Öppna kategorin

Sverige halkar efter i den digitala välfärden

56 inlägg 19074 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#329946 Vad kunnat se, så är alla andra i denna tråd för fiber (det är helt rätt att inte göra som alla andra), men om det är samma uppfattning av andra, så borde det väl påverka hur operatörerna bygger sitt nät? Då kanske de bygger sitt nät med prioritering täckning framför att erbjuda kunder ett alternativ till fast installation?

Men man ska inte förringa magkänslan. Lycka till med valet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#341651 Hej!
NyTeknik skriver nu om att Nokia bygger en lösning för "Hot-Spots" som sätts upp i lyktstolpar i tätorter.
Tanken är att husägaren ska slippa gräva in fiber i huset och istället erbjuda höghastighetsinternet i luften. Produkten ska vara 5G säkrad och ska kunna erbjuda hastigheter upp till 1Gb/s.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 929177.ece

5G standarden är planerad att driftsättas först 2020, men trycket verkar vara stort och flera operatörer planerar att dra igång redan 2017.

Detta skulle passa mig skapligt bra måste jag säga, till och med TV:n idag använder Wi-Fi och trots de negativa sakerna med tekniken tror jag det är denna väg som kommer gås.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Brickan  
#341660
Fredrik Reuter skrev:http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article3929177.ece


"<...>som ett alternativ till dyr fiber sista biten in till hushållen.". Det handlar om 10-tals m. Det är ju 5G. Det är dessutom så de flesta använder fiberanslutningar redan idag. De sista metrarna går via wi-fi inomhus. 5G skulle kunna utvidga det området något. Kanske några hus per anslutning. Hur kommer signalen dit då...? Hos mig är det 1 mil fågelvägen till närmaste telestation med höghastighetsanslutning.

Där står även "Kritiker menar att Nokias lösning slösar på det begränsade utrymmet i frekvensbanden." Nyckelordet är "begränsade".

Detta kan aldrig bli annat än ett komplement till fiber. Att gräva sista biten över gräsmattan kostar ett par tusen, men utrustning i varannan lyktstolpe kostar troligen mer. Lägg sedan till drift och underhåll och övervakning och utbyte efter några år. Det ska finnas motsvarande apparat inne som någon ska betala också.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#341665 Med bra utrustning i antennväg ska det inte va omöjligt att få hyffsad mottagning.

Kommer inte ihåg vad en polare använder, men bor 2mil från närmaste mast, men han maxar nästan. Nu lite osäker om det var 3G eller 4G, men borde va 4G. Kan återkomma med mer info om intresse finns.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#341667 Hej,
Ja, det är just detta, vart ska den trådlösa bryggan vara.
Jag skulle inte bli förvånad om detta kommer bli en realitet framöver. Det känns lite som att kritikerna har sagt att bandbredden är slut allt sedan TV-sändningarnas början...
Och om vi gör en resa 10 år framåt i tiden med insikten om vad de 10 senaste åren har gett oss, vart är vi då?
Jag menar, vem kunde tro att vi kunde streama 4K video i telefonen år 2015 om man går 10 år tillbaka?

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#341678 Fast slå fibern kommer vi aldrig lyckas med.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Brickan  
#341686
Fredrik Reuter skrev:Det känns lite som att kritikerna har sagt att bandbredden är slut allt sedan TV-sändningarnas början...
Den är slut. Analog TV ersattes av digital av det skälet. Den bandbredd som då frigjordes gick inte bara till digital TV utan även till de mobila näten. Analog FM-radio hänger löst. Det är för att bandbredden gör större nytta i de mobila näten. Det betyder i sin tur att bandbredd för trådlöst överföring av data är en bristvara. 5G ökar hastigheten på bekostnad av geografisk täckning. Den har kortare räckvidd och är därför dyrare med mer utrustning per abbonent och medföljande högre drift- och underhållskostnader.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#345889 Hej,
Sent svar från mig i tråden, ursäkta!
Jag håller inte riktigt med om att den är slut. Går man in på PTS och tittar så ser man att de tilldelar kanaler i frekvensområdet med jämna mellanrum, flera nya kanaler för 4G finns nu men de har inte börjat användas ännu.

Sedan har vi ju detta att 4G och 5G har sämre täckning, det borde göra att man kan återanvända frekvensband så länge de inte interfererar med varandra?

Jag tycker det är viktigt att se tillbaka på utvecklingen som varit de sista 10 åren, helt otroligt! Och det verkar inte finnas några indikationer på att utvecklingen ska avta de kommande tio åren. Det tror jag främst har att göra med en global marknad och datoriseringen generellt.

Ta bara molntjänster och IoT som bl a Uvskogen - Kameratillbehör för mobil-telefoner och laptop-datorer... tagit upp. Det kommer krävas grymma hastigheter för att "överleva" och ingenjörerna trollar vidare med knäna.

En del i detta tror jag kommer bli utökade sk HetNets.

http://www.ericsson.com/res/thecompany/ ... cal_04.pdf

Ett mish-mash nätverk där olika tekniker blandas.
Det skulle rackarns inte förvåna mig om dagens fiberdragning i Sverige kommer vara en del av detta framöver, alltså att fiber-koppar omvandlaren i hos husägaren kompletteras med en antenn så det blir en del av det mobila nätverket.

Nog om detta.

NU HÄNDER DET GREJER!

Jag fick i veckan brevet om att min gata kommer få fibermöjlighet under hösten!
Så nu står kon (jag) där mellan två hötappar, hur ska jag göra?

18.000:- kostar inkopplingen.
Möjlighet att få 1000/1000 (kanske inte rimligt att ha men 100/100 finns ju också).

Men, jag har 24Mbit + TV i kopparledningen idag och fyra pinnar 4G på telefon.

Det ska bli spännande och följa mig själv i denna resa ... :lol:

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#345893 @Fredrik Reuter Det är inget att fundera på. Fiber för hele slanten och så är det näst intill 100% framtidssäkert och du höjer värdet på fastigheten. Sist men inte minst.. Annars kommer grannarna viska bakom din rygg:
"Där är bor/går grundaren till skogsforum, men inte hoppade han på fibern inte, det räckte väl med den som fanns i skogen höhö"


Kan inte låta bli då jag är så partisk i frågan, väntar själv på att få fiber inom året förhoppningsvis. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#345894 =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Kse  
#345898 Här behöver man inte tänka två gånger, fiber kostar 2000:- att dra in och det gäller alla hushåll i kommunen.
En rejäl satsning från kommunens sida må jag säga, hur man sen löser det praktiskt i alla små avkrokar blir ju intressant att se.
Vi får iaf fiber inkopplat runt årsskiftet.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#345899 Ja, jag är ju som sagt i valet och kvalet.
Kan inte släppa att jag tycker det är väl dyrt, installationen, ja, men också abonnemangen. Tror det skulle kosta runt 450 kr /mån för 100/100 och då kommer sedan TV på det.

Har även haft tankar på att sätta upp en egen server och drifta skogsforum från gillestugan med 1000/1000. Slog dock detta ur hågen då hyra av proffs servrar med redundans och backup kostar närapå mindre än elen och fibern per år.

Men visst är jag sugen! :D

Kse:

Det är bra priser, bara att flytta!
Så kan vi kasta kokande vatten ihop på vintern! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Kse  
#345905 Låter som en plan.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#345920 Jag kan väl bara tillägga att abbonemangen nu före har sett helt okey ut, men det kanske blir en annan femma, när det är på riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#351800 En uppdatering!
Inget bokat ännu för min del. Fick ett samtal från fiberföreningen härom veckan och nu är det tydligen så att om man skriver på avtalet och betalar 18.000 så kommer de och panikgräver ut till gatan och lägger tomrör så man kan dra nytta av fullt ROT-avdrag innan ändringen nästa år.
Sedan blåser de fibern sommarn 2016.

Känns sådär måste jag säga, hade hoppats på lite snabbare puckar och att inte behöva ligga ute med ett nedgrävt tomrör á 18kkr i nio månader...

Som grädde på moset kom i dagarna Ericssons prognos för mobilt internet. De tror att 5G med över 100MBit/s kommer slå igenom snabbt med start 2020, prognosen för smartphones är att dagens "surfpott", alltså det vi surfar på smartphone över 4G idag (1,8 GB i snitt) kommer öka till 13 GB 2020 (per månad) ...

Ich bin rådvill!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).