Avverkning (slutavverkning)

Grannen har olovligen avverkat min skog

50 inlägg 41448 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

nalle34  
#171593 Betänk på ochså granen ska beskosta föryngringen ochså till dig. Sen undrar jag vad säger skogsvårds styrelsen om att avverka på fel fastighet. Kolla hur det var med det. Han kan ju brytigt mot tillstondplicken för avverkning.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

novis??  
#171601 [quote=" Han kan ju brytigt mot tillstondplicken för avverkning.[/quote]
inte 0.4ha va?

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

nalle34  
#171606 re novis du har nog rätt mindre än 0.5 ha omfattas nog inte av det. mvh nalle

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#171613 Den skogen som finns kvar på marken är 80 - 90 år, och den har några år kvar innan den är avverkningsklar.
Det brukar väl vara lättare att sälja torp och sommarstugor på våren/försommaren. Så skogen gör kanske inget om jag har kvar till hösten, men torpet vore kanske bra att lägga ut till försäljning snart om det skall säljas i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Volvoyamhaa  
#171618 Se till att red ut allt som grannen ställt till med INNAN försäljning!
Du vinner på det bara!

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Skogstinsen  
#171628 Men snälla människa hur kan du ens tänka på att sälja? Något som snart ligger på en advokats bord! Nej sätt dit skiten som avverkade, sedan kan du tänka på att sälja.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#171632 Rättsprocesser kan som sagt ta rätt lång tid, men om jag måste ha kvar marken under den tiden så må väl det vara hänt.
Jag har inga planer på att sälja om det kommer inverka negativt på mina möjligheter att få skadestånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

anersimyra  
#171636 Jämför med skadestånden folk har tvingats betala för olovlig fällning på kommunal mark, och ställ kraven utifrån det.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Volvoyamhaa  
#171648 En sak du skall tänka på.
Just nu är ni två inom detta fall, du och grannen.
Säljer du nu ''gården'' så blir ni helt plötsligt tre stycken..
Efter det var röjt/avverkat runt brunnen? ..

Håll ner antalet inblandade så gott det går.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

lars11  
#174131 Det är nog inte fråga om att endast "få betalt för virkesvärdet".
Hade det varit så billigt att avverka andras träd så hade betydligt många fler än idag ha sjöutsikt över grannars tomter och kommunal mark.
Ser i tidningarna att det kan kosta flera hundra tusen i skadestånd till kommunen om man fäller gamla "viktiga" träd på annans mark olovandes.

Skadestånd som form av ersättning är också bättre för dig, det är nämligen skattefritt jmf med att få betalt för skogsvärdet.

Undra inte så mycket om hur andra kan ha uppfattat gränser eller regler, det är oväsentligt för dig. Ta bara noga reda på hur gränserna går kring din mark och gå sedan vidare med dina krav. Är det så att någon avverkat din skog och du tycker att det är allvarligt så ska du ha skadestånd och det ska vara mer än bara virkespriset.

Om dom inte fattat vems som är vems så är det väl bara ännu värre, man ska se till att man vet vad man gör innan man börjar göra sådant här.

Vi hade en situation då ett skogsbolag tagit väg genom vår skog och fällt nån hektar. Va fan gör man så för? Man kan ju ringa och göra upp innan???

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

mossen  
#174203 Jag hade verkligen otur för ngr år sedan.
Grannen bestälde röjning av föreningen.
De gick fel och röjde en hel dag hos mig innan man kom på felet.

Ersättning?

Ingen, hade själv planerat in röjning året därpå.
Men de bjöd på den dagen ;o))

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

DrDamp  
#185487 Hur har det gått ??

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

häsmyra  
#342090 Nog undrar man hur det löste sig.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Hema  
#342091 @Tien

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

haggloader  
#342160 Tyvärr är det så att 9 av 10 trådar där trådskaparen känner sig orättvist behandlad slutar med att trådskaparen lämnar tråden utan att redovisa hur det har gått.
Må denna tråd bli ett undantag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).