är dom extremt jobbiga när det börjar bli höst

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34482 Den som är kall, kan prova följande:

Då man får en svärm getingar efter sig, så spring som sjutton - en liten bit. Tvärstanna sedan och stå alldeles stilla. När getingarna flugit förbi är det bara att gå lungt därifrån.

Getingen är tydligen ganska dum, eller vad det nu kan vara som fattas, för detta fungerar. Åtminstone då jag testade en gång fungerade det.
------

Om barnen får ett getingstick, så fukta sticket så snabbt som möjligt och strö på lite bikarbonat. Smärtan släpper direkt eftersom bikarbonaten neutraliserar getingens gift som är en form av syra.

Fungerar inte på bistick, som är basiskt från början. Möjligen kan citron hjälpa där.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34503 Det kan säkert fungera för jag sprang också bara en liten bit, 15 meter kanske. Sen gick jag närmare och stod ca 10m ifrån boet och funderade på när man skulle våga sig fram.
De attackerade bara alldeles nära deras bo, förmodligen för att skydda sig som alla andra djur också gör när man kommer för nära.
Men varje gång jag kom 3-4m från sågen så kom de i full fart igen, verkligen långsinta de små liven :lol:

Jag har ofta hunden med mig på jobbet och den kom direkt och skulle rädda mig, han nöp tag i en flygande geting och åt upp den! Ren tur att den inte stack honom i halsen...

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34544
Ernst skrev:Den som är kall, kan prova följande:

Då man får en svärm getingar efter sig, så spring som sjutton - en liten bit. Tvärstanna sedan och stå alldeles stilla. När getingarna flugit förbi är det bara att gå lungt därifrån.

Getingen är tydligen ganska dum, eller vad det nu kan vara som fattas, för detta fungerar. Åtminstone då jag testade en gång fungerade det.
------

Om barnen får ett getingstick, så fukta sticket så snabbt som möjligt och strö på lite bikarbonat. Smärtan släpper direkt eftersom bikarbonaten neutraliserar getingens gift som är en form av syra.

Fungerar inte på bistick, som är basiskt från början. Möjligen kan citron hjälpa där.

någon som har testat att slänga sig på marken o spela död?
skojar bara tro inte själv på den teorin.. helt dumma tro jag inte getinga är eller om det bara är slumpen att som svärmar runt hytten när man fällt ett träd med ett bo i. men det låter ju rätt långsökt att dom skulle fatta ett det sitter en mäniska i maskinen som har sett till att deras träd är borta.. någon som har nån ide om de??

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34593 Jag misstänker att getingarna ser rörelse och attakerar där.

Avatar Fallback

Re: Elaka jordgetingar

Amatörhuggare 62  
#399106 Fy sjutton vad getingar det är i skogen redan.
Nu är d inte roligt röja.
7 stick på 4 dar.

Fick ta spruta idag.

Avatar Fallback

Re: Elaka jordgetingar

Carlfritidshuggare  
#399142
Amatörhuggare 62 skrev:Fy sjutton vad getingar det är i skogen redan.
Nu är d inte roligt röja.
7 stick på 4 dar.

Fick ta spruta idag.


Aj. Jag har tagit bort två olämpligt placerade Bon av vanlig geting i sommar. Mer än vanligt. Dessutom verkar vi ha bålgetingar men de uppträder hyggligt fredligt.

Användarvisningsbild

Re: Elaka jordgetingar

Hammaren  
#399152
1468322914_untitled.png


Man skulle nog ha arbetskläder enligt bild!! Då vore man the king of all the wasps, Ingen geting skulle våga sticka. :wink:

Avatar Fallback

Re: Elaka jordgetingar

isteskog  
#399164 Man har klyvit åtskilliga pöller genom åren vid röjning ..... och fått sprungit ..... :lol:

Avatar Fallback
Elfving  
#399216
Niklas H20 skrev:
Ernst skrev:Den som är kall, kan prova följande:

Då man får en svärm getingar efter sig, så spring som sjutton - en liten bit. Tvärstanna sedan och stå alldeles stilla. När getingarna flugit förbi är det bara att gå lungt därifrån.

Getingen är tydligen ganska dum, eller vad det nu kan vara som fattas, för detta fungerar. Åtminstone då jag testade en gång fungerade det.
------

Om barnen får ett getingstick, så fukta sticket så snabbt som möjligt och strö på lite bikarbonat. Smärtan släpper direkt eftersom bikarbonaten neutraliserar getingens gift som är en form av syra.

Fungerar inte på bistick, som är basiskt från början. Möjligen kan citron hjälpa där.

någon som har testat att slänga sig på marken o spela död?
skojar bara tro inte själv på den teorin.. helt dumma tro jag inte getinga är eller om det bara är slumpen att som svärmar runt hytten när man fällt ett träd med ett bo i. men det låter ju rätt långsökt att dom skulle fatta ett det sitter en mäniska i maskinen som har sett till att deras träd är borta.. någon som har nån ide om de??

Getingarna är nog överallt efter att man fällt ett träd med ett bo i, har man möjlighet att sitta i lugn och ro i hytten så kan det säkert se ut som att de vill in i hytten. Inte en chans att de skulle fatta att den skyldige fanns inuti maskinen anser jag! Om du öppnar dörren så blir du stungen, men det beror inte på att de fattar att du var den skyldige utan snarare därför att de är kollektivt uppretade till bristningsgränsen.

Användarvisningsbild

Re: Elaka jordgetingar

Vedproducent  
#399228 Har hållt på med ved i 7 säsonger i större skala. Aldrig varit i närheten av så mycket getingar som i år. Det finns bo i nästan varje säck. Vet inte varför dom inte gillar mig (har bara fått 4 stick än) för det är hundratals som svärmar runt varje säck. Det är inte en njutning med stick men man får bita ihop och fortsätta ändå.

Avatar Fallback

Re: Elaka jordgetingar

Hema  
#399235 Går inte insekter mycket på utandningsluften? Därför som koldioxid fällorna som drivs av gasol funkar så bra? Såg en dokumentär angående de afrikanska mördarbina som togs in i USA bland annat. Där de skunde stå nära dem, bara de andades i en långt dammsugerör typ med skyddsfilter i änden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).