ATV och UTV i skogen

Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

40 inlägg 49985 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Fredrik Reuter  
#341410 Om man inte använder ATV i sitt lantbruk eller skogsbruk så är det olovlig körning att köra fyrhjuling, även på sin egna mark!

Du får alltså hämta hem älgen, köra ut röjsågen, skota ut virke osv, men en nöjesrunda på egna marken kräver alltså tillstånd hos Länsstyrelsen i ditt län genom: "Lagen för terrängkörning".
Förfarandet kallas att fordonet används i Lantbruks- eller skogsbrukssyfte.

Enda sättet att köra lagligt idag (förutom på crossbanor odyl) för nöjes skull torde vara att nyttja Sveriges första ATV-led för fyrhjulingar . Men det finns inte många banor ännu.

Sveriges Radio rapporterar idag om problemen med olovlig körning med fyrhjuling och cross. Vandringsleder körs sönder av fyrhjulingar och Polisen har inga resurser att bötfälla lagöverträdelser inom detta område.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6248343

Ovanstående är ju egentligen inget nytt, men frågan är, har du problem med "buskörning" på din mark, eller vad är dina tankar om detta?

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

jannee  
#341412 Det är bara bra, sätt bara åt de där ATV ägarna.
En helt annan sak är om de används som nyttoföremål, där fyller de sin funktion, inte något lekredskap för väl besuttna omogna män/kvinnor.
Mötte själv en en helt vild tysk med en ATV på min skogsbilväg, jag kom med traktorn och tysken fick ta skogen, därefter vårdcentralen - lika gott åt han. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341436 En kväll hade ett gång fyrhjulingar samling på mig äng. Jag hade tidigare sett spår i skogen. Jag sprang fram för att prata med dem, men de körde iväg. Förutom en kvinna, där jag ställde mig framför fyrhjulingen. Då började hon köra, och jag fick hoppa upp på fronten för att inte bli överkörd! Åkte med en 10 meter, innan jag hoppade av...

Sa några äl valda ord, har inte sett dem sen dess. Däremot någon crosscykel.

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Göt  
#341450 Det är bra att det kommer på nyheterna vad som verkligen gäller :geek:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#341487 Det där med att nöjeskörning är förbjuden.. Sålänge man inte kör sönder marken, kan man väl alltid hävda att man kontrollerar sin ägor efter vindfällen och annat?

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341493
Hema skrev:Det där med att nöjeskörning är förbjuden.. Sålänge man inte kör sönder marken, kan man väl alltid hävda att man kontrollerar sin ägor efter vindfällen och annat?


Vad räknas som nöjeskörning då?
Tror att många här ser det som ett enda stort nöje att köra ut virke med sina ATV, är det förbjudet med tro? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Fredrik Reuter  
#341496 Hehe, du har en poäng där Zixten!
Jag tror inte man behöver oroa sig om man kör på egen mark.
Tror artikeln kom till för att det är sådana problem med detta OCH att de som kör vet om att de i princip aldrig kan bötfällas då Polisen inte har resurserna. Polisen säger det i princip själva i artikeln längst ner, att man ska polisanmäla för att få upp statistiken (så resurser kanske finns i framtiden).

Hemsk berättelse @mangan , det hade nog Polisen tagit på större allvar, olovlig körning och misshandel (eller liknande).

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

skogh  
#341498 får väl framföras på enskildväg också om jag inte minns helt fel. finns gott om fina grusvägar här omkring. Har hänt att jagtagit någon tur, rätt ro givande att titta på fina skogsskiften utmed vägarna. och alla dessa gamla finagårdar och även de som är övergivna

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

stegmaster  
#341510 Kan inget om vilka reglar som gjelder i Sverige, men här i Norge er ju 90% reggadet som Traktor T3 eller va det er, så dom er fullt lagliga at köra på allmenna väger med om man har traktorkort, vilket ochså ungdomer kör på med för fullt.
Finns ju nästan inga mopeder numera, er bara 4 hjulingar på 16åringna.
Men när det gjelder körning i terrängen så verkar det vara samma reglar som hos er, all körning i utmark er förjudet i utgangspunktet, sen at dom er reggadet som traktor gör ju att man kan köra var det er lagligt med en vanlig traktor.
Er ju inte lagligt med en vanlig traktor heller i terränget om det inte er lantbruk eller skogsbruk.
Problemet er egentlig med ungdomar före dom er 16år eller inte har körkort att dom kör på skogsväger och likn.
Efter dom fått körkortet brukar dom köra på allmänna väger.
Senast redigerad av stegmaster tis 08 sep 2015, 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#341511
Zixten skrev:
Hema skrev:Det där med att nöjeskörning är förbjuden.. Sålänge man inte kör sönder marken, kan man väl alltid hävda att man kontrollerar sin ägor efter vindfällen och annat?


Vad räknas som nöjeskörning då?
Tror att många här ser det som ett enda stort nöje att köra ut virke med sina ATV, är det förbjudet med tro? :wink:

Hehe så sant. Jag brukar efter att jag är klar med vad jag nu gjort med fyrhjulingen häkta av vagnen och sedan köra igenom något eller några områden av skogen, innan jag kör in och parkerar maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Fredrik Reuter  
#341543 Sveriges Radio fortsätter nu med ytterligare en artikel om att det finns ett kunskapsglapp mellan branschen och myndigheter och ATV förarna.
Jag har inte själv så stor koll på detta, men det känns som det börjar bli ett stort problem, nyheterna vittnar om det genom både många dödsfall och även buskörningar. I kombination att marknaden för ATV formligen har exploderat så kan det nog vara så.

Jag gissar att förslaget om Körkort för fyrhjuling/ATV, snart verklighet? också ligger i tiden för detta.

Att köra ATV/Fyrhjuling omfattas INTE av Allemansrätten.
Även om man har markägarens tillstånd så får man inte köra ATV varken i skogen eller på ex betesmark.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6248384

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

mooos73  
#341599 Så fort man är i skogen utövar man ju tillsyn av den egna skogen, alltså borde det vara lagligt!? Så tänker jag iaf om någon skulle ifrågasätta min körning.
Kan faktiskt sträcka mig till att ta 4-hjulingen även på grannens mark i samband med att man kollar upp och ev slår i en spik i ngt älgtorn men då kör man i regel efter någon skotarväg eller liknande.

Alla andra som kör borde naturligtvis låsas in! :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

Hema  
#341622 Förslag från Transportstyrelsen: Körkort för fyrhjulingar:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6251654

– Alkohol i blodet och avsaknad av hjälm är inte ovanligt. Dessutom förekommer barn i olycksstatistiken, säger Olof Stenlund.

Hur ska ett körkort hjälpa? Det lär ju inte vara som så att om man välter i ett dike och får fyrhjulingen över sig så skyddar körkortet mot att bli ihjälklämd. Jag kan sträcka mig till att man kanske ska ta något förarbevis så att man har fått en olycksriskutbildning, men körkort NEJ!

Folk kommer fortsätta köra som de redan gör. Detta är mer eller mindre helt befengt och saknar verklighetsanknytning, samt hur ska detta efterföljas? Kommer Polisen och beslagtar ens fyrhjuling om man inte är innehavare av körkort? De har inte resurser att följa upp olaglig nöjesåkning, skulle de ha resurser att besvära fyrhjulsägarna måntro?

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

TheJo  
#341629 Självklart nöjeskör man :)

DSC_1058.JPG

Avatar Fallback

Re: Köra fyrhjuling i skogen, olovlig körning

skogh  
#341649 Om det ska vara obligatoriskt med förar utbildning så ska detta gälla ALLA oavsett om man har kört hjuling i 40 år redan. Undantaget de som redan har papper på att man redan har gått terräng körning kurs.

Först då kommer skade statistiken minska!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).