Trädfällning (arborist)

Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

13 inlägg 15088 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Tretoppen  
#334778 Er det noen som vet hva forskjellen på Stihl sine X-Fit og X-TREEm vernebukser er? Jeg finner ikke egentlig ut av det, og den lokale forhandleren har bare X-Fit på lager.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Fredrik Reuter  
#334779 Hej,
Kan det vara att X-TREEm är lättare och smidigare?
Det verkar som att X-fit går att få i en högre skyddsklass men inte X-TREEm ... ?

Men du skulle väl ha X-CLIMB? :wink:

http://www.stihl.de/STIHL-Produkte/Pers ... CLIMB.aspx

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Tretoppen  
#334945 Ja, det kan virke som at man får X-Fit både i klasse a og c, mens X-TREEm kun kommer i a.

Men så til neste spørsmål: har noen testet både Stihl X-Fit og Pfanner Gladiator Ventilation? Hvilken er minst varm, og gir best lufting?
Trenger ny bukse for bruk på bakken om sommeren...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

JensSkoog  
#334958 Känner inte till hur Pfanner är, men jag har aldrigt haft smidigare och bättre byxor i värmen än X-fit. Men, dom är hutlöst dyra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

anersimyra  
#334964
Tretoppen skrev:Ja, det kan virke som at man får X-Fit både i klasse a og c, mens X-TREEm kun kommer i a.

Men så til neste spørsmål: har noen testet både Stihl X-Fit og Pfanner Gladiator Ventilation? Hvilken er minst varm, og gir best lufting?
Trenger ny bukse for bruk på bakken om sommeren...
Oregon Waipua är både lätta och svala, de kostar runt 1000:- kronor på Jula.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340694 Har kört med x-fit i ett antal år nu,men nu får det vara nog! visst,dom är sköna och någorlunda svala! men sämre kvalité får man leta efter! dom spricker i sömmar och jag har inte en dragkedja som är hel på dom efter ca 6 månader!
Jag har pfanners gladiator i varsel också,men dom är på tok för varma på sommaren.Men kvalitén är bra mycket bättre än stihls!
Jag har beställt pfanner gladiator ventilation från england,som borde dyka upp vilken dag som helst nu!återkommer med rapport när jag har konsumenttestat dom ett tag!

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Tretoppen  
#340699 Etter litt frem og tilbake, endte jeg opp med Pfanner gladiator ventilation som jeg har brukt noen ganger nå. Så langt er jeg VELDIG fornøyd; den er lett, sval og virker å være slitesterk. Tøff og god passform har den også!
For meg ble det til slutt bare Pfanner som var aktuelt siden de kunne tilby ekstra lange ben. Med mine 189cm/78kg passer størrelse M m/lange ben perfekt.

Har fra før en Pfanner Arborist type C, men denne blir altfor varm når jeg er på bakken eller sola står på. Denne er jeg også veldig fornøyd med med tanke på slitestyrke og smarte løsninger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Fredrik Reuter  
#387376 Hej,
En dagsfärsk video från Stihl med X-TREEM kläderna.


Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Hema  
#387382 Har de nyligen uppdaterat X-TREEM?

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Fredrik Reuter  
#387383 Hej,
Någon gång vid nyåret tror jag de lanserade Advance X-TREEM så det bör ha sålts i butik nu under våren.
Kände och klämde på dessa i höstas inför lanseringen, skulle vara intressant att testa dem i skogen också för det fanns stretch i dom milt uttryckt...

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

henrikett  
#387460 Har kört med xfit tills nu har inte lyckats spräcka varken byxor lr jacka men slitit ut byxorna. Köpte x-treem nu å kan än så länge bara säga att dom är ännu skönare. Men jävulskt dyra [emoji35]

Avatar Fallback

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Nonkan  
#387735 Betydligt mycket bättre stretch i X-Treem, framför allt i grenen.

Dyra och dyra.. Ganska mycket pengar men det är ju ett arbetsredskap. Slå ut kostnaden per jobb så blir det inte så farligt.

Det är inte utrustningen som är kostnaden i arboristbranschen. Lönekostnaden är mycket större, och jobbar man snabbare och säkrare med rätt utrustning är det värt det långsiktigt med mindre arbetsskador och effektivare jobb.

Själv har jag lite problem med hälsporre t.ex. och måste ha bra dämpade skor i jobbet. När vi köper arbetsskor till vår personal är det fritt val. Skit samma om skorna kostar 500 eller 2000:-, det är ändå billigare än 1 dags produktionsbortfall.

Användarvisningsbild

Re: Stihl X-Fit vs X-TREEm vernebukse

Byggonomen  
#522925 Kör någon hela outfiten från X-Treem med byxor, jackan och säkerhets selen?
Lite överkurs för mig har en liknande jula varianten av selen minns inte namnet och en bra röjsåg och ett par dugliga byxor, men det var rediga huggargrejer som T-Treem hade. Och snygga. MVG på dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).