Arbetskläder för skogen

Huggarkängor Oregon Waipoua

9 inlägg 11471 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkängor Oregon Waipoua

Phantom  
#179348 Oregons huggarkängor, Waipoua.
2012-06-28 20.54.12.jpg
2012-06-28 20.54.43.jpg
Ska bli kul att prova dessa och se vad de går för :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

laggar  
#179387 Glöm inte skyddsbyxorna bara! :)

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Phantom  
#179389 Ingen fara dom har jag alltid på när sågen används :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

Carlfritidshuggare  
#340727 Skakar i någon mening liv i den här tråden igen med en undran.

Hur ska man sköta om sina Oregon Waipoua? De är inte gjorda av vanligt läder utan E-leather som enligt någon beskrivning är 75 procent läder och resten syntet. Jag hittar ingen skötselinstruktion. Kan/ska man smörja in dem? Och i så fall med vanligt läderfett? Kan meddela kedjeoljan jag hällde ut inte alls sögs in i lädret utan var lätt att torka av vilket gjorde mig än mer förvirrad om hur de ska skötas.

Tacksam för tips.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

Peteflamingstar  
#340729 Hej! Jag fettar in dem med Vikings Fiskarsmorning, samma smörja jag använder till mina andra skogskängor (som förvisso är helt i läder). Haft dem (Oregonkängorna) i närmare tre år och enda tecknet på slitage är den skumma lukten som kommer från insidan... :grin:
Senast redigerad av Peteflamingstar tis 01 sep 2015, 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

jannee  
#340731 I det militära värmde vi upp vanlig skokräm (i burk) så att det flöt/rann, gnodde in våra pjäxor med denna smorning. Pjäxorna blev både mjukare och lättare att blankpolera - viktigt för befälen att ha bra skoputs :mrgreen:
För övrigt använder jag Fiskars smorning till mina konstläderhandskar och det fungerar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

Carlfritidshuggare  
#340748 Stort tack för snabba svar. Då har jag koll på att man kan behandla dem som vore det vanligt läder. Trodde det var annorlunda men alltså inte.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

Peteflamingstar  
#340796 Ja jag har ju egentligen inte frågat någon hur man ska göra, mest provat lite själv! Tycker dock att fiskarsmorningen går in i lädret och de har då varit vattentäta hittills.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor Oregon Waipoua

Carlfritidshuggare  
#340808 Ibland är det bra att inte fråga[emoji3]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).