Bioenergi

Hugga kastved

22 inlägg 25590 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

Seb macahan  
#275735 Jo det förstår jag, men är det inte mer rationellt o ta hem den med en gång och klyva den i 1m ved med vedklyv, och därefter lagra den?
Om man nu vill vara rationell?

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341107 Högg upp två (små) årsbehov på detta sättet i våras, tog hem tremetersved och kapade i 1m. Klöv med yxa, och la upp på sågbock och kapade med motorsåg i fyra delar.

Hade hjälpt om det varit frusen ved kan jag säga. :) Men tror detta är effektivare om man bara har yxa och såg.
Senast redigerad av Mangan lör 05 sep 2015, 19:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

Göt  
#341114 har för mej att jag sett en finsk film om det här på forumet men jag vet inte var 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

Erre  
#341117 Är det denna du tänker på @göt??

j-eg63 - Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Användarvisningsbild

Re: Hugga kastved

Göt  
#341118 jaa där var en....orationellt eller inte han gör ett ordentligt jobb :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Hema  
#341122
Seb macahan skrev:Jo det förstår jag, men är det inte mer rationellt o ta hem den med en gång och klyva den i 1m ved med vedklyv, och därefter lagra den?
Om man nu vill vara rationell?

Kan jag hålla med om, men jag tror/gissar att detta var ett av de sätt man brukade förr. För att slippa jobbiga transporter, så väntade man tills det kommit lite snö, så man kunde köra hem veden med kälke?

Förutsätter att man har lite hemma för att klara hösten.

Avatar Fallback

Re: Hugga kastved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341126 Intressant film, skulle vara kul om den blev översatt till svenska... :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).