Traktorer och processorer

Volvo BM 500 Hydraulläckage

5 inlägg 8553 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo BM 500 Hydraulläckage

Landon  
#340821 Denna volvo bm 500 årsm 77-78 , råkade under färd ut för ett plötsligt läckage under traktorn. En stor del av hydrauloljan for ur och traktorn fick stannas och bli bärgad hem. Den bifogade bilden visar en del av traktorn fotat underifrån. Har svårt att ge exakt utförlig beskrivning var delen är lokaliserad, är en farbror till mig som är ägare. Ungefär strax framför där bakaxeln går in i diffhuset och en bit upp. På höger sida av diffhuset. Luddig beskrivning men försöker med ett långskott ändå om vad det kan vara som hänt. Har med paint ritat två pilar som pekar på två små knappar där det enligt min farbror verkar som att det trycks ut olja. Inget brott på slang eller annat uppenbart fel som läckage i skruvkoppling eller dyl kan ses.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 500 Hydraulläckage

Fredrik Reuter  
#340829 Hej,
Tråkigt med läckage, men pumpen klarade sig i alla fall?
Kan tyvärr inget om BM500, men det ser ju ut som ett block med två manöversektioner. Att båda sektionerna skulle börjat läcka känns osannolikt, däremot kan det blivit läckage mellan dem eller i en av dem.

Hydraulrör är också suspekta, kan vara riktigt svårt att se läckage om man inte kör samtidigt och spanar in strålen.

Att först torka rent och sedan köra med läck för att se vart strålen kommer ifrån brukar fungera ganska bra då det kan vara riktigt svårt att hitta läckan annars.

Hoppas fler ansluter som har erfarenhet av BM500 och lycka till!

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 500 Hydraulläckage

Landon  
#340885 Vet inte hur det gått med pumpen. Men som du säger, rengöra noggrant och sedan starta och försöka se var oljan kommer, det verkar ju som en bra början till felsökning. Tackar för din input och till alla som eventuellt har någon aning eller kommentar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 500 Hydraulläckage

Göt  
#340890 Det är väl en IH bakaxel på 500, vet en bekant som hade problem med hydraultrycket på en IH där var dett stopp i hudrauloljefiltret som satt under ...det är det lilla jag vet :geek:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 500 Hydraulläckage

Ingoberra  
#340894 Gissar på en blåst oring

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).