Skogsröjning

Starta Röjfirma

13 inlägg 7268 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta Röjfirma

forest.  
#339631 Funderar på att startat röjningsfirma inga anställda, vad bör man tänka på? och måste man ha körkort röjsåg?
Hur svårt är det att få jobb? Bor i runt västernorrland timrå Sundsvalls området.


Senast redigerad av forest. tis 18 aug 2015, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

vetinte  
#339633 -Lämna ett bra jobb så dom som anlitar dig återkommer men även rekomenderar dig.
-Viktigaste är väll prissättningen/timpriset. Vad man ser bör det väll ligga på 50-150:-/tim.
-Körkort ? Tja om du inte har gångavstånd eller vill ta bussen så.......
-Bra utfört jobb till en biligare peng än konkurenterna. Då torde det inte vara svårt att hitta jobb nånstanns.

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

Göt  
#339640 vetinte är ironisk så bry dej inte så mycket i honom

Avatar Fallback

Re: Starta Röjfirma

Axl  
#339641 Ska du köra åt bolag behöver du nog ha AB, grönt kort och vara certifierad.

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

vetinte  
#339659
Göt skrev:vetinte är ironisk så bry dej inte så mycket i honom

Nja jo ja ibland :)
Men vist fan e priset avgörande !?
O med den utveklingen som är så blir det tuft.
O ingen ingen ingen verkar ta det på alvar. Eller så e de va som kallas för gynsamm konkurans.
Den konkuransen gynnar iofs dom som vill ha jobb utfört.
O då var vi tebax till prissättningen. Ett moment 22 skulle man kanske säga i Sverige :)

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339662
vetinte skrev:
Göt skrev:vetinte är ironisk så bry dej inte så mycket i honom

Nja jo ja ibland :)
Men vist fan e priset avgörande !?
O med den utveklingen som är så blir det tuft.
O ingen ingen ingen verkar ta det på alvar. Eller så e de va som kallas för gynsamm konkurans.
Den konkuransen gynnar iofs dom som vill ha jobb utfört.
O då var vi tebax till prissättningen. Ett moment 22 skulle man kanske säga i Sverige :)


Jag har upplevt det som att priset är ganska långt ner på listan, jag är absolut inte billigaste här i trakten men har ändå fått mer jobb än jag hunnit med, hur kan det komma sig??


Det viktigaste är att göra ett bra jobb och att göra det inom den tidsram man kommit överens om. Om man bor i det området man jobbar i så gör även det att man kliver förbi de billigaste konkurrenterna, känns väl bra för kunden att veta vart man bor...

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

Göt  
#339666 är nog gott för skogsägaren att veta att jobbet blir bra gjort, är en form av garanti att veta vem det är som gör jobbet :D Alla söker nog inte det billigaste priset

Avatar Fallback

Re: Starta Röjfirma

Elfving  
#339682 Om du är orimligt billig så blir det dessutom svårt att höja priset, se till att komma in på "rätt" prisnivå!
Klart att du skall tjäna pengar, verkar helt meningslöst att hålla på utan att kunna försörja sig.
Tror att certifieringar är bra men inget måste. Det går säkert att få mer betalt från vissa kunder om man är certifierad.

Avatar Fallback

Re: Starta Röjfirma

jannee  
#339710 Som jag ser det är det rena vansinnet att försöka konkurrera in sig via priset. betydligt bättre att göra det via kvalitet och tillgänglighet.
Kräv en vettig ersättning/timlön, gör arbetet på ett professionellt sätt, VIKTIGAST är att kunden blir nöjd - både i dag och i morgon.
På sikt accepterar kunden att det blev dyrt, men INTE att det blev dåligt gjort - detta kan kunder reta sig på i all evighet.
Dåligt utfört arbete syns varje gång kunden ser objektet, hålet i plånboken glöms snart bort - så är det bara.

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

vetinte  
#339720 Intresant att ni drar slutsatsen: Lågt/lägre pris = dårligt utfört jobb !
(Förstår inte erat resonemang/dragen slutsats).

Givetvis skall man göra ett bra jobb!
Eller åtminstånde såpass bra som uppdragsgivare förväntar sig o enl. Överenskommelse. Inget konstigt i de.
MEN om två företag lämnar ofert ÄR priset viktigt en viktig faktor.
(Betala mindre = mindre utgift = mer över = mer förtjänst för uppdragsgivaren).
Hur kan utlänska företag annars få/ha så mycket jobb i Sverige ?
Det är med/mot dom som konkurensen kommer att ske bla.
Vi ser hur det har gått inom andra brancher i Sverige. Det har varit uppe här förr.

Sen ett litet tillägg.
Lokal företagare innom manuellt skogsarbete 285:-/tim.
Allt ingår maskiner, bränsle etc.
O han känner konkuransen från icke Svenska företag.

Avatar Fallback

Re: Starta Röjfirma

jannee  
#339722 Är bekant med en man som tidigare fakturerat 330 kr/ arbetad timme, numera tar han 350 kr/tim, detta gäller ALLT motormanuellt arbete.
Moms tillkommer
Han är ändå fulltecknad hela detta året, hur det blir nästa år står att se i stjärnorna.
Plantering 180 öre + moms/ planta när plantorna står lätt tillgängliga intill eller på hygget, gäller täckrot.

Avatar Fallback

Re: Starta Röjfirma

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339724 Är nog bättre med rätt pris, och ge introduktionsrabatt istället, för att komma in på marknaden där man känner det behövs. Första tillfället eller 100 första timmarna eller så. 20% kanske?

Användarvisningsbild

Re: Starta Röjfirma

Hunnern  
#340035 Timpriset är väl rätt ointressant , är väl vad man får för pengarna som räknas.
Min före detta anställde tar 430 kr, själv tar jag 390, vi tjänar som regel betydligt mer på ackord båda två.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).