Motorsåg och handhållet

skuren hva 550xpg

64 inlägg 37439 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339843 Jag har råkat ut för några skurna 550/560 på verkstan, även två st som hade dålig tomgång som visade sig vara läckage i insuget. Om det läckaget uppkommer vid tex början av kvistning där sågen knappt går ner på tomgång så kan den mycket väl vara skrot innan man kvistat färdigt.

Personligen tycker jag att det har gått för långt, hur mycket av världens totala utsläpp minskar man genom dessa datastyrda friskluftsmotorer som går så magert att de inte har någon som helst marginal kvar...
Ska man gå den vägen så ska man väl köra med sk closed loop system med spridare och lambdasond som talar om hur förbränningen är och inte som nu att man tar hänsyn till temperatur och gaspådrag och via det justerar bränsle/luft-blandningen i blindo :roll:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

cruisern  
#339908 På min första 550 som jag köpte i mars 2012 så knäcktes vevstaken och motorn skar efter ca 5 tankar. Vevstaken gick igenom oljetanken och all olja rann ut. Sågen skickades in till Hva för analys därför att detta inte skett tidigare. Senare meddelade Hva att orsaken var att klämringen till kolvbulten inte varit korrekt monterad.

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339911 Klämring? Menade de kanske låsring?
Då går kolvult ut i sidan sen är det tvärstopp i cylinder vägg eller eventuell spolport. Den kan inte komma ut nånstans förrän cylinder lyfts.
Skär lagret kan det hända mer grejer som att vevstaken bryts av under kolvbult och hittar ny rotationsriktning.

Finns många sågar som det påtalas ha fel på för första gången någonsin. Vad ska de annars säga...

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

cruisern  
#339912 Det var låsringen och fel ordval av mig. Det tog lång tid för Hva att meddela min ÅF orsaken. Man vet ej om detta var den riktiga orsaken. Det kan ju vara något annat som man inte vill informera om.

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

SM1IRS  
#340146 Har använt bränsle Aspen 2%. Enligt serviceverkstaden var det en programversion som ger för snål blandning som tydligen skulle vara orsaken. Sågen har gått riktigt perfekt hela tiden, är verkligen nöjd, tills jag nästa dag skulle starta den :sad: Jag hoppas få tillbaka den i dagarna, ny cylinder och kolv samt uppgraderad programvara! - En garantireparation som väl är. Bara att hålla tummarna nu. Har kört en röjsåg (555FXT) på samma bränsle - den går ännu :-BD

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

åberg  
#340158
Palms skrev:Ska man gå den vägen så ska man väl köra med sk closed loop system med spridare och lambdasond som talar om hur förbränningen är och inte som nu att man tar hänsyn till temperatur och gaspådrag och via det justerar bränsle/luft-blandningen i blindo :roll:


Tändningen ger även varvtalet och därmed förändring av varvtalet.

Den lilla prylen som pulsar in bränsle hoppar över en puls med jämna mellanrum (en gång per sekund har jag för mig de sa i montern på Elmia) dvs för en bråkdel av en sekund matas mindre bränsle in.

Beroende på hur varvtalet påverkas av denna korta paus i bränsletillförsel justeras bränsleflödet. Nog för att det kunde finnas fler signaler som indata, men helt i blindo är det inte.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

jannee  
#340164 Röjsågen 555 har väl en annan förgasare, eller :?:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

SM1IRS  
#340165 Yess det är en manuell hederlig förgasare som man kan skruva på. Det visar på att bränslet är OK. Jag har ju inte fått tillbaka min 550xpg ännu, kanske kommer det en ny teori om orsaken. Ska delge det här på forumet då...

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340168
åberg skrev:
Palms skrev:Ska man gå den vägen så ska man väl köra med sk closed loop system med spridare och lambdasond som talar om hur förbränningen är och inte som nu att man tar hänsyn till temperatur och gaspådrag och via det justerar bränsle/luft-blandningen i blindo :roll:

-
Tändningen ger även varvtalet och därmed förändring av varvtalet.

Den lilla prylen som pulsar in bränsle hoppar över en puls med jämna mellanrum (en gång per sekund har jag för mig de sa i montern på Elmia) dvs för en bråkdel av en sekund matas mindre bränsle in.

Beroende på hur varvtalet påverkas av denna korta paus i bränsletillförsel justeras bränsleflödet. Nog för att det kunde finnas fler signaler som indata, men helt i blindo är det inte.


Jag tycker att det är helt i blindo när man inte har någon som helst återkoppling efter förbränningen. Den justerar efter förutbestämt program baserat helt på inputs från saker som sker före insuget.
Säger inte att det är värdelöst men man undrar ju varför de inte gör ett riktigt insprutningssystem när de ändå går åt det hållet.
Elektroniska förgasare fanns ju i bilar på 80-talet.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

Midgård  
#340175 Köpte en ny HVA 550 XPG våren 2014. Efter att kolven skurit första gången fick jag det reparerat på garantin. Efter att kolven skar för andra gången (fortfarande inom 1 år från anskaffningsdatum), fick jag en helt ny såg. Får se hur länge den håller. Har inte kört så mycket med den än. Jag kör mina HVA röjsågar och även Stihl 192 på samma ASPEN-bränsle och de funkar fint.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

åberg  
#340205
Palms skrev:Jag tycker att det är helt i blindo när man inte har någon som helst återkoppling efter förbränningen. Den justerar efter förutbestämt program baserat helt på inputs från saker som sker före insuget.


Fast varvtalet mäts ju. Varvtalet påverkas av förbränningen. Ligger man på feta sidan när en bränslepuls hoppas över så kommer effekten öka (mycket kortvarigt) och ligger man på snåla sidan kommer effekten minska. Förändringen i effekt påverkar varvtalet. Som man mäter. Man kollar alltså inte vad som kommer ut i avgaserna, snarare vilken sida om effekttoppen man ligger. Det är den förklaring jag har fått.

Palms skrev:Säger inte att det är värdelöst men man undrar ju varför de inte gör ett riktigt insprutningssystem när de ändå går åt det hållet.
Elektroniska förgasare fanns ju i bilar på 80-talet.


Håller helt med om att den information regleringen skulle kunna få från mätning på avgassidan borde göra det lättare att styra "rätt". Om man å andra sidan jämför med de givare som faktiskt används nu (dvs lufttemp, gaspådrag och varvtal) så skulle jag tippa att mätning på avgassidan är en betydligt tuffare miljö och livslängd blir dyrare både i kostnad och vikt. Ska man spekulera ytterligare så kanske det även skulle kräva annan dyrare/större/tyngre elektronik i styrenheten.

Så min gissning är att det säkert är tekniskt lösbart men den billigaste givaren är den man inte använder.

Tycker det verkar trevligt att få förgasaren justerad när man jobbar även om man glömt justermejseln hemma. En gång i sekunden. :smile:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340234 Dessa problem fanns innan Autotune så det är nog inte det systemet i sig det är mest akut fel på.
Ursäkter och förklaringar är en klen tröst när nåt hänt. Bättre vore o rätta till det så det inte händer igen.

Direktinsprut är det jag tror på och det kommer nog om nåt år. Men det blir samma där, det behöver en referens av resultat.

Autotune och tändning arbetar ihop. Den "lär" sig och minns. Att den anpassar sig är den bästa egenskapen.
Gas spjällets position, varvtal, temp, tändläge, tändkurva, bränslekurvans bränsle mängd (och säkert nåt jag missat) spelar ett tufft spel ihop som med motorns egenskaper ger ett visst resultat. Det här med expansion, gast tryck och flöden är invecklat och många grejer påverkar varandra.

Att det ska vara bränsle relaterade pronlem är inte troligt om man inte mixtrat med blandningar, oljor och typ av bränsle.
Hade det varit Aspen som var boven hade det framkommit rätt snabbt för många år sedan.

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

SM1IRS  
#340257 Fick idag tillbaka min 550XPG efter garantireparation - den skar efter c:a 10 tim drift. Nu går den som en klocka igen, dock tycker jag att avgaserna är lite "fetare" än tidigare.
Enligt HVA-verkstaden läckte tjyvluft in vid kopplingen mellan cylinder och förgasare. Genom att se "loggen/inställningen" ifrån styrelektroniken och den bränsleblandning som den försökte regleras före och efter reparationen visade sig bekräftade det.
Nu är det bara att hålla tummarna inför kommande sågning. :grin:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

totte  
#340265 Oavsett autotune och friskluftsmotorer så förefaller det också som om Hva:s kvalitetsarbete har gått under isen. Det verkar vara alldeles för mycket såna här "skitfel" som ställer till både småproblem och rejäla haverier.

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340272 Jag tror också på direktinsprutning, ett basic insprutningssystem är ju väldigt enkel och säkert även väldigt billig att tillverka. Skotrar och båtar har ju kommit långt på 2-taktsmotorernas bränslesystem så det finns välutvecklade system färdigt men både Hva och Stihl har valt att fortsätta med komplicerade förgasare och bara lagt till elektronisk realtidsstyrning till dem.
Det är väl ett OK första steg men jag hoppas att de har nya system på väg.
Undrar om inte autotune uppdaterar sig oftare än 1 gång i sekunden för vid 10 000 rpm så hinner motorn isf snurra 166 varv mellan varje justering, låter mycket.
Men jag har absolut ingen aning, så lyssna inte på mig :mrgreen:

En sak rent generellt i moderna sågar som jag har svårt att se vitsen med är dessa långa sladdriga insugsgummin? Det är som gjort för läckage när gummit torkar ut. Vad var det för fel på insugsrör av plats med två packningar i var ände?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).