Verkstan

Bygge elgtrekk av 2bander

12 inlägg 5736 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygge elgtrekk av 2bander

Sti L  
#340820 Går med tanker om å kjøpe en ockelbo 8000 og bygge elgtrekk av den.Tenkte å bruke den som den er men bytte ut styreskia med et stort glykolfyllt hjul.En vanlig elgtrekk er jo svinedyr og kjedelig.
Tror dere dette kunne blitt bra terrengmaskin? Har meget tøft terreng,vanlig atv imponerer ikke.
Del gjerne tankene deres,den kan uansett ikke bli klar til årets jakt..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Tosca  
#340832 Saltlösning är "miljövänligare", det kan de flesta däckfirmor hjälpa dig med.

Användarvisningsbild

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341001 Jo det vore ju en skoj konstruktion, ett alternativ är ju att ha en fast kälke bakom och styra med
hydraulik mot kälken, en sorts midjestyrning. Då slipper man skidan/framhjulet helt.
Kälken kan ju ha hjul som sticker ned mitt i medarna så det går lättare efter väg.

Användarvisningsbild

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Camwood  
#341005 Intressant ide´ :grin: Men med styrhjul i stället för skida tror jag inte på tyvärr. Jag har sätt ett klipp på youtube med ett gummihjul typ skottkärra!! En Ockelbo 8000 är väldigt svårstyrd på glatta snön och jag kan tänka mej att den blir nästan omöjlig att styra på barmark. Diffspärren är ju alltid i :roll: typ. Nedan min Ockelbo!!

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Sti L  
#341045 Den diffsperren er nok veldig til å stole på har jeg forstått,har aldri kjørt tobander selv men forstått at de er tungstyrte.Var derfor jeg tenkte å gå for stort hjul m.væske/mye vekt .Kanskje det går å få hjulet noen cm fram,da vil den ha større styrekraft.
Jeg ser forslaget m.kjelke/rammestyring-det hadde vel blitt argeste elgtrekk i Norge,man mye jobb/delejakt og kostnad trolig.
Jeg er veldig glad for inspill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Stenmark  
#341063 Hej har du kollat på combitrack storebror till älgtrack. Vi har en sådan och tar fram älg med funkar fint men som sagt tungstyrd. Två styr däck fram så ibland behöver man hänga på styret för att få den åt rätt håll men med en älg på så är den faktiskt hyfsat lättstyrd men bör vara två då man hämtar älg [WINKING FACE]

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Sti L  
#342144 Combitrack var meget meget nært konstruksjonen som har dukka opp i mitt enkle hode...denne har vel heller ikke diff.? Bra tips.visste ikke at noe slik fantes,hva tror en koster ca?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

BM10  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342145 Läste nyss ett test, en ny combitrac kostar 88000 skr.
Inga billiga älgtransporter.

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Stenmark  
#342152 Jo den är diffad som en vanlig dubbelbandad snöskoter och tungstyrd

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

mannen  
#342173 Ingen dum ide! Med tanke på vad en älgdragare kostar ny så kan det vara värt att lägga ner några timmar i verkstaden.

Jag skulle i alla fall ha byggt dit två framhjul på en pendlande axel, ungefär lika brett som resten av maskinen. Då ökar chanserna att något hjul har kontakt med marken och kan hjälpa till att svänga.
Kör själv en combitrac och jag skulle inte vilja dra runt den i skogen med bara ett framhjul, det är inte så ovanligt att hjulen är uppe i luften och viftar.
Se bara till att du bygger styrinrättningen tillräckligt kraftigt. Du kommer att behöva lägga all din kraft och lite till ibland på att få fanskapet att göra s-svängar runt stenar och tallar :grin:
Hur är det förresten med utväxlingen på skotern? Kommer man ned i tillräckligt låga hastigheter på lågväxeln?

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

Stenmark  
#342175 På combitracken är det samma växellåda som är på klippartraktorer

Avatar Fallback

Re: Bygge elgtrekk av 2bander

mannen  
#342177 En sak till...

Nu vet jag inte hur de nyare norsk byggda combitracarna ser ut men på de äldre så hamnar älgkroppen alldeles för långt bak på maskinen. Vi har byggt om våran så att vinschen sitter några centimeter framför motorn. Då får man kroppen längre fram på maskinen vilket gör underverk för balansen på hela apparaten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar