Motorsåg och handhållet

Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

18 inlägg 64956 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Fredrik Reuter  
#341445 Fick en pressrelease från Husqvarna att tidningen Gör-det-själv har testat allroundsågar och att vinnaren i det testet blev Husqvarna 445 e-series TrioBrake™. Dessutom med "full pott", 10 av 10 möjliga poäng.

Jag har inte läst testet själv (vet inte om det finns online), men GDS ska ha sågat i trädstammar under både lätt och hård press och att 445e är en mycket stark såg med pålitlig effekt oavsett vad som sågas med sågen.

Här nedan citeras Pressreleasen som kom via epost:

Husqvarna skrev: I testet sågade man bl.a. upp trästammar och kontrollerade då hur sågarna reagerade på både lätt och hård press när detta gjordes. Gör Det Själv menade att Husqvarna 445e är en mycket stark såg med pålitlig effekt oavsett vad som ska sågas.
Man utvärderade även hur snabbt sågkedjan kom genom stammen och hur mycket råstyrka varje såg behövde. Även sågarnas vikt, balans och grepp testades noggrant och självklart tittade man också på alla sågars säkerhetsanordningar.

När det gäller säkerheten fick 445e ett särskilt stort plus för TrioBrake™. En funktion som ökar säkerheten och gör det möjligt att få stopp på maskinen på tre olika sätt istället för de två som är det vanliga. TrioBrake™ gör så att kedje-bromsen löser ut om höger handled lyfter bygeln på det bakre handtaget.

För att Husqvarna 445e ska vara riktigt lättstartad är den utrustad med en bränslepump och SmartStart®, som bl.a. reducerar dragmotståndet i startsnöret med upp till 40 %, samt har ett stoppreglage som automatiskt ställer sig i on-läge. Verktygslös kedjesträckare och genomskinligt bränslefönster gör sedan sågen mycket lätt att använda.
För att man inte ska behöva rengöra luftfiltret så ofta finns luftreningssystemet Air Injection™ och en bonus med det är även jämnare gång och minskat slitage. Husqvarnas X-Torq® ser sedan till så att bränsleförbrukningen hålls låg och reducerar emissioner i nivå med världens tuffaste miljökrav


Finns det någon länk till testen så lägg gärna in den här.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341484
jannee skrev:http://www.norra.se/SiteCollectionDocuments/NSM2009_02_www.pdf

Detta i Norra Skogsmagasinet var 2009.
Tror det test Fredrik talar om är nyare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Fredrik Reuter  
#341485 Hej,
Ja testet jag hänvisade till är sprojlans nytt, tror infon kom ut igår.
Men det gör inget, kanske vi skulle starta en samlingstråd som samlar alla tester så det blir enklare att hitta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

jannee  
#341488 Trots allt är det väl samma "gamla" Husqvarna/Jonsered det handlar om, eller har de kommit med en ny modell senaste dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341490 Kan det vara denna test?
http://gds.se/verktyg/test-av-motorsagar

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Fredrik Reuter  
#341495 Nja, jag tror inte det.
Nu går det ju inte att läsa de små bilderna, men huskyn ska ha fått 10/10 på testet och i testet ovan vann den inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

JörgenO  
#341512 Min första och enda såg såhär långt är en 445e som jag köpte ny 2011. Jag tycker mycket om den, ganska lätt o stark o startar alltid lätt. Så länge jag lyckas slipa kedjan bra så gör den alltid som jag vill. Jag skulle nog köpa en likadan om jag behövde en till.
Jag sågar inte så mycket varje år och inga särskilt grova träd.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

värmSkog  
#341645 Kan det vara denna tro?

http://gds.se/verktygstester/motorsaagar-stort-test-av-bensindrivna-kedjesaagar

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341647 Det kan det nog vara.
Men snö på bilderna?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Fredrik Reuter  
#341669 Hej,
Ja, den testen måste det vara. Tack Värmskog!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Kantboll  
#342974 Av en händelse råkar Husqvarna ha kampanj på sågen.
3900:- istället för "ordinarie" (tveksamt att någon köpt för det) 6000:-

Vad tror ni, bra köp?
Jag tycker det låter ok. Behöver en såg för lite diversearbeten. Några träd här och där, ved till en braskamin, passröjning, byggjobb etc.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

Peckberg  
#343892 Ja det tror jag att det är. Jag har sågat en del ved med storebror 450 E och den fungerar bra! Den 45 cc såg från Husqvarna jag har mest erfarenhet ifrån är gamla 444 och den fungerade bra om inte träden är jätte grova.

Användarvisningsbild

40cc - 45cc = bra all round som enda såg att äga

traktorz  
#343896
Kantboll skrev:Av en händelse råkar Husqvarna ha kampanj på sågen.
3900:- istället för "ordinarie" (tveksamt att någon köpt för det) 6000:-

Vad tror ni, bra köp?
Jag tycker det låter ok. Behöver en såg för lite diversearbeten. Några träd här och där, ved till en braskamin, passröjning, byggjobb etc.


Stihls motsvarande MS241 på 2.4kW mot Husqvarnas 445 med 2.1kW, gör bägge sågarna någorlunda likvärdiga. Kanske tom något bättre vrid i den med den större cylindervolymen? Prismässigt så torde 3900kr för 445 vara en bra affär.

Jonsered CS2145, och Husqvarna 345 ur den gamla generationen var riktigt bra och kraftfulla sågar, som jag alltid hört bara gott om. Även vår gamla litet större CS2150 var en positiv erfarenhet. Framför allt är .325" kedjan ett bättre all round val på en såg i den här klassen.

Funderade tidigare själv på en Stihl MS241, men det föll på att jag inte ville ha den klenare picco-kedjan på en såg som funkar bättre med .325" för våra behov. Även Husqvarna 543XP var samtidigt en kandidat, vilken just har den önskvärda .325" kedjan, men där var skillnaden upp till en Jonsered CS2253 för marginell i våra ögon.

Sålunda 40cc-45cc är bra om man bara ska ha en såg, inte för tung, inte för stor, och inte heller för klen som 35cc blir.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445 e-series, Bästa Allroundsåg i test

SkogsBasse  
#365370 Borde inte MS 251 vara Stihls motsvarande då den har 2,2 kW eller har jag missat något?

Ska handla i veckan och är väldigt kluven, vill gärna köpa svensktillverkat och iomed kampanjen priset är rejält lägre på Husqvarnan så det lutar åt den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).