Motorsåg och handhållet

Nybörjare - Ny motorsåg

8 inlägg 5523 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare - Ny motorsåg

Mellby gård  
#341223 Hej på er alla.

Är ny på detta forum, har inte så stor koll på sidan ännu så ifall svaret finns så......

Jag står i val av köp av en motorsåg. Just nu så tror jag att jag kommer att använda denna till kapning av lite björkträn som en skotare tagit ner på min tomt, som jag ska göra ved av. Vad som händer i framtiden, om man blir skogsägare eller inte, ja det vet man inte. :grin:

Så till min fundering, vilken såg ska jag köpa? Det jag är lite sugen på är en Husqvarna 450e. Vill inte ha en för klen ( har en stihl MS 192c nu ) och så vill jag ha en som jag kan ha länge , bra service möjligheter.

Så vad säger ni? Rätt såg? Finns det andra märken?

Mvh crille.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

Göt  
#341240 gå in på en riktig motorsågsaffär och hör om dom har en begagnad proffsåg på ungefär 50 kubik husqvarna stihl Jonsereds eller dolmar är de märken du i första hand skall fundera på

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

totte  
#341254 Ja om du i första hans skall stå och kapa på vedbacken så bör du ha lite kubik, minst 50 gärna mer. Det finns inget som plågar sågen som att stå och kapa oupphörligt och en för liten såg tar stryk av det. Din MS 192 är en mycket bra såg för smågallring och andra lätta jobb, på vedbacken, absolut inte.

Om du skulle bli skogsägare framöver nån gång så är det dags att fundera på vad du behöver för sågar då.

Leta efter en begagnad farmarsåg, på 50 cc eller mer. T ex Husqvarna 55 eller liknande, det är en bra vedkapsåg.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

traktorz  
#341266 Jonsered CS2152/CS2252 är semi-pro varianter av sågar, snäppet över farmar-sågarna. Med Husqvarnabeteckningar blir det 353/545, sen finns en starkare 555, vilken motsvaras av Jonsered CS2258.
Behöver du handtagsvärme, så är det bara XP eller WH modeller som har denna funktion.
Alternativt Stihl som tar rejält betalt för sina modeller med handtagsvärme, såsom för deras modell MS 261 C-M VW och MS 362 C-M VW.

En Husqvarna 555 med 15" & 18" svärd är en bra litet större såg till mycket fördelaktigt pris.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

Mellby gård  
#341267 Tack för info så länge. Vad är en farmarsåg ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341269 Man brukar dela in sågar efter olika benämningar så det blir lättare o hitta rätt.
Konsument, farmare och proffs.
Olika kvalité och pris på grupperna.
Förr räknades det drift timmar på sågarna, nu är det annat som används i marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

totte  
#341291
Mellby gård skrev:Tack för info så länge. Vad är en farmarsåg ?


Kan tilläggas att, i varje fall förr, så var det lite olika karaktär på proffs- och farmarsågar, eller semi-proffs, som de också kallades. Farmarsågar var inte lika ettriga och varvvilliga, men med lite mer bottendrag och därmed lite mer allround för både vedkapning och skogsarbete, medan ettriga proffssågar är gjorda för högsta prestation i kvistningsarbetet.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare - Ny motorsåg

JensSkoog  
#341295 Många goda tips här, och jag samstämmer i att en 50 kubikare borde vara bra. Vilken skulle bero mestadels på om du har en bra ÅF där du bor. Bra service är guld, och dårlig service kan försämra egandet av den bästa såg i världen. En såg innhandlar du en gång och det finns många som är duktiga på att sälja, men god service och goda råd behovs ofta, och det är där det känns att en ÅF är att lita på. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).