Motorsåg och handhållet

"klingskydd"

18 inlägg 11733 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"klingskydd"

PTLF  
#33501 Hejsan,har en gammal Husqvarna 244 RX röjsåg som jag använder som trimmer men jag skulle vilja veta om någon här kan hjälpa mig med vilket sorts skydd det ska vara på den när man kör med trimmerhuvud.Det hjälper ju inte med det lilla som följde med för det skyddar ingenting o dessutom så fastnar det bara gräs mellan huvud o klinga när det är långt gräs. Skulle vilja hitta ett stort skydd som finns till nya sågar men finns nåt till en sån här såg, någon som vet? En fråga till,hur stor motor är det,hk o cc skulle vara roligt veta!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33503 8,7kg
2,3Kw/3,1hk
9000rpm
44cc
1,36 i utväxling

Avatar Fallback
M_M  
#33532 När man slår långt gräs gäller det att man har fulla varv på sågen för att gräset inte sska fastna.

Avatar Fallback
PTLF  
#33535 Tack för svaren,men det hjälper inte att ha fulla varv för det fastnar iaf för klingskyddet jag har hamnar så nära trimmerhuvudet o dessutom skyddar det inte så bra så jag kör utan, men då ser man ju ut därefter så ett större skydd som är på nya sågar skulle vara bra att hitta.

   TS
Användarvisningsbild
NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33562 Løsningen beror på hvor gammel din 244r er.

Hvis dit skjold (skydd) har 2 huller til skruer så har jeg ingen ideer.

Hvis maskinen ikke er helt så gammel så har skjoldet 4 huller til skruer og så kan du bruge et skjold fra en nyere model: 240r.

Avatar Fallback
PTLF  
#33599 Då har jag tur för min har 4 hål,visst är det nr: 502 26 34-01 jag ska använda.Tack för all hjälp :D

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33605
PTLF skrev:Då har jag tur för min har 4 hål,visst är det nr: 502 26 34-01 jag ska använda.Tack för all hjälp :D


Du skrev ju att du hade en trimmer. Om det är en med tråd typ Trimmy SII då är det nog 502 10 47-01 som gäller. De två skruvarna till vänster håller en metallkniv som kapar linan till rätt längd så att den följer kanten på kåpan. Med 502 26 34-01 så kommer ju linan att skava mot underkanten på klingskyddet och ger inte mycket skydd mot sprut bakåt.

Dessa borde fortfarande gå att få tag på. Jag köpte en Partnergul för något år sedan till min 244 när den gamla gick sönder.

Avatar Fallback
PTLF  
#33649 Ja där ser man,tur ni finns,då ska jag försöka hitta 502 10 47-01 någonstans.Finns det något liknande som hör till Jonsered eller är det bara på nyare röjare som det verkar se likadant ut både på Husqvarna o Jonsered?

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33655
PTLF skrev:Ja där ser man,tur ni finns,då ska jag försöka hitta 502 10 47-01 någonstans.Finns det något liknande som hör till Jonsered eller är det bara på nyare röjare som det verkar se likadant ut både på Husqvarna o Jonsered?


Även en del gamla modeller har samma. Till min 244 har jag både gula och röda klingskydd samt ett omålat. Tror att det senare är orginalet.

Avatar Fallback
PTLF  
#34071 Ingen här som har ett klingskydd att sälja,jag har problem med att få tag i ett fastän jag nu vet vad det är skydd som passar.

   TS
Avatar Fallback
PTLF  
#34131 th har du numret på ditt Partner gula skydd? Kan det vara 502 10 47-02 istället för ... .. ..-01, för ett som slutade på 02 skulle kanske gå få tag i sa handlarn men då vet jag ju inte om det passar.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34156
PTLF skrev:th har du numret på ditt Partner gula skydd? Kan det vara 502 10 47-02 istället för ... .. ..-01, för ett som slutade på 02 skulle kanske gå få tag i sa handlarn men då vet jag ju inte om det passar.


Var och skruvade av skyddet för att ev. se numret under fästet, där det finns på metallskydden. Tyvärr fanns det inget där. En renskurning visar inte heller något nummer men jag tog ett par kort med skydd i alla regnbågens färger. Det röda och det blanka är 200 mm, det blanka lite avfilat p.g.a. skada, det oranga är 255 mm:

Avatar Fallback
PTLF  
#34174 Tack,här verkar ni riktigt seriösa som lägger ned så mycket jobb för att hjälpa till. Kanonforum :D

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34184 lite glasfiber lite plast forma och modulera ...

gjorde liknande avgjutning till en röjsåg för ett tag sedan, letade som en galning efter det till en partner röjare men hittade en anna som jag fick låna gjorde avgjutningen drog dit ett metallbläck vid skruvarna och så var det klart. trro det kostade 150 kr i material.

Avatar Fallback
Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34244 Skyddskåpa för trimmerhuvud passande 244 med 4 fästskruvar heter i Jonsereds sortiment 5039160-03 färg röd
Kostar ca 195 kr

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).