Skogsmiljö och Trädlära

Stora älgskador på tall fast lite älg

8 inlägg 4115 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora älgskador på tall fast lite älg

Fredrik Reuter  
#341413 Inför Älgjakt 2015 så rapporterar nu SVT om att älgskadorna lokalt kan vara mycket stora, men samtidigt att i vissa områden så har avskjutningen av älg varit så stor att älgstammen blivit mindre och att den består av främst unga älgar.

Det verkar alltså vara högst lokala skillnader i norra Sverige, se bilden nedan som är från inslaget i SVT. Procenten anger hur mycket av skogen (främst tall) i respektive område som skadats i fjolårets säsong.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... i-skogen-1

Lägst är det i Örnsköldsviks område, högst på bilden med 1% skador, hoppar man ner till Ångermanälven är skadorna mycket mer omfattande.

Ovanför Örnsköldsvik verkar det vara än mer tunnsått med älg, härifrån hittar jag ingen älgskadestatistik men inslaget nedan vittnar om det inte finns några stora älgar kvar i området runt Bjurholm.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... s-bara-sma



   TS
Avatar Fallback

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

axwell  
#341426
Fredrik Reuter skrev:Lägst är det i Örnsköldsviks område, högst på bilden med 1% skador, hoppar man ner till Ångermanälven är skadorna mycket mer omfattande.


Jag håller till i regionen söder om Ångermanälven, 11 % område.
Senaste jakten 2014 fick "mina" jägare inte ett enda djur.

Måste backa från mitt tidigare påstående om rönnens utrotning.
Närmast bebyggelsen växer den nu som ogräs, överallt där det inte är så fuktigt att björk och gråal har kommandot.

Gnagskadorna på rönn finns det men det mesta ser gammalt ut. :-BD

Avatar Fallback

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341439 Märkligt att det ändras så kvickt, hur hög har rönen blivit?

Användarvisningsbild

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

halvproffs  
#341455 Mitt 2000-ende inlägg; Här är älgstammen för låg nu så att licensen har minskat till 3 per tusen ha. Finns knappt en tugga tagen på tallarna. Rönnen har nästan blivit ett gissel.

Användarvisningsbild

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

Erre  
#341469 2000 inlägg. Bra jobbat!! :smile:

Här hemma krävs det 900 hektar för att bli tilldelad en vuxen. Verkar som det ska sparas älg på dom flesta ställena.

Avatar Fallback

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

isteskog  
#341482 Grattis halvproffs! Har några hundra kvar innan mitt 2000:e inlägg.
Är lite avundsjuk på din situation med älgarna, men så är ju jag ej jägare utan skogsägare med stora älgskador på mina tallföryngringar.

Avatar Fallback

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

axwell  
#341520
Mangan skrev:Märkligt att det ändras så kvickt, hur hög har rönen blivit?


Var ute för att hitta lämpligt ämne för att stötta äppelträden med alla deras tunga frukter, dvs sökte träd som har klykor.
Björkarna offrar ingen energi på klykor i tävlingen upp genom krontaket, däremot en eller annan rönn.
I skäret var dom runt 5-7 cm och ännu högre i meter räknat.
Tveksamt om majoriteten överlever en normal snövinter.

Har inte försökt räkna några årsringar men några år måste dom ju ha fått var ifred.

Användarvisningsbild

Re: Stora älgskador på tall fast lite älg

halvproffs  
#341715 .
"Är lite avundsjuk på din situation med älgarna, men så är ju jag ej jägare utan skogsägare med stora älgskador på mina tallföryngringar.[/quote]

Förstår dom som är arg på älgarna. Tänkte nästan ta med bössan ut i skogen när man skulle hugga på 80-talet och såg förödelsen. Förvånansvärt hur bestånden trots allt repat sig. Efter det har vi hållit stammen på en normal nivå med ganska små betesskador generellt sett. Tycker att vi har ett tydligt och bra samarbete med markägarna, både stora och små. Just nu är stammen lite för gles så avskjutningen minskas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).