Motorsåg och handhållet

CBN-Skiva

9 inlägg 4003 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

CBN-Skiva

Hammaren  
#340385 Är det någon som använder denna CBN-Skiva (Diamant) och isåfall vad tycker ni om den?

http://www.markusson.se/diamantskiva.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: CBN-Skiva

Nonkan  
#340491 Vi använder den och är nöjda. Slipar bara motorsågskedjor med en triplematic.

Har inget att jämföra med direkt, vi körde vanliga slipskivor på gamla slipen, men då allt är nytt så veteran vad man ska säga. Skivan håller bra och kunderna är nöjda med skärpan.

Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

Hammaren  
#340496
Nonkan skrev:Vi använder den och är nöjda. Slipar bara motorsågskedjor med en triplematic.

Har inget att jämföra med direkt, vi körde vanliga slipskivor på gamla slipen, men då allt är nytt så veteran vad man ska säga. Skivan håller bra och kunderna är nöjda med skärpan.

Låter bra, jag funderar på ett par skivor, jag slipar skördarkedjor och tänkte testa om denna är bättre, om den håller formen och inte bränner så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

kjetilroeste  
#340518 Vet ikke om det er diamantskive ifra markusson jeg har prøvd på mine triplematicer, men synes faktisk man får et finere sliperesultat med de blå slipeskivene enn diamantskive.

Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

Hammaren  
#340519
kjetilroeste skrev:Vet ikke om det er diamantskive ifra markusson jeg har prøvd på mine triplematicer, men synes faktisk man får et finere sliperesultat med de blå slipeskivene enn diamantskive.

OK, det kanske blir för hett så den bränner tanden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

kjetilroeste  
#340680 kan ikke si at man brenner tanna, men korningen på diamantskiva er grov i forhold til de blå skivene. Går ut ifra at det er derfor eggen blir penere med de blå skivene.

Avatar Fallback

Re: CBN-Skiva

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340695 Kör med både CBN och blå stenskivor i markusson v12,men det blir mycket bättre skärpa med stenskivorna! för mycket råegg med CBN-skivorna,men annars smidigt att man slipper dressa skivorna.

Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

Hammaren  
#340720
huggar*n skrev:Kör med både CBN och blå stenskivor i markusson v12,men det blir mycket bättre skärpa med stenskivorna! för mycket råegg med CBN-skivorna,men annars smidigt att man slipper dressa skivorna.

Ok, det blir nog att jag kör vidare med stenskivorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: CBN-Skiva

slipavasst  
#349601 Jag jobbar på Markusson och våra kunder finns i bägge läger CBN och keramik. När vi får frågan direkt så rekommenderar vi de blå keramiska skivorna som vi har tagit fram, fr a därför att många av våra kunder slipar stensågade kedjor. Dock är det viktigt att profilera skivan regelbundet, en touch med profilerverktyget eller profilstenen.

Är det ms o träslött mm finns det goda skäl till att prova CBN.

/SV

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).