Skördare

Svärd trycks kurva Valmet 360.1

17 inlägg 7471 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#340968 Hej undrar hur era tryckkurvor ser ut för svärdtryck i relation till diameter?
Jag var inne och kollade min häromdagen och den var helt rak 24-24-24-24 osv oavsett diameter. Är nyfiken på vad ni har för värden på era.
Detta gäller en Valmet 921 med 360.1 iggesund svärd och rmhs kedjor.

Tack på förhand



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

Fredrik Reuter  
#341183 Hej,
Jag har bara erfarenhet av rak kurva för svärdtryck.
Skulle vara intressant med fler åsikter om detta. Ex sänkt tryck vid högre diameter vid fruset virke?

Hur funkar den raka kurvan, några problem?

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#341241 Jag tycker den är lite seg, framförallt vid grövre diameter. Vet dock inte om 24 är lågt satt överlag eller om motorn börjar bli trött?
Så tar gärna tips om detta också.

Men hade absolut varit kul att höra hur ändras kurvor ser ut så fyll gärna på med egna erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341264 om kedjorna är bra så skall trycket minska med diametern, annars kommer kedjehastigeten minska. i fruset virke borde man kunna ha lite högre tryck utan att den går för tungt.
är som på motorsågen: är kejdan bra så nästan drar den in sig själv utan att man trycker.

Användarvisningsbild

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341265 Vill minnas att instruktören vi hade för länge sedan liknade kurvan vid en glad mun, dvs som Zeaflover säger.

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#341580 Hade varit kul om någon vill ge handfasta exempel med siffror/diameter samt vilken utrustning man använder.

En helt annan fråga, hur avancerat är det att plocka isär sina valsmotorer och byta packningar o-ringar osv? Såg att mina läcker lite, fungerar dock felfritt i övrigt. Vet dock inte märke på dem men skulle tro att det är original motorer.

Någon som gjort det som vet? Hade gärna haft en sprängskiss på dem men de är säkert inte så lätt att hitta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341706 Tycker 24 låter väldigt lågt... Kör 365 nu kör på en lätt glad mun 49 i början och slutet ner på 47 i mitten. Är ju bara prova höja hela kurvan, om kedjan börjar hugga fast är trycket för högt då får du sänka tills det funkar. Har kört två 360 tidigare (.1 och .2) och har bestämt för mig att dom också låg där kring 46-49 nånting.

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#343029 Ska pröva att skruva upp lite i taget så får vi se var det slutar. Har stått still ett tag nu för service så det får bli om någon vecka.

En annan fråga.

Observerade att det läckt lite runt sumpen så jag kände på bultarna till sumpen och de var lite lösa så spännde de lite försiktigt. När jag sen kom hem kikade jag i rep manualen för sisu motorn. Där står inget angivet värde för hur hårt bultarna ska dras utan det står att m10 ska dras till 70nm och m8 till 35nm. Alla bultar utom 4 är m10 men jag tycker 70nm låter mycket.
På mina gamla jänk bilar är det ju inte i närheten av de siffrorna.

Nån som kan ge input i denna frågan? Ska jag verkligen dra de så hårt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

totte  
#343052 Beror på stålkvaliteten i bultarna. 8.8 runt 50 Nm, 10.9 runt 70.

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343070 Så hårt hade jag nog inte dragit, är en kork packning tror jag. Dra bara åt dom lite inte behöver de dras så väldigt hårt.

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#343732 Jag drog de lite vad jag tyckte var lagom blir det för löst så kan jag alltid spänna senare igen.

Nu är det bara en sak kvar innan man drar igång. Har en matarhjulsmotor som läcker lite och skulle gissa på en dålig o-ring eller liknande. Så tänkte plocka av motorn under veckan och ta isär den. Är det nån som gjort detta innan som kan bidra med några tips & trix på hur en sån motor ser ut inuti? Är det svårt eller de ger sig efterhand?
Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#345283 Är det inte nån här som tätat om en valsmotor? Eller iaf delat en. Funderar lite på att isåfall istället kanske lämna in den? Man blir ju lite nervös för att dela den om ingen av er skogs/mek rävar delat på dem :grin: Vad tycker ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

Fredrik Reuter  
#345285 Hej,
Vad är det för typ, kolvmotor?

Användarvisningsbild

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

skogsjan695xl  
#345289 Vilken storlek och märke har du på motorerna. Har sprängskisser på några olika.

Avatar Fallback

Re: Svärd trycks kurva Valmet 360.1

baste82  
#345309 Bra fråga har letat runt hela utan att hitta beteckning. Är dock väldigt lik en poclain. Nån som kanske känner igen så jag bifogar 2 bilder.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).