Skördare

John Deere 1170E bilder

72 inlägg 27415 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hej

Lars-Erik Plåth  
#34117
kalhygge skrev:Visst 17 behövs det nått mellan 1070d o 1270d - jag har svårt som attan att hitta en maskin som kan det, som nuvarande gamla liket kan, nämligen:

Stå still / lyfta fullt ut, vid krankörning på minst 11+ meter med flerträdsutr + 3-4 träd.. även om det lutar lite åt "fel" håll.

1270d/e gör det säkert - men de blir lite längre/större/tyngre än va ja har idag..
Vill få en något smidigare maskin, men inte göra avkall på kraft/stabilitet.

1070d gör det inte alls, och svårt att tro att 1070e är så mkt vassare - de verkar ju bara ha trimmat gamla 180kranen lite..

EcoLog kan ju en hel del, bla dricka soppa. Valmets nya vet ja för lite om. Ponnse sitter för långt från kranen.. hmmm Hjääälp!!!


Är du säker på att nya eco-log c modellerna drar så mycke mer bränsle än övriga? Jag kör en 560c med 11.5 m kran logmax 5000c tycker inte den drar
värst mycke !

Användarvisningsbild

Re: hej

masterchief  
#34118
Lars-Erik Plåth skrev:
kalhygge skrev:Visst 17 behövs det nått mellan 1070d o 1270d - jag har svårt som attan att hitta en maskin som kan det, som nuvarande gamla liket kan, nämligen:

Stå still / lyfta fullt ut, vid krankörning på minst 11+ meter med flerträdsutr + 3-4 träd.. även om det lutar lite åt "fel" håll.

1270d/e gör det säkert - men de blir lite längre/större/tyngre än va ja har idag..
Vill få en något smidigare maskin, men inte göra avkall på kraft/stabilitet.

1070d gör det inte alls, och svårt att tro att 1070e är så mkt vassare - de verkar ju bara ha trimmat gamla 180kranen lite..

EcoLog kan ju en hel del, bla dricka soppa. Valmets nya vet ja för lite om. Ponnse sitter för långt från kranen.. hmmm Hjääälp!!!


Är du säker på att nya eco-log c modellerna drar så mycke mer bränsle än övriga? Jag kör en 560c med 11.5 m kran logmax 5000c tycker inte den drar
värst mycke !

Vad ligger du på för förbrukning?
Min 5005a drar gärna 15-16liter i gallring om man pressar på lite.

Användarvisningsbild

Re: hej

Lars-Erik Plåth  
#34120
masterchief skrev:
Lars-Erik Plåth skrev:
kalhygge skrev:Visst 17 behövs det nått mellan 1070d o 1270d - jag har svårt som attan att hitta en maskin som kan det, som nuvarande gamla liket kan, nämligen:

Stå still / lyfta fullt ut, vid krankörning på minst 11+ meter med flerträdsutr + 3-4 träd.. även om det lutar lite åt "fel" håll.

1270d/e gör det säkert - men de blir lite längre/större/tyngre än va ja har idag..
Vill få en något smidigare maskin, men inte göra avkall på kraft/stabilitet.

1070d gör det inte alls, och svårt att tro att 1070e är så mkt vassare - de verkar ju bara ha trimmat gamla 180kranen lite..

EcoLog kan ju en hel del, bla dricka soppa. Valmets nya vet ja för lite om. Ponnse sitter för långt från kranen.. hmmm Hjääälp!!!


Är du säker på att nya eco-log c modellerna drar så mycke mer bränsle än övriga? Jag kör en 560c med 11.5 m kran logmax 5000c tycker inte den drar
värst mycke !

Vad ligger du på för förbrukning?
Min 5005a drar gärna 15-16liter i gallring om man pressar på lite.



Jag kollade lite när jag körde en slutavverkning typ gran plantering med en medelstam på 0,28 var väl inge jätte grovt direkt men den drog omkring 15-16 liter timmen den å men det vart ju en hel del gjort på en timme å :) men i stora drag tror jag den ligger mellen 11-17 liter beroende på körning vi kör allt mellan första gallring till fröträd

Avatar Fallback
Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34125 Tror Mercedes-motorn är ett jättelyft för Eco-Log, särskillt bränsleförbrukningen har de ju haft problem med, men det är ju CAT-motorer kända för...

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34140 visst blev det kalrt bättre med merca-motorn, en 560c / LM4000 som går i liknande körning som jag har, drar ungefär detsamma = 12 lit / h

Men jag vill ju ner lite till.. Är inte Ecologs kran mer effektkrävande än en paralellförd kran?

Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#34144
kalhygge skrev:visst blev det kalrt bättre med merca-motorn, en 560c / LM4000 som går i liknande körning som jag har, drar ungefär detsamma = 12 lit / h

Men jag vill ju ner lite till.. Är inte Ecologs kran mer effektkrävande än en paralellförd kran?


kranen vet jag inte om den är mer effektkrävande har för mig att dom har fixat så att oljan tas tillvara på tillexp utskjut in oljan därifrån till huvudbom lyft eller ja ni förstår dom hävdar ju att det ska spara bränsle på grävare med samma system . Men tror du inte d blir svårt att komma ner mer i bränsle det är ändå en sexa med ganska hyfsat med hk och vrid sen lär du ju se till hur mycket m3 du gör per timma. du har inte funderat på ett 5000c i stället för ett 4000 tycker 5000 vi har går jäkla fint både i gallring och slutavverkning. vi har ju accumulering på å tycker det funkar fint, jäkligt lätt använt är som att plocka blommor :wink:

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34212
kalhygge skrev:visst blev det kalrt bättre med merca-motorn, en 560c / LM4000 som går i liknande körning som jag har, drar ungefär detsamma = 12 lit / h

Men jag vill ju ner lite till.. Är inte Ecologs kran mer effektkrävande än en paralellförd kran?


Varför inte skaffa kcr box? Lär nog göra en del i liter/m3 mätningen.
Med regenerativa slider(tror det är standard nu), går kranen riktigt lätt faktiskt.
Senast redigerad av ume lör 30 aug 2008, 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Golddigger  
#34227 Vi skall testa att montera Kcrbox på våran 560C ,så det skall bli väldigt intressant att se vad det gör för skillnad.

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34316
Golddigger skrev:Vi skall testa att montera Kcrbox på våran 560C ,så det skall bli väldigt intressant att se vad det gör för skillnad.


PÅ våra valmetar kör vi kcr box och det gör ca 1lit/timme så nog gör det en del i längden.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34374
Lars-Erik Plåth skrev: du har inte funderat på ett 5000c i stället för ett 4000 tycker 5000 vi har går jäkla fint både i gallring och slutavverkning. vi har ju accumulering på å tycker det funkar fint, jäkligt lätt använt är som att plocka blommor :wink:


Naee,, 5000 blir för stort/tungt i onödan - jag jagar bara småträd hela dagarna.. 4000 räcker ju bra i alla gallringar. Men visst e de smidigt med ackumuleringen.. Nu e de nog svårt att köra en maskin utan det.
Tror ni man kan få en JD 1170E med LM4000b på ??? :)

Angående kranen, jag har inte sett de nyare maskinerna, men visst e det liter / m3 som är intressant. Dock trodde jag att paralellkranen var mindre (olje)effektkrävande. Nästan samtliga tillverkare kör ju det på de flesta maskinerna.

Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#34464
kalhygge skrev:
Lars-Erik Plåth skrev: du har inte funderat på ett 5000c i stället för ett 4000 tycker 5000 vi har går jäkla fint både i gallring och slutavverkning. vi har ju accumulering på å tycker det funkar fint, jäkligt lätt använt är som att plocka blommor :wink:


Naee,, 5000 blir för stort/tungt i onödan - jag jagar bara småträd hela dagarna.. 4000 räcker ju bra i alla gallringar. Men visst e de smidigt med ackumuleringen.. Nu e de nog svårt att köra en maskin utan det.
Tror ni man kan få en JD 1170E med LM4000b på ??? :)

Angående kranen, jag har inte sett de nyare maskinerna, men visst e det liter / m3 som är intressant. Dock trodde jag att paralellkranen var mindre (olje)effektkrävande. Nästan samtliga tillverkare kör ju det på de flesta maskinerna.


vet inte om man kan få en 1170E med lm agg men d är väl bara att slå en signal till säljaren i ditt område och fråga ! men kan väl tänka mig att dom vill ha sina agg på dom :(

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34488 Valmet går väl inte att får längre heller med Logmax, dom har Sp istället som alternativ till sina egna nu tror jag.

Användarvisningsbild
Lars-Erik Plåth  
#34494
Jesper skrev:Valmet går väl inte att får längre heller med Logmax, dom har Sp istället som alternativ till sina egna nu tror jag.


jo så är det men det är bara 901 orna som man kan få med sp agg har jag hört.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34502 Dom nya i 400-serien från Deere är faktiskt ett kliv framåt igen,det som direkt syntes var att sågen blivit ännu snabbare :D Detta genom en ny och större sågventil men också att det går att ha olika tryck på svärd ut och hem +en bättre styrning via nya datorn gör att sågningen blir märkbart snabbare.
Dessutom har dom nu efter åratal av tjat infört luftningsskruvar för färgmärkningen på utsidan av aggregatet så nu behöver man inte skruva loss kåpan när man ska lufta :D

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34516 Rottne kan man nu oxå få med SP aggregat.
Dom har lagt in SP 451LF i deras lager så nu kan man åka till Rottnes å få delar till SP 451LF

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).