Gallring

Netto per hektar för förstagallring

3 inlägg 7952 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Netto per hektar för förstagallring

bgl  
#339653 Vi har i veckan fått slutredovisning på en 4 hektars första gallring som gjordes i början av juli. T24/26, röjt två gånger, slät, bärig och stenfri mark, beståndet ligger direkt vid väg och avlägg. 60m3fub uttaget per hektar. Arbetet gjort av ett av de stora skogsbolagen med dugliga entreprenörer. Rotnettot blev 1000kr/har!!
Några jämförelser: 1/ Gallringsnettot idag motsvarar bara högt 20% av nedlagd röjningskostnad.
2/ Av det rotnetto en motsvarande gallring gav för några år sedan återstår bara 15%.
3/ Finns något olika siffror, vissa indikerar att bortemot 10 miljoner m3 förstagallringsvirke förblir oavverkat varje år.
Hur ska vi hantera detta problem som nog kommer att bli långvarigt? Inte bara ett problem för skogsägare utan minst lika mycket för entreprenörer om förstagallringarna kommer att minska kraftigt.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Netto per hektar för förstagallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339660 Vad var det för höjd/ålder på beståndet?

(Edit: räknade fel som vanligt, 17:-/fub är ju inte bra alls.)Men det är ju inte alltid det har varit något netto över huvud taget.


Om det är något som kommer att minska, så är det väl tredjegallring och jag misstänker även andragallring.

Det oavverkade förstagallrinsvirket tas oftast ut lite senare till ett bättre netto. Vilket som lönar sig över en omloppstid varierar.

Avatar Fallback

Re: Netto per hektar för förstagallring

bgl  
#339663 Ålder okänd, men beståndet var 3-4 m högt när vi köpte skiftet 1994 och jag röjde direkt. Stamantal något över 2500, hade tappat mycket barr de senaste åren så gallringen var tvungen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).