Motorsåg och handhållet

Vipukirves Leveraxe - Tuff klyvyxa !!

33 inlägg 21684 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6988 den yxan skulle inte ha en chans mot senvuxet gotländskt virke
såg hur det såg ut när jag var på semester.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
rogga_144  
#6998 Fan den verkar asfrän ju! :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7011 Den vore kul att prova!

Tror man lär sig vridningen rätt snabbt. Ung som när man planterar täckrot på stenig mark dvs lossa greppet helt innan anslaget. Gör man inte det kommer en benhinneinflammation som ett brev..

Fast jag tar hellre en vedklyv förstås..

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7018 tar nog hellre en billig vedklyv för 2000 än den yxan..
eftersom vedklyven inte må vara av bästa kvalite men den funkar ju iaf på det mesta virket

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7048 Videon fungerade inte. Svårt att se på bilderna vad det är för väder, men björk som är genomfrusen kan man klyva på det viset med vilken liten snickaryxa som helst - oavsett storlek på klabben.

Användarvisningsbild
Crille68  
#31533 Hej! :D
Ja, jag tycker också att det verkar vara frusna vedkubbar och då spricker de väl lätt kan jag tänka mig.
Har en annan aspekt på den yxan.
Hur fungerar den på 1/2 m ved :?:
Det ser ut som om allt är 30 cm och det spricker ju avsevärt lättare har jag märkt då jag stått och klyvt gammal och torr ved...liksom vresig ek... :roll:

Det var ett tag sedan tråden var aktiv.
Ingen som sett den live?

Avatar Fallback

Re: Tuff klyvyxa !!

Elfving  
#43510 Hallå,

väcker en gammal tråd för att beskriva yxans egenskaper. Jag skaffade en dylik i somras, håller med om att den är dyr vilket beror lite på hur man räknar (en prestandamässigt usel kinaklyv kostar samma pengar).



Man behöver en timmes lugn och ro för att komma överens med yxan och vad den kan. Jag skaffade den i syfte att kunna klyva spisved (dvs småkluven ved i 30 cm längder) på plats ute i skog och mark för att slippa släpa hem övergrovt trä till vedklyven. Samtidigt fanns viss fascination över yxans verkansprincip vilket fick mig än mer intresserad.
Nu till omdömet:
Visst kan man behöva "ta om" någon gång emellanåt, normaltjurig björk runt 50 cm diameter är dock inga problem. Det säger sig självt att man inte klarar av extrema kvistar men efter ett tag lär man sig att klyva "runt om" kvistarna på effektivt sätt. Väldigt sällan att man stöter på sådana problem skall poängteras. På grund av yxans konstruktion kastar den avkluvna vedträn med hög fart ut åt vänster. På grund av detta är det ett måste med bildäcket på huggkubben. Jag kan tänka mig att yxan fungerar mindre bra på halvmetersved, runt 30 cm är nog optimal längd. Har dock inte provat annat än 30 cm.

Vridningen som diskuteras i tråden är inget problem överhuvudtaget. Man lär sig hålla lämpligt hårt i skaftet, och de som har kontorshänder måste bära hanskar i vilket fall som helst.

Jag har enbart använt yxan i varmt väder, den kommer säkert att prestera bättre på frusen ved.

Jag ger yxan 5 av 5 i prestandabetyg baserat på hur jag använder den. Faktum är att klyvningen går betydligt fortare än att trava upp veden i efterhand.

Betyget blir 3 av 5 för prisvärdhet, jag håller med folk som tycker att det är mycket pengar för en yxa. Det skall dock sägas att materialkvaliteten imponerar, jag är övertygad om att den håller minst i tio år vilket egentligen borde motivera ett högre prisvärdhetsbetyg. Faktum är att jag inte kan tänka mig att byta bort denna xya mot en kinaklyv som kostar samma pengar.

Användarvisningsbild

Re: Tuff klyvyxa !!

swe#kipp  
#43519 Va kul att du är nöjd med den !!!
skulle vara väldigt kul att få prova en måste jag säga :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tuff klyvyxa !!

woody  
#58420 Hej!
Tänkte väcka denna tråd ihopp om att få fler erfarenheter eller synpunkter om vipukirves yxan!
Måste säga att jag är mkt sugen att beställa en.
Eldar med 30-35cm ved kakelugn ca5m3.(inga mängder alltså)
Funderat på en "billig klyv" men dom går ju så sakta...och ska man klyva fint så blir man ju aldrig av med klabben.
Har kluvit en del mest björk upptill 35cm dia. med vanlig klyvyxa+bildäck.går faktiskt bra(snabbare än med en kinaklyv) men det kan ju gå ännu bättre,snabbare,lättare med vipukirves yxan???
Enda problemen med vanliga yxan som jag ser det mot vipukirves är: yxan fastnar ibland+ att skaftet nöts sönder när man hugger bakåt över kubben då det tar i vedträna framanför då yxan vill ner mot huggkubben +att man får lite ont i händerna då det blir en rekyl i skaftet.
Sen att en del grova kvistar jävlas det får man väl räkna med.

hoppas på en del råd&rön

Mvh Woody

Användarvisningsbild

Re: Tuff klyvyxa !!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58425 Köp och klyv, fota och berätta.

Användarvisningsbild

Re: Tuff klyvyxa !!

swe#kipp  
#58444 jag kör med mina Gränfors klyv yxor och använder en huggkubbe på samma sätt som i vipukirves reklamen och har väldigt få problem med att yxan fastnar :)

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Vipukirves Leveraxe - Tuff klyvyxa !!

Fredrik Reuter  
#340355 Hej,
Gammal tråd som blossat upp flera gånger, och nu är det dags igen.
Vipukirves har en pågående kampanj på Kickstarter för deras upphottade version av Leveraxe. De siktar på att få in över 1 Miljon sek och verkar lyckas med det med bara 15 dagar kvar av insamlingen.

https://www.kickstarter.com/projects/19 ... -smart-axe



Kommer du in som ny läsare i tråden så starta gärna från början och läs gärna Elfvings recension här ovan av yxan.

En fråga som jag inte tror varit uppe innan och som jag funderar på: Hur påverkar den handlederna? När man missar med en vanlig yxa och den slinter åt sidan så känns det ju oftast i handlederna och även om det är en stoppklack på denna yxa så funderar jag om det inte sliter extra på handlederna att hugga mycket med denna?

Användarvisningsbild

Re: Vipukirves Leveraxe - Tuff klyvyxa !!

JörgenO  
#340361 Yxan verkar ju ha blivit betydligt billigare, 850kr + frakt ca ($99)

Användarvisningsbild

Re: Vipukirves Leveraxe - Tuff klyvyxa !!

Fredrik Reuter  
#340405 Hej,
Ja, jag såg det också.
Kanske var en anledning till att den inte sålde bra i början?

Ska bli spännande att följa och se vad det blir av denna produkt!

Avatar Fallback

Re: Sv: Vipukirves Leveraxe - Tuff klyvyxa !!

Elfving  
#340408
Fredrik Reuter skrev:En fråga som jag inte tror varit uppe innan och som jag funderar på: Hur påverkar den handlederna? När man missar med en vanlig yxa och den slinter åt sidan så känns det ju oftast i handlederna och även om det är en stoppklack på denna yxa så funderar jag om det inte sliter extra på handlederna att hugga mycket med denna?


Kul att du hänvisar till min recension Fredrik!
All användning av klyvyxa känns i handlederna. Denna yxa är inte värre än någon annan! Det gäller att lära hur man skall hålla skaftet när yxan möter kubben - annars blir det blåsor i händerna efter en dag.
Jag har planerat att ta tillvara ett par stora björkar som dött uttorkningsdöden. Då skall min yxa få jobba igen! Jag tog nog i lite väl lite när jag påstod tidigare att den håller i tio år. Troligen håller den i minst tjugo för en normal användare!
All klyvning går att göra med en klassisk yxa men denna förtjänar en plats i verktygsboden, speciellt för ved kortare än 50 cm.

Kul present/julklapp om inte annat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).