Verkstan

Tankställen Alkylatbensin

34 inlägg 37504 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tankställen Alkylatbensin

Tompa25  
#341222 Jag hoppas att detta inte kommer i fel forum,men kunde inte hitta någon bättre kategori för detta.

Jag vet att det har skrivits en hel del om tankställen för alkylatbensin-då i första hand Aspen.Sen så finns ju en uppsjö av småmarinor, förutom då bland alla dessa småmarinor och etablerade mackkedjorna. Fast en del köper väl Aspen,andra köper från dem stora oljebolagen??

Jag har pratat med OkQ8,men svaret som jag fick från dem vart ung. "Vi har ingen aning om detta".Detta trots att det finns listat på deras hemsida.

Bara då om jag tar hänsyn till vad bulkpriset är(på pumpen) i gämförelse med vad samma mängd kostad på dunk.För att göra detta än mer begripligt så är det 5L dunk som avses.
C:a priset i butik ligger någon stans på 155 spänn(Aspen)-Ren.
Om jag bara belyser detta i vilken skillnad det är att köpa på dunk i relation till att köpa på bulk så skulle jag teoretiskt sett kunna bland min färdiga 2-takt. Så jag kan ändå inte förstå hur respektive bolag resonerar.

Det jag undrar över är om det finns någon som vet/känner till tankställen med alkylatbensin i Stockholmstrakten??
Rätta mig gärna om jag har fel i min hypotes.Men finns det inte alltid en risk att alkylaten som säljs av dem etablerade mackkedjorna i sverige kan vara förorenat av ex.etanol? Transporten sker väl i precis samma tankar som all annan handelsbensin/diesel??
Som det utåt sett står om alkylaten så skall den vara fri från etanol,men det ställer jag mig lite skeptiskt till,med tanke på att vanlig 98 kan innehålla spår av etanol.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

axwell  
#341230 Nej risken för att alkylaten skall vara kontaminerad av tidigare vätskor i tankbilen ser jag som försummbar.
Ofta är det slut på stationerna och då skyller personalen på att det bara finns 1 tankbil som skall serva alla OKQ8-alkylatmackar.

Det här fick jag som e-post drygt ett år sedan.

Runt 19 kr/litern inkl. moms skulle jag tro för 2T, ett bra tag sedan jag tankade.
Har påbörjat den sista 8 l-dunken. :|
image


Hej

Tack för ditt mail.


Här förteckning över 2T:
18 stationer
Stationsnamn Ort Avstånd Bemannad
KÖPING HULTGRENSGATAN 8
HULTGRENSGATAN 8 KÖPING 117,85 km Ja Visa på kartan
KRYLBO FOLKAREGATAN
FOLKAREGATAN 50 KRYLBO 132,52 km Ja Visa på kartan
GÄVLE BRYNÄSGATAN
BRYNÄSGATAN 54 GÄVLE 154,41 km Ja Visa på kartan
SMEDJEBACKEN BÄVERSTIGEN
BÄVERSTIGEN 1 SMEDJEBACKEN 171,88 km Ja Visa på kartan
BORLÄNGE MASERGATAN
MASERGATAN 1 BORLÄNGE 193,76 km Ja Visa på kartan
DJURÅS SÖDRA INDUSTRIVÄGEN
SÖDRA INDUSTRIVÄGEN 2 DJURÅS 210,68 km Ja Visa på kartan
SÖDERHAMN NORRALAGATAN
NORRALAGATAN 34 SÖDERHAMN 224,68 km Ja Visa på kartan
BOLLNÄS FABRIKSG
FABRIKSGATAN 2 BOLLNÄS 240,59 km Ja Visa på kartan
MUNKFORS TALLBACKSVÄGEN
KAPELLVÄGEN 2 MUNKFORS 258,82 km Ja Visa på kartan
MORA VASAGATAN
VASAGATAN 1 MORA 266,50 km Ja Visa på kartan
MALUNG BACKSELSVÄGEN
PELL ANNAS VÄG 3 MALUNG 281,62 km Ja Visa på kartan
LJUSDAL N.JÄRNVÄGSGATAN
NORRA JÄRNVÄGSGATAN 60 LJUSDAL 294,59 km Ja Visa på kartan
SUNDSVALL GILLEBERGSVÄGEN
GILLEBERGSGATAN 1 SUNDSVALL 340,96 km Ja Visa på kartan
SVEG VALLARVÄGEN
VALLARVÄGEN 5 SVEG 359,28 km Ja Visa på kartan
SOLLEFTEÅ STORGATAN
STORGATAN 139 SOLLEFTEÅ 425,40 km Ja Visa på kartan
JUNSELE KÖPMANGATAN
KÖPMANGATAN 6 JUNSELE 486,81 km Ja Visa på kartan
FÖLLINGE LÅNGGATAN 13
LÅNGGATAN 13 FÖLLINGE 513,46 km Ja Visa på kartan
STRÖMSUND NÄSVIKEN
NÄSVIKEN STRÖMSUND 517,30 km Ja Visa på kartan

Här förteckning över 4T:


11 stationer
Stationsnamn Ort Avstånd Bemannad
NORRTÄLJE STOCKHOLMSV 51
STOCKHOLMSVÄGEN 51 NORRTÄLJE 57,14 km Ja Visa på kartan
UPPSALA BERNADOTTEVÄGEN
BERNADOTTEVÄGEN 5 UPPSALA 57,27 km Ja Visa på kartan
FALUN TRYCKERIVÄGEN
TRYCKERIVÄGEN FALUN 190,52 km Ja Visa på kartan
BORLÄNGE BYGATAN
BYGATAN 33 BORLÄNGE 192,03 km Ja Visa på kartan
MUNKFORS TALLBACKSVÄGEN
KAPELLVÄGEN 2 MUNKFORS 258,82 km Ja Visa på kartan
SUNDSVALL GILLEBERGSVÄGEN
GILLEBERGSGATAN 1 SUNDSVALL 340,96 km Ja Visa på kartan
KÅLLERED EKENLEDEN
EKENLEDEN 1 KÅLLERED 398,84 km Ja Visa på kartan
VÄSTRA FRÖLUNDA BÄRNSTENSG
BÄRNSTENSGATAN 3 VÄSTRA FRÖLUNDA 403,66 km Ja Visa på kartan
FUNÄSDALEN
RÖROSVÄGEN 47 FUNÄSDALEN 464,23 km Ja Visa på kartan
LULEÅ SÖDRA HAMNEN
SMÅBÅTSGATAN 2 LULEÅ 724,01 km Nej Visa på kartan
LULEÅ HERTSÖVÄGEN
HERTSÖVÄGEN 11 LULEÅ 724,33 km Ja Visa på kartan


Med vänliga hälsningar

Johan Andersson
OKQ8 Kundservice

image

Användarvisningsbild

Re: Tankställen Alkylatbensin

traktorz  
#341249 Aspen säljs även på fat eller på 25 litersdunk, fast vanligast tar jag med tomma 5 liters-dunkar och blandar själv till 2.2% med egen olja i.

Som synes är det glest mellan OKQ8-stationerna i Jämtland som för Alkylat.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341260 Vi tankade på mack i Sollefteå när jag jobbade som arbetsledare i skogen för några år sedan, tyvärr hade tankbilen fyllt på med 95 oktan så våra röjsågar skar.
Surt sa räven!

Användarvisningsbild

Re: Tankställen Alkylatbensin

traktorz  
#341273 Blandar man själv i olja, har man ingen annan att skylla på. Färgämnet tillsatt i oljan, ger dessutom en tydlig färgad nyans hos det blandade bränslet.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341334 Tankade Aspen 2t ur pump i Urshult i södra Småland o den kostade 20,30lit för ett par veckor sen

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

alias  
#341356
gnisten83 skrev:Tankade Aspen 2t ur pump i Urshult i södra Småland o den kostade 20,30lit för ett par veckor sen


Intressant att där finns pump för Aspen 2T. Brukar själv tanka på Lantmännen i Växjö när man har vägarna förbi, tror priset där brukar ligga på ca 23 kr/L inkl.moms.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

Elfving  
#341377 Med tanke på de problem ni haft tidigare i tråden (tänker på fel bränsle i pumpen) känns det inte helt fel att köpa Aspen 2T i 25 liters dunk för 23 kr litern! Bekväm bokföring, fakturan betalas och hamnar i pärmen - inget skrynkligt minikvitto att häfta fast för att uppnå pärmvänlighet.
När bokslutet göra är det enbart de verifikat som sitter i pärmen som räknas, de billiga inköp man gjort (men förlorat kvittot) blir inte längre billiga!

Men i sak har ni rätt, man skall handla där det är billigast.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341382 Läste fel på kvittot 22,40 var priset...
Har aldrig haft problem med Aspen antar att de var OKQ8 relaterat
Kvittots stolen är nog enda baksidan men de går att häfta på en A4 ;)
Efter köpt på alla storlekar från 5l till helfat är jag glad att de finns på tapp numera så jag slipper alla tomdunkar.
Bra att ha slutade vid 6st sen blev de en belastning(1 Aspen 1 vanlig bensin o 4 diesel om jag inte fyllat tanken...)

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

superdave  
#342183 Som svar på frågan som tompa25 ställer då. I Åkersberga på åkersberga hyresmaskiner finns två pumpar med vanlig och färdigblandat, ingen aning om priset men det kanski inte är så viktigt. För ett gäng år sedan handlade vi oblandad på ok i norrtälje och blandade själv men 346an skar två gånger så det slutade vi upp med.

Användarvisningsbild

Re: Tankställen Alkylatbensin

totte  
#342199
superdave skrev:Som svar på frågan som tompa25 ställer då. I Åkersberga på åkersberga hyresmaskiner finns två pumpar med vanlig och färdigblandat, ingen aning om priset men det kanski inte är så viktigt. För ett gäng år sedan handlade vi oblandad på ok i norrtälje och blandade själv men 346an skar två gånger så det slutade vi upp med.


Men vad hade ni för olja då? Knappast alkylatens fel att sågen skar. Antingen dålig eller fel olja, eller för liten inblandning. Och var det rätt olja, rätt blandad, så var det nog nåt helt annat som ställde till det.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

superdave  
#342228 @totte

Det där med blandning och typ av olja var på pappas bord men det var olja som var direkt anpassad för alkylat och jag är helt säker på att blandningen blev rätt också, han hade ordentliga mått som han jobbade med då. Vad det berodde på att dom skar är oklart.

Kontentan blev att vi bara kör med färdigblandat nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

superdave  
#342229 Vi körde 42an med samma blandning och den höll ihop så jag gissar på att det var 346an som var känslig, kanske pga högre varvtal men det är bara en gissning.

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

Hema  
#342230
superdave skrev:Vi körde 42an med samma blandning och den höll ihop så jag gissar på att det var 346an som var känslig, kanske pga högre varvtal men det är bara en gissning.

Kanske 346:an var lite för snålt inställd?

Avatar Fallback

Re: Tankställen Alkylatbensin

häsmyra  
#342231 Ibland rasar en och annan tvåtaktare utan att det är fel på bränslet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).