Servicebyggnader

Recept glesbygdslasyr

10 inlägg 6448 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Recept glesbygdslasyr

hlb  
#340354 Har tidigare blandat glesbygdslasyr med brytmedel och rårörd linolja från Biltema. Hittar inte den rårörda linoljan hos Biltema längre. Går det lika bra med kokt linolja, tyvärr rätt dyr? Jag har tidigare använt 25% linolja. Någon som har andra förslag? Biltemas kokta linolja innehåller tillsatser för snabbare torkning. Är detta bra och innehåller Julas linolja samma ämnen? Många frågor, men mina portar blev väldigt fina efter tio år på solsidan efter senaste behandlingen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Recept glesbygdslasyr

Göt  
#340377 skillnad mellan rå linolja ock kokt, rå linolja innehåller inga tillsatser och torkar inte. kokt linolja innehåller torkmedel. finns det inte på Biltema så finns det att få tag på på Färghandeln.

Vore roligt att veta vad glesbygdslasyr är :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Recept glesbygdslasyr

halvproffs  
#340421 Kokt måste gå lika bra eller bättre tycker jag. Vet inte heller vad glesbygdslasyr är men jag tror att det är ; linolja, terpentin, tjära och kimrök. Perfekt till laportar o luckor.

Användarvisningsbild

Re: Recept glesbygdslasyr

hlb  
#340423 Glesbygdslasyr:
4 liter mineralolja 15-40 som gått 500 tim i en gammal dieseltraktor och är riktigt svart.
1 liter linolja gärna kokt.
Blandas noga och strykes på torrt och renborstat trä.

   TS
Avatar Fallback

Re: Recept glesbygdslasyr

elis  
#340424 Här http://www.oilpress.com/linolja.htm köper jag rå kallpressad linolja som jag använder till båtar och annat virke som jag vill ska må bra och hålla länge. Rå linolja torkar, man ska dock se till att ta bort överflöd när träet är mättat annars kan ytan bli kletig.

Användarvisningsbild

Re: Recept glesbygdslasyr

JensSkoog  
#340427
hlb skrev:Glesbygdslasyr:
4 liter mineralolja 15-40 som gått 500 tim i en gammal dieseltraktor och är riktigt svart.
1 liter linolja gärna kokt.
Blandas noga och strykes på torrt och renborstat trä.

Den där mixen borde garantera att mask och trädborrar holler sig långt undan :lol:

Avatar Fallback

Re: Recept glesbygdslasyr

Elfving  
#340457 Personligen skulle jag inte vilja rötskyddsbehandla något med motorolja! Tror inte alls på att det skulle vara ett speciellt bra rötskydd, enbart grisigt med spillolja och den svärta som det ger!

Finns det någon som kan bekräfta att det faktiskt är en bra träbehandling? För mig låter det helt vansinnigt...

Trä skall behandlas med linolja, tjära och terpentin!

Avatar Fallback

Re: Recept glesbygdslasyr

jannee  
#340458 Hur ni än blandar har ni alla glömt den viktigaste ingrediensen, en eller två snusprillor, det är just detta som ger den exakt rätta nyansen på färgen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Recept glesbygdslasyr

tallen100  
#340460 Riktigt snus är det som gäller, inte påsar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Recept glesbygdslasyr

hlb  
#340461 Kommer att blanda in snuset nästa gång.
Dagen efter strykningen kan man dra fingret på ytan utan någon svärtning. Mina portar behandlades för tio år sedan och var nu betydligt mindre gröna än den faluröda väggen bredvid, som var byggd av samma granvirke. Tror inte Elfving vågar testa, men att testa är att veta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).