Föryngring

Vad göra med gammal mosse?

16 inlägg 16041 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med gammal mosse?

TheJo  
#341194 Har en mosse som det togs hö på för 15+ år sedan.
Sedan dess har det inte använts.

01.JPG


02.JPG


03.JPG


04.JPG


05.JPG


Jordbruksverket var på besök tidigare i år. Och de godkände inte riktigt markerna för att få bidrag. Mycket kontigt :lol:

Det vi behövde göra för det var:
- Bort med alla träd
- Rensa ur dikena
- Hålla nere vegetationen

Så nu funderar pappa och jag vad vi ska hitta på med ytan.
Antingen hålla markerna öppna enligt jordbruksverkets recept, eller plantera igen marken.
Hur hade ni gjort?

Mosse.png


Marken ligger ca 500 med från närmaste väg. Vägen dit får man väl kalla traktorstig, som vi funderar på att göra iordning till skogsbilväg, med vändplan där mossen börjar.
Vid marken finns även en lada i fint skick.

Bonusbild på en fin tallbacke som ligger bredvid mossen.

06.JPG




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

isteskog  
#341198 Man blir kluven när man ser exempel som ovan. Den rationella sidan säger: Höglägg och plantera igen. Den nostalgiska säger däremot: Bygg vägen dit, rensa dikena och ställ iordning åkrarna på nytt. Jordbruksmarken kommer att bli viktig i framtiden .... men vad f-n ska man göra under tiden med åkrar som ovan? :???:

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

masjäveln  
#341201 Viltåker och skjuttorn

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

jannee  
#341203 Roundupbehandla ALLT, rensa diken ORDENTLIGT, plantera sedan med STORA barrotsplantor, så har jag gjort med mina mossodlingar och har idag 40 årig granskog som växer utav bara den.
Plantera glest, minst 2.5 meter mellan varje planta, när du röjt/gallrat väck lövet har du fin produktionsskog.
Mina skäl för denna åtgärd är följande.
Morfar gjorde på sextiotalet en markkartering, svaret var kalkbrist = grödan kunde inte tillgodogöra sig gödningen.
Rådet blev, kalka och nyttja mossarna några år till, plantera sedan igen dem. De sjunker undan för undan och kalkningen kommer att påskynda detta.
Fördjupning av grunda diken kommer också att påskynda att mossarna sjunker.
Jag förordnar gles plantering p.g.a. att rötterna från barträden blir väldigt ytliga, köra in med ett tyngre fordon kommer att bli ohållbart = enorma körskador även om ALLT ris läggs på körvägarna.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341215 Hur länge sedan var det man odlade mossen? Inte alltid som alla nyupptagna mossar blev så bra åkermark, som jannee säger. Intensivodling? Lägg på lite gödsel efter du har gjort som janee säger?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

axwell  
#341220 Kalium brukar vara det som behövs mer av i mossar, vedaska innehåller det som det är brist på. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal mosse?

Göt  
#341226 frågan är egentligen om du får plantera igen dom....har små åkerstycken inägor som brukades in på 60-talet och om Far hade velat hade han då fått bidrag för att plantera igen dom. Nu är det enlig naturvårdsverket / skogsstyrelsen Fossil åkermark så jag får egentligen inte göra nåt inte plantera igen och inte använda dom som åker.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal mosse?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341275 Finns flera alternativ här. Utöver skogsplantering eller renovering till åkermark, så finns ju alternativet att anlägga våtmark/viltvatten. Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15 Farbror staten och farbror EU brukar gilla att det anläggs nya våtmarker och kan därför betala ut en del bidrag för både anläggning och skötsel av våtmark.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341306
Niking skrev:Finns flera alternativ här. Utöver skogsplantering eller renovering till åkermark, så finns ju alternativet att anlägga våtmark/viltvatten. Våtmarker ska byggas.. bild 5 jan -15 Farbror staten och farbror EU brukar gilla att det anläggs nya våtmarker och kan därför betala ut en del bidrag för både anläggning och skötsel av våtmark.
/Niklas


Kan du få marken klassad som åkermark igen så har man i alla fall tidigare kunnat få stöd för anläggande och underhåll i 20 år.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

TheJo  
#341399 Tackar så mycket för alla svar och funderingar :)

Ja, det känns ju tråkigt att plantera igen dessa typer av mark.

Viltåker hade ju varit ett alternativ om nu pappa eller jag hade varit intresserade av jakt. Sen har jaktlagen redan ett gäng viltåkrar i närområdet.
Står redan ett älgtorn där.

Att anlägga våtmark/viltvatten är nog det som både jag och pappa skulle tycka vara roligast. Speciellt då han har varit med vid ett antal dammbyggen hos privatpersoner.

Kommer nog bli så att vi börjar röja upp vägen dit, så man slipper repa sönder maskiner.
Köra över ett par vändor med betesputs. Sen ta bort allt som står i dikena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

Hema  
#341492 Roundup är ett bekämpningsmedel som inte försvinner eller löser upp sig. Det kommer till slut i grundvattnet. Så jag avråder från det. Utan snarare tycker jag stt man ska ta reda på vad eller vilka växter som skulle kunna frodas på sådan mark.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

jannee  
#341500 Man bör i vilket fall som helst göra något med eller av mossodlingen. Bara ligga för fäfot gynnar ingen, förutom eventuellt vilt.
Rent ekonomiskt är dock en igenplantering på sikt det mest lönsamma, man ska ALDRIG inbilla sig att mossmarken kommer att producera foder, den har redan legat för fäfot i flera år och utvecklingen ser inte ut att vända.
Mossmark sjunker dessutom, vänta bara inte för länge.
Mina egna f.d. mossodlingar bär idag över 300 skm3/ha.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med gammal mosse?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341503 Glyfosfat typ Randup bryts ned av solljuset.
Får inte användas så det når vatten, tex diken. Det är fiskfarligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal mosse?

molnia  
#341508 började högskoleutbildningen "hållbart familjeskogsbruk" för någon vecka sedan. första delen av kursen var skogsekologi och en entusiastisk lärare tog med oss ut i skogen för att gräva gropar och visa oss de olika marktyperna, skillnaderna mellan dem och förutsättningarna för de olika träslagen. . först tänkte man ja ja det kan väl vara intressant att höra honom berätta det. men tydligen har det etsat sig fast i mitt minne för jag skulle vilja gräva en grop och se hur marken är. vilken marktyp det är och hur blött det är...
han va inte så dålig den där läraren, han fick mig att minnas nått iallafall... :D

vi planterade gran i våras på några liknande marker, mossar eller eftersatta betesmarker. idag skulle jag vara nyfiken på att undersöka förutsättningarna för att sätta björk på en sådan plats, men då hade vi några hundra granplantor över så då blev det så...

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med gammal mosse?

stackenas  
#341522 'Göt': Fossil åkermark är inga problem att plantera, det blir dock problem om du vill dika, markbereda eller råkar köra sönder marken vid exempelvis avverkning.

TheJo kolla med Skogsstyrelsen och deras Nokås-bidrag! Om det inte klassas som jordbruksmark längre vill säga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).