Skogsmiljö och Trädlära

Inslag om tromben i Dalarna

6 inlägg 3552 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inslag om tromben i Dalarna

Fredrik Reuter  
#342180 Har vi diskuterat den lokala tromben väster om Borlänge i slutet av Augusti 2015?
Här är ett bra inslag från SVT Dalarna som inte bara visar skadorna som tros uppgått till 5 Mkr utan också bilder från där en tromb dragit fram och skadorna en sådan orsakar.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Inslag om tromben i Dalarna

JensSkoog  
#342186 Undrar om tromber blir vanligare ochså i Skandinavien nu. Gick en någon stans i Östfold i går såg jag på netet, men inte så kraftig. Men den drog om kull några träd och slängde halmbalar i väg.

Användarvisningsbild

Re: Inslag om tromben i Dalarna

Göt  
#342189 Jag åkte förbi Bäsna för en vecka sedan och det är otroligt märkligt att se det är som en kraftledningsgata med raka kanter där tromben gått fram jag gick inte ur bilen och tittade närmare med det såg märkligt ut :shock:

Användarvisningsbild

Re: Inslag om tromben i Dalarna

Göt  
#342193 lite från Falu kuriren

http://www.dt.se/dalarna/borlange/miljo ... t-drabbade

Användarvisningsbild

Re: Inslag om tromben i Dalarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342330 ATL tar upp ämnet http://www.atl.nu/skog/storm-ver-dalarn ... 5-miljoner
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Inslag om tromben i Dalarna

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342372 Nu börjar jag bli trött på alla tromber! Vi har inte haft NÅGON TROMB som är över 50 m i diameter som är dokumenterad i SMHIs listor någon sin! ( Motsvarar en F1-F2 på tromb skalan) Vi har gått om vatter sprouts vid våra kuster varje år men detta är inget sådant.
Alla träd åt samma håll! Smalt stråk med stora skador! Någon gång måste SVT/sr/diverse media FATTA ATT VI FÅR FALLVINDAR VARJE ÅR I SVERGE!!!!!
En fallvind är enklast förklarat att molnet kollapsar. Kalla luftmassor på 5-9 000 m höjd klarar inte av att hålla vikten av all nederbörd vilket ger en införsel av mycket kall luft, mer än - 30 grader som kommer in i molnet.
Molnet i sig är kanske -10 grader, vilket får molnet att kollapsa men mycket kraftiga vindar, 20- 40 m/s. När dessa vindar når ner till marken är det inget eller mycket litet som står emot. Normalt kommer inte dessa vindar ner till marken utan stannar 500-1000 m över marken.
En normal åskfront/åskcell förflyttar sig i ca80 km/h så varar fallvinden i fem min får man denna skada. 200 m bred 3-9 km lång. Är det en åskcell är detta ett naturligt förlopp.

Förra året var det inte en åskcell utan en front vilket gav en flera kilometer bred fallvind i Värmland men den pulserade, vilket inte gav skador hela tiden över ett större område. Här hemma var det celler vilket gav stora skador men på begränsade områden. Mvh Fredrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).